door RD500SEC » 15 sep 2017, 14:25
De antennekabel transporteert de geluidsgolven naar de radio, dit staat los van de aansturing van de atenne.
De antennekabel zit op de antenne geschroefd.
De electrische aansluiting zit erop gestoken met een stekker, deze heeft drie aansluitdraden. Rood-geel, blauw en bruin uit het hoofd gezegd. Deze stekker heb je los gemaakt?
De antenne heeft een printplaat met electronica, deze zorgt ervoor dat de antenne op en neer gaat bij radio aan/uit.
Als de spriet niet ver genoeg omhoog gaat, is er ook een beveiliging ingebouwd dat de motor naar verloop van een x-aantal seconden stoptmet draaien. Bij jou gebeurd dat niet, de electronica in de antenne lijkt daarmee defect.
De radio blijft aan, bij contact uit.
Wat is het voor radio?
Als ik mijn radio aanzet met contact uit, daarna de motor start en ga rijden, zal hij aan blijven als ik de motor uitzet na de rit. Ik moet dan de radio ook weer zelf uitzetten.
Start ik de motor met de radio uit, zal hij aangaan en na de rit ook weer uit.
Als het bij jou zo niet is te verklaren, haal de radio er uit als het probleem zich voordoet en meet op de beide stroom voerende draden, eerst met de radio aan, vervolgens trek je de stekker los van de radio en meet je de beide draden opnieuw. Als een van de draden nu geen spannig meer heeft, zit het probleem waarschijnlijk in de radio.
Hebben beide draden nog spanning, kijk dan de bedrading na op doorgeschuurde plekken, achteraf eraan gezette draden, kroonsteentjes e.d. Verwijder alle slecht aangesloten rommel en doe het zelf opnieuw, maar dan goed.