Beste allemaal,
Me even voorstellen, ik ben Pim en sta na lang zoeken op het punt een 1986 420SE te kopen (na een aantal andere Mercedessen). De smoke silver carrosserie is in perfecte staat, en de rest van de auto heel goed. Ik ben er gisteren voor gaan kijken en de prijs staat nu op 5400 Euro, dat lijkt mij niet te veel voor een 239.00 km 420SE toch?
Nu het technische gedeelte van mijn verhaal. Ik heb een 560SL waarvan je aan de bijrijders kant (waarschijnlijk) één klep hoort tikken, wanneer de motor niet heeft gedraaid. Dit is na een minuut of twee volledig verdwenen. Dit zijn hydraulische kleppen en ik begrijp dat er een vuiltje of lekje in zit waar door het zelfstellende busje leegloopt als de motor stil staat. Zodra je ‘m start loopt-ie weer vol en is het probleem opgelost. De 420SE waar ik ben gaan kijken heeft ook bij de bijrijders kant een tikje. Daardoor ben ik aan twijfelen. De tik is veel zachter dan bij de 560SL, maar je hoort het (als je met je hoofd boven de motor hangt) en het gaat weer weg, en het komt weer terug en het gaat weer weg, etc. De wagen is zo goed volgens mij voor die prijs dat ik dat wel op de koop toe neem. Een “normaal iemand” zal het niet eens opvallen. Of raden jullie het af?
In artikel “onderhoudsbeurten” wordt gesproken over “Daar moet je de hoedjes vervangen, want die drogen uit. Je kunt proberen een halve liter ATF bij de olie te gooien.
Door de vettigheid van de ATF wordt de boel beter gesmeerd.”
Zijn dit de hoedjes die leeg lopen waardoor de kleppen gaan tikken?
Is het tikken iets wat te overzien is? Is het vervangen van die lekke vuile hydraulische busjes een kwest5e van kleppendeksel eraf en vervangen, of moet ook de nokken as weg met alle gevolgen van dien?
Hier is mijn kennis en ervaring even erg mager. Daar had ik graag jullie advies over!
Hartelijk dank en tot de volgende keer,
Pim