W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 27 mei 2022, 07:37

Uitrichten motorkap en kofferdeksel.

Alles omtrent de carrosserie en de buitenkant, zoals bijv. spuiten, roest, plaatwerk, lassen maar ook spiegels, rubbers en chroom, ruitenwissers etc.

Moderators: Neerven, Bram Jansen

Uitrichten motorkap en kofferdeksel.

Berichtdoor Wiecky » 30 maart 2012, 01:56

Kan iemand mij vertellen hoe ik de motorkap en het kofferdeksel kan afstellen ???
Naadvoering en hoogte kloppen niet 100%.
Verder heb ik een probleempje met het sluiten van een achterportier. Deze moet je soms heel hard dicht gooien anders sluit deze niet.
Het is een 280SEL uit 09/1982.
Alvast bedankt voor jullie hulp.
Wiecky.
Wiecky
 


Re: Uitrichten motorkap en kofferdeksel.

Berichtdoor MdannyK » 31 maart 2012, 15:09

Afstellen / richten motorkap staat ook nog op mijn "To do list"...dus als iemand kan uitleggen hoe dit gedaan moet worden :D
Avatar gebruiker
MdannyK
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 56
Geregistreerd: 05 jul 2009, 18:46
Woonplaats: Julianadorp
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Nieuwer
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: BMW 320i ;-)


Re: Uitrichten motorkap en kofferdeksel.

Berichtdoor Vlim » 31 maart 2012, 16:52

De motorkap kun je op een paar manieren stellen:

Voorzijde: Grendelpunten kunnen worden verschoven en voorzien van vulplaatjes.
Hoogte: Scharnieren kunnen worden gesteld (via binnenscherm).
Achterzijde: (bij het raam). De laatste bout van het voorscherm is voorzien van een verlengstuk waar de motorkap achterhaakt als hij dicht gaat. Dat verlengstuk (de hele bout eigenlijk) is verstelbaar.
Voor op de dwarsbalk zitten nog 2 steuntjes (normaal gesproken met een rubber dopje erop, is er vaak na jaren af), ook die kunnen nog worden gebruikt om de hoogte in gesloten toestand nog wat te manipuleren.

De kofferbak is te stellen door de bevestigingsbouten van de linker- en rechter scharnieren los te maken. Daarnaast kan ook de slotplaat versteld worden.

De simpelste manier: Boutjes losdraaien, handvast weer vastzetten. Klep voorzichtig sluiten en in de goede richting manouvreren, klep weer open en boutje vast draaien. Doe het met beleid, je beschadigt heel gemakkelijk de lak.
Avatar gebruiker
Vlim
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 2187
Geregistreerd: 01 jan 2011, 16:16
Woonplaats: West-Brabant
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 400SE - 1993
SLK 230k - 1998
CL500 - 2000


Re: Uitrichten motorkap en kofferdeksel.

Berichtdoor Vlieger » 31 maart 2012, 20:27

Van belang is ook of de wagen ooit schade heeft gehad en hoe die dan gerepareerd werd.
Bij een slecht herstelde schade, zal je nooit een perfect sluitende deur, motorkap of kofferdeksel krijgen.
Avatar gebruiker
Vlieger
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1310
Geregistreerd: 14 sep 2009, 14:41
Woonplaats: Venlo
Roepnaam: Rob
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 500SEL 1983
W123 200 1982
W123 300TD 1982
W114 250CE 1970
Audi A4 Quattro


Re: Uitrichten motorkap en kofferdeksel.

Berichtdoor TeunBong » 31 maart 2012, 20:58

En hoe dan de deuren gangbaar maken die pas na heel hard dichtgooien dichtgaan?
Avatar gebruiker
TeunBong
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1877
Geregistreerd: 16 nov 2011, 22:21
Woonplaats: Odijk
Roepnaam: Teun
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: 560SEL


Re: Uitrichten motorkap en kofferdeksel.

Berichtdoor Leeflang » 31 maart 2012, 22:04

De binnenbekleding van het portier af halen en het hele slot mechanisme goed smeren.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6716
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: Uitrichten motorkap en kofferdeksel.

Berichtdoor Douwe » 02 apr 2012, 18:47

eerst kijken waar de deur klemt
mogelijk zijn de scharnier pennen versleten
als je de deur voorzichtig dicht doet let dan eens op wat de deur doet
als hij omhoog komt aan de slot kant dan zijn vaak de scharnier pennen versleten
ook kan je aan slijt plekken bij het slot vaak wel waar de boel klemt of aanloopt
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8878
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam: Douwe
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: Uitrichten motorkap en kofferdeksel.

