W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 10 dec 2019, 17:39

Tik in de motor

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderators: Neerven, Bram Jansen

Tik in de motor

Berichtdoor ElGriffo » 30 jun 2011, 19:18

Was al een tijdje de tik in de motor van de rechter bank beu

Helaas door waarschijnlijk verkeerde olie, slecht onderhoud en verstopte
oliespuitleidingen een nok helemaal weg gevreten.

Ook alle andere nokken en hevels zien er niet echt best uit.

Nieuwe As en tuimelaars zijn ook voor mij vrij kostbaar dus toch van rudy eem
komplete gebruikte set over genomen.

Vandaag de reparatie afgerond en ze loopt weer als een naaimachine.

Voor de beeld vorming hieronder wat sfeer beelden :-)
P6300003.JPG
P6300005.JPG
P6300006.JPG
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
ElGriffo
 


Re: Tik in de motor

Berichtdoor VolvWil » 30 jun 2011, 20:38

Lekker bezig!
Tja zie je maar weer dat olie,en vooral de goede, toch erg belangrijk is voor zon mooi machientje.
Weer lekker toeren!

Groeten,
Jan Willem
De weg des levens is zwaar maar in een W126 zeer goed uit te houden!
Avatar gebruiker
VolvWil
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1037
Geregistreerd: 19 jul 2010, 18:56
Woonplaats: Den Helder
Roepnaam: Jan Willem
Type wagen: 500SE
Bouwjaar: 1981
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: Renault Twingo


Re: Tik in de motor

Berichtdoor BenzHans2 » 30 jun 2011, 22:15

wij hebben de laatste tijd veel mensen met bovenstaande problemen gehad.
Wij raden dan ook aan om bij een volgende verversing een halve liter diesel aan de oude olie toe te voegen.
Hierna bolide 5 minuten warmdraaien, daarna aftappen, filter vernieuwen, kleppendeksel verwijderen en de buisjes goed schoonmaken.Meteen nieuwe plastik bevestigingsklipjes aan de buisjes en alles weer terugplaatsen.
Niet alleen je nokken krijgen olie,maar het buisje smeert ook je bevestigingsbeugels van je nokkenas.

Verkeerde olie en te oude oliefilters zijn vaak debet aan deze ellende.

Puik werkje Marco.
Chapeau!!!!
Avatar gebruiker
BenzHans2
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 3703
Geregistreerd: 02 jun 2008, 22:01
Woonplaats: De Glind
Roepnaam: Hans
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W211 350 Combi
Dodge Durango 5.2 HEMI
W114 230/6 ambulance
W126 560SEL 1988


Re: Tik in de motor

Berichtdoor Rik » 30 jun 2011, 22:47

Goed bezig hoor. Ik wil binnenkort mijn kleppendeksel er ook eens af hebben om te kijken of er iets aan de hand is.
500SEL
Avatar gebruiker
Rik
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 2205
Geregistreerd: 17 jan 2010, 15:38
Woonplaats: Oenkerk
Roepnaam: Rik
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1982
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: Nissan Primera 2.0 GT 110KW 1998


Re: Tik in de motor

Berichtdoor Rudy » 01 jul 2011, 11:58

Eyy Marco goed om te horen dat ze weer goed loopt 8-) .
Heb je de andere kant ook nog bekeken?
Avatar gebruiker
Rudy
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 182
Geregistreerd: 19 apr 2009, 21:36
Woonplaats: Arnhem
Type wagen: 500SE
Bouwjaar: 1983
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: VW Polo Steilheck 1.3i 1990


Re: Tik in de motor

Berichtdoor ElGriffo » 01 jul 2011, 14:58

Ik durf nog niet te kijken, maar als ik goed luister is
de rechterkant stiller dan de linker

Ik heb nu even geen tijd meer, eerst op vakantie en in september
zien we wel weer.

Als je wilt mag je hem voor me vasthouden , want ik denk dat ik
hem wel nodig ga hebben :(
ElGriffo
 


Re: Tik in de motor

Berichtdoor Rudy » 01 jul 2011, 21:12

Ok is prima, ding eet geen brood en het loopt ook niet weg ;) :mrgreen:

Fijne vakantie.

Rik schreef:Goed bezig hoor. Ik wil binnenkort mijn kleppendeksel er ook eens af hebben om te kijken of er iets aan de hand is.


Zou een ieder eigenlijk moeten doen bij een V8, deksels eraf en buisje schoonmaken en de plastic houdertjes vervangen. Kan je een hoop ellende besparen en kost bijna niks en je ziet ook meteen of ie een beetje normaal onderhoud heeft gehad (vervuiling) :ugeek:
Avatar gebruiker
Rudy
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 182
Geregistreerd: 19 apr 2009, 21:36
Woonplaats: Arnhem
Type wagen: 500SE
Bouwjaar: 1983
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: VW Polo Steilheck 1.3i 1990


Re: Tik in de motor

Berichtdoor Merkedez260 » 13 okt 2011, 12:54

Ik snap het volgende niet dat je voor het verversen van de olie een halve liter diesel gebruikt moet worden? Kun je niet beter van dat spul ( 'honing') gebruiken die je klepstoters schoonmaakt
De Mercedes komt uit de mouw....
Merkedez260
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 03 okt 2011, 11:33
Roepnaam: Mustafa
Type wagen: 260SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W116 280SE 1977
W124 250D 1985


Re: Tik in de motor

Berichtdoor ElGriffo » 13 okt 2011, 13:26

Ik denk dat ieder daar zijn eigen voorkeur heeft, de een gebruikt
diesel de ander ATF olie maar er zijn ook leveranciers zoals Forte
Pertomark e.d. speciale toevoegingen om dit te realiseren.
ElGriffo
 


Re: Tik in de motor

Berichtdoor Vlim » 13 okt 2011, 13:39

Dit is gewoon onvermijdelijke slijtage.

De slijtlaag zit op de tuimelaars, en die gaan er na enkele honderdduizenden kilometers simpelweg doorheen. Gevolg is dat er geen oliefilm meer op het ruwe oppervlak van de tuimelaar wordt opgebouwd, de tuimelaar nog keurig door de hydraulische klepstelling stevig tegen de nokkenas wordt geduwd en de nok daardoor beschadigd raakt.

Ik heb de werkplaatshandboeken van Mercedes-Benz er vele malen op nagelezen, maar nergens staat vermeld dat er bij hogere kilometerstanden moet worden gecontroleerd op slijtage van de tuimelaars. Met als gevolg dat die controle dus ook nooit wordt (en werd) uitgevoerd.

Je kunt dus additieven toevoegen tot je een ons weegt, maar het enige wat echt helpt is een periodieke controle van de slijtvlakken, en tijdige vervanging van de versleten tuimelaars.

Dit is een typisch geval van 'eh, oh ja, dat hadden we ook in de handleiding moeten zetten'.
:mrgreen:

Als je een W126 V8 gaat bekijken en hij heeft ook bij warm stationair draaien een stevige hoorbare tik, lekker laten staan, of de vervanging van nokkenassen en tuimelaars bij de prijs incalculeren.
Avatar gebruiker
Vlim
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1961
Geregistreerd: 01 jan 2011, 16:16
Woonplaats: West-Brabant
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560SEL - 1985
400SE - 1993
SLK 230k - 1998
CL500 - 2000


Re: Tik in de motor

Berichtdoor Vlieger » 14 okt 2011, 09:01

De nokkenas slijtage zou o.a ook veroorzaakt kunnen worden door een slechte bevestiging van de oliespuit leidingen.
Die zitten slechts met kunststof clip vast gedrukt op het nokkenas lagerhuis.
Pakt deze kunststof clip niet goed meer in nokkenas lagerhuis, dan zorgt de oliedruk ervoor dat de clip uit het lagerhuis omhoog gedrukt wordt.
Het gevolg is, er ontsnapt teveel olie langs de clip, zodat de nokken te weinig olie krijgen.

Ik spreek hier uit ervaring en gelukkig kwam ik er door toeval op tijd achter.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker
Vlieger
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1310
Geregistreerd: 14 sep 2009, 14:41
Woonplaats: Venlo
Roepnaam: Rob
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 500SEL 1983
W123 200 1982
W123 300TD 1982
W114 250CE 1970
Audi A4 Quattro


Re: Tik in de motor

Berichtdoor ElGriffo » 14 okt 2011, 10:37

Ik zou ze zowiezo prefentief vervangen, 1 setje kost 5 euro
Ze zijn ook maar 1 x toepasbaar
ElGriffo
 


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten