Dit is gewoon onvermijdelijke slijtage.
De slijtlaag zit op de tuimelaars, en die gaan er na enkele honderdduizenden kilometers simpelweg doorheen. Gevolg is dat er geen oliefilm meer op het ruwe oppervlak van de tuimelaar wordt opgebouwd, de tuimelaar nog keurig door de hydraulische klepstelling stevig tegen de nokkenas wordt geduwd en de nok daardoor beschadigd raakt.
Ik heb de werkplaatshandboeken van Mercedes-Benz er vele malen op nagelezen, maar nergens staat vermeld dat er bij hogere kilometerstanden moet worden gecontroleerd op slijtage van de tuimelaars. Met als gevolg dat die controle dus ook nooit wordt (en werd) uitgevoerd.
Je kunt dus additieven toevoegen tot je een ons weegt, maar het enige wat echt helpt is een periodieke controle van de slijtvlakken, en tijdige vervanging van de versleten tuimelaars.
Dit is een typisch geval van 'eh, oh ja, dat hadden we ook in de handleiding moeten zetten'.
Als je een W126 V8 gaat bekijken en hij heeft ook bij warm stationair draaien een stevige hoorbare tik, lekker laten staan, of de vervanging van nokkenassen en tuimelaars bij de prijs incalculeren.