W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 14 dec 2019, 09:16

Verdelerkap / bougies

Specifieke zaken omtrent het rijden op LPG kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent LPG hier verzameld hebben staan.

Moderators: Neerven, Bram Jansen

Verdelerkap / bougies

Berichtdoor Sieggy » 26 nov 2019, 19:52

Beste,

Ongeveer 5000 km terug werd alles van de ontsteking vernieuwd:

bobine, bougies, bougiekabels Bosch, verdelerkap Bosch.

Nu is de verdelerkap al behoorlijk ingesleten. Bougies ook zwart. Nochtans op LPG gereden.

Ik vermoed dat dit niet normaal is? Vervang ik die verdelerkap best zo snel mogelijk?
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Sieggy
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 124
Geregistreerd: 12 feb 2015, 23:26
Woonplaats: West-Vlaanderen - België
Roepnaam: Sieggy
Type wagen: 560SEC
Bouwjaar: 1989
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W212 E220CDI (diesel, the fuel of the devil - Jeremy Clarkson)


Re: Verdelerkap / bougies

Berichtdoor Bert420se » 26 nov 2019, 23:45

zwarte bougies op LPG is olieverbruik.
Bert420se
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 17 nov 2019, 12:17
Roepnaam: Bert
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1988
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W123 240D, W124 300te.


Re: Verdelerkap / bougies

Berichtdoor Sieggy » 27 nov 2019, 00:04

Oliepeil eens gecontroleerd. Dit staat in het midden (tussen min en max).
Er is dus olie weg. (Na +/- 4 a 5000 km).
Ik denk dat dit normaal is?
Sieggy
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 124
Geregistreerd: 12 feb 2015, 23:26
Woonplaats: West-Vlaanderen - België
Roepnaam: Sieggy
Type wagen: 560SEC
Bouwjaar: 1989
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W212 E220CDI (diesel, the fuel of the devil - Jeremy Clarkson)


Re: Verdelerkap / bougies

Berichtdoor Frank117 » 27 nov 2019, 11:55

Het verschil tussen min. en max. op de peilstok is ongeveer 1 liter.
Een halve liter olieverbruik op 4-5000 km. is normaal, zeker niet te veel.
Daardoor worden bougies niet zwart.
Rij eens zo'n 20 km. op benzine, en kijk dan eens naar de kleur van de bougies?
Avatar gebruiker
Frank117
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1012
Geregistreerd: 25 jun 2008, 20:17
Woonplaats: Knokke, België
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W112 300SE Coupé
560SEC


Re: Verdelerkap / bougies

Berichtdoor BenzHans2 » 27 nov 2019, 17:58

Min-max op de peilstok is 2 ltr.
Volgens de boekjes is 1 ltr op 3000 km mogelijk.
Geen paniek dus.
Avatar gebruiker
BenzHans2
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 3704
Geregistreerd: 02 jun 2008, 22:01
Woonplaats: De Glind
Roepnaam: Hans
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W211 350 Combi
Dodge Durango 5.2 HEMI
W114 230/6 ambulance
W126 560SEL 1988


Re: Verdelerkap / bougies

Berichtdoor Sieggy » 29 nov 2019, 15:51

Dit is de nieuwe bougie.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Sieggy
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 124
Geregistreerd: 12 feb 2015, 23:26
Woonplaats: West-Vlaanderen - België
Roepnaam: Sieggy
Type wagen: 560SEC
Bouwjaar: 1989
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W212 E220CDI (diesel, the fuel of the devil - Jeremy Clarkson)


Re: Verdelerkap / bougies

Berichