door Leeflang » 01 apr 2015, 17:09
De instrumentenverlichting heeft 2 stuks W3W (3 Watt) T10 lampjes.
De draaiknoppen van de verlichting (achter mistlicht indicatie) en de kachel en de temperatuurwieltjes hebben 0,4 Watt T5 lampjes.
Bij de automatische airco zitten er een aantal (3?) 1,2 Watt T5 lampjes in voor de verlichting van de drukknoppen.
Sommige schakelaars en de schuiven van de ventilatieroosters worden samen via een "spin" verlicht, daarin zit ook een enkel 1,2 Watt T5 lampje.
De versnellingspook heeft in sommige gevallen een eigen 1,2 Watt T5 lampje, in andere gevallen wordt ook de pook via de spin verlicht.
De asbak(ken) heeft/hebben ook een 1,2 Watt T5 lampje.
In de buitentemperatuurmeter zit een klein gloeilampje gesoldeerd, ik heb geen idee welk type / wattage.
Een paar opmerkingen / waarschuwingen:
De meeste schakelaars hebben een 3mm LED-je ingebouwd voor de verlichting van de schakelaar, die kun je niet eenvoudig vervangen.
Als je de lichtkleur daarvan wilt veranderen zul je al die schakelaars moeten lospeuteren, het (juiste) LED-je er uit solderen, een ander LED-je er in solderen en dan de schakelaar weer in elkaar (proberen te) zetten (je komt er veertjes, kogeltjes en schakelplaatjes in tegen, die los raken als je de schakelaar uit elkaar haalt).
De meeste LED lampjes in T5 en T10 formaat stralen alleen recht naar voren licht uit.
In de spin steken een stuk of wat glasvezelkabeltjes aan de zijkant van het lampje, de meeste LED lampjes zullen daar niet veel licht in krijgen.
Vergelijkbaar geldt voor de instrumentenverlichting dat het licht via lichtgeleiders van de achterkant van de tellerbak naar de voorkant ervan gebracht wordt, ook in die lichtgeleiders zullen de meeste LED lampjes weinig licht stralen.
LED lampjes zijn doorgaans niet goed te dimmen, althans niet op de manier zoals de lampjes in de W126 gedimd worden.
Optimum aut nihil.