Berichtdoor MdannyK » 02 apr 2012, 20:49

Van het weekend geprobeerd om de motorkap te stellen...maar ik kwam er even niet uit :oops:
Daarom weer een paar vraagjes:

[quote="Vlim"]De motorkap kun je op een paar manieren stellen:

Hoogte: Scharnieren kunnen worden gesteld (via binnenscherm).
Hoe kom je bij dit scherm?

Achterzijde: (bij het raam). De laatste bout van het voorscherm is voorzien van een verlengstuk waar de motorkap achterhaakt als hij dicht gaat. Dat verlengstuk (de hele bout eigenlijk) is verstelbaar.
Hoe kan je deze verstellen?

Alvast bedankt!
Avatar gebruiker
MdannyK
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 56
Geregistreerd: 05 jul 2009, 18:46
Woonplaats: Julianadorp
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Nieuwer
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: BMW 320i ;-)


Re: Uitrichten motorkap en kofferdeksel.

Berichtdoor Vlim » 02 apr 2012, 22:27

Hoogte: Scharnieren kunnen worden gesteld (via binnenscherm).
Hoe kom je bij dit scherm?


Kunststof moddervanger in de wielkast losschroeven en via de ruimte tussen spatbord en binnenscherm kun je erbij.

Hoe kan je deze verstellen?


Wat dacht je van losdraaien, in de goede positie zetten en weer vastdraaien? :)
Avatar gebruiker
Vlim
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 2187
Geregistreerd: 01 jan 2011, 16:16
Woonplaats: West-Brabant
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 400SE - 1993
SLK 230k - 1998
CL500 - 2000


Re: Uitrichten motorkap en kofferdeksel.

Berichtdoor Vlieger » 03 apr 2012, 09:18

Dat achterportier is af te stellen, door de slotvanger te verstellen.
De slotvanger is het aluminium blok, dat op het spatscherm geschroefd zit.
De inbus-bouten iets los draaien en dan het aluminium-blok een paar mm naar buiten schuiven.
Het blok weer vast schroeven en controleren of de deur goed sluit.
Let op, je kan het blok ook in hoogte verstellen.
Zorg er dus voor dat de hoogte correspondeert met slot-stift op de deur.
Avatar gebruiker
Vlieger
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1310
Geregistreerd: 14 sep 2009, 14:41
Woonplaats: Venlo
Roepnaam: Rob
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 500SEL 1983
W123 200 1982
W123 300TD 1982
W114 250CE 1970
Audi A4 Quattro


Re: Uitrichten motorkap en kofferdeksel.

Berichtdoor Ben B. » 06 apr 2012, 08:08

Tot zover is het (mij) wel duidelijk.
Maar: mijn kofferdeksel ligt links te laag, rechts op de goede hoogte.
Hoe stel je dat bij??

Is er voor het spuiten afgeweest, maar dan draai je de 4 bouten los en je pakt hem er af.
Voor het monteren haak je hem weer in en draait de bouten vast, klaar.

Niet dus.
Erg vreemd, want er is verder niets veranderd zou je zeggen, en toch ligt hij links te laag.

Valt natuurlijk extra op door de chroom strip.....
Ben B.
 


Re: Uitrichten motorkap en kofferdeksel.

Berichtdoor Peter 500SEC » 06 apr 2012, 09:00

Voor dat je die 4 bouten goed vast draait, de deksel eerst goed uitrichten en pas daarna de bouten vast draaien
Peter 500SEC
 


Re: Uitrichten motorkap en kofferdeksel.

Berichtdoor TeunBong » 06 apr 2012, 09:54

Als ie bij het raam te laag ligt aan een kant zou je er ringetjes tussen kunnen doen.
Als hij aan de achterkant aan een kant te laag ligt kan je met het stootrubber spelen aan binnenzijde klep.
Avatar gebruiker
TeunBong
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1877
Geregistreerd: 16 nov 2011, 22:21
Woonplaats: Odijk
Roepnaam: Teun
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: 560SEL


Re: Uitrichten motorkap en kofferdeksel.

Berichtdoor Ben B. » 06 apr 2012, 14:17

Dat idee had ik al uitgeprobeerd, mar aangezien de klep in de scharnieren haakt kun je daar bitter weinig opvullen.

Met het stootrubber kun je ook niet veel, dat zit gewoon in de klep gedrukt, daar kun je dus ook niets opvullen...

Er zit voor mij gewoon geen logica in, de klep lag er recht op, en nu niet meer.
Is alleen losgedraaid en later weer teruggeplaatst....

We puzzelen verder...
Ben B.
 


Keer terug naar Carrosserie & Exterieur

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast