W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 21 aug 2019, 12:28

thermo time switch 300SE

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderators: Neerven, Bram Jansen

thermo time switch 300SE

Berichtdoor Ernst » 05 jun 2019, 21:20

Mijn W126 300SE van 1985 start slecht als hij koud is. Op het koudstartventiel komt geen spanning bij het starten.
Wat is bij mijn type de thermo time switch en wat moet die doen bij welke temperaturen?
Uit het brandstofrelais komt ook geen spanning op het startventiel. Als de switch het niet doet is dat logisch, maar als de motor koud is en de temperatuur is van invloed dan is het misschien een andere kwestie.
Wie heeft een schema van deze k-jetronic installatie?
Wie heeft de oplossing?

Alvast mijn dank. Ernst
Avatar gebruiker
Ernst
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 28
Geregistreerd: 15 sep 2012, 14:59
Woonplaats: Harderwijk
Roepnaam: Ernst
Type wagen: 300SE
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Triumph TR3A bj. 1960


Re: thermo time switch 300SE

Berichtdoor Leeflang » 06 jun 2019, 16:12

Jouw auto heeft geen thermotijdschakelaar.
De koude start injector wordt aangestuurd door pin 4 (87v) van het benzinepomprelais.
Die wordt aan pin 9 (15, geschakelde plus) of (bij latere bouwjaren) aan pin 12 (50, plus van startmotor) geschakeld.
Daarvoor heeft het benzinepomprelais een temperatuur input nodig.
Die krijgt het van de KE module, die module krijgt het op zijn beurt van de temperatuursensor.
Die sensor zit bij de 300SE in de cilinderkop, bij jouw auto waarschijnlijk een groene, met twee stekkers, bij latere bouwjaren een zwarte met één stekker (4-polig).
Het is een dubbele sensor, de ene is voor de KE module, de andere voor de ontstekingsmodule.
Bij 20 graden moet de weerstand van beide sensoren naar massa ongeveer 2500 ohm zijn.
Bij warme motor (80 graden) ongeveer 325 ohm.
Als je de sensor vervangt door weerstanden van 10.000 ohm, simuleer je een temperatuur van -10 graden en zou de koude start injector bij het starten ingeschakeld moeten worden.

De KE Jetronic zorgt bij een (koude) start overigens niet alleen voor het aansturen van de koude start injector.
Tijdens en gedurende enige tijd na het starten wordt m.b.v. de EHS ook gezorgd voor een verrijking van het mengsel.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6280
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: thermo time switch 300SE

Berichtdoor Ernst » 07 jun 2019, 08:02

Dank je voor je reactie. Ik ga er mee aan de slag. Ik heb inderdaad een groene temperatuur sensor voor 2 stekkers. Maar waar zit die koud start injector in de cilinderkop?
Heb jij misschien een electrisch schema van de K jetronic?
Avatar gebruiker
Ernst
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 28
Geregistreerd: 15 sep 2012, 14:59
Woonplaats: Harderwijk
Roepnaam: Ernst
Type wagen: 300SE
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Triumph TR3A bj. 1960


Re: thermo time switch 300SE

Berichtdoor RD500SEC » 07 jun 2019, 11:14

Die vind je tussen cilinder 3 en 4 in het inlaatspruitstuk, tegen de kop aan.
Met vriendelijke groet, Richard
Avatar gebruiker
RD500SEC
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1226
Geregistreerd: 03 aug 2011, 21:47
Woonplaats: Gem. Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 190E 2.6 aut.


Re: thermo time switch 300SE

Berichtdoor Leeflang » 07 jun 2019, 13:09

Ernst schreef:Heb jij misschien een electrisch schema van de K jetronic?

Nee, alleen een blokschema:
ke.gif
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6280
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: thermo time switch 300SE

Berichtdoor Ernst » 13 jun 2019, 07:56

Leeflang en Richard, dank voor de reacties. Inmiddels een MB schema van de KE jetronic gescoord en alle sensoren nagemeten. De weerstanden die Leeflang aangeeft worden gehaald, de koudstart inspuiting werkt ook. Feit blijft dat de koude start niet meer is zoals het moet. Dat is eigenlijk gekomen nadat ik het electromagneet ventiel achter op de spinnenkop heb vervangen. De brandstofaccumulator om het systeem op druk te houden is ook vervangen door een nieuwe.
Wat kan ik nog doen om de koude start weer naar behoren te laten verlopen?
Avatar gebruiker
Ernst
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 28
Geregistreerd: 15 sep 2012, 14:59
Woonplaats: Harderwijk
Roepnaam: Ernst
Type wagen: 300SE
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Triumph TR3A bj. 1960


Re: thermo time switch 300SE

Berichtdoor RD500SEC » 13 jun 2019, 11:37

Was de EHA ook nieuw?
Een voorzichtige conclusie na het lezen van je verhaal zou kunnen zijn dat de EHA nog afgesteld moet worden.
Af fabriek zijn EHA en brandstofverdeler op elkaar afgesteld.

Waarom is bij jou de EHA vervangen? Wegens lekkage of wegens startproblemen?
In het laatste geval kan de oorzaak ook nog elders liggen.
Met vriendelijke groet, Richard
Avatar gebruiker
RD500SEC
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1226
Geregistreerd: 03 aug 2011, 21:47
Woonplaats: Gem. Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 190E 2.6 aut.


Re: thermo time switch 300SE

Berichtdoor Ernst » 15 jun 2019, 08:17

De EHA is vervangen vanwege start problemen. Ik denk dat het het relais is wat de brandstofpomp bedient, maar weet het niet zeker. Ga vandaag naar de hobby club om een andere te testen, nieuw zijn ze bij MB € 237,-
Avatar gebruiker
Ernst
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 28
Geregistreerd: 15 sep 2012, 14:59
Woonplaats: Harderwijk
Roepnaam: Ernst
Type wagen: 300SE
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Triumph TR3A bj. 1960


Re: thermo time switch 300SE

Berichtdoor Ernst » 25 jun 2019, 17:46

Het heeft tot nu toe nog niet geholpen en ik ga nu aan de slag met de potmeter op LMM.
Iedereen dank voor zijn suggesties en ideeën.
Deze kan gesloten worden.

Groet,
Ernst
Avatar gebruiker
Ernst
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 28
Geregistreerd: 15 sep 2012, 14:59
Woonplaats: Harderwijk
Roepnaam: Ernst
Type wagen: 300SE
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Triumph TR3A bj. 1960


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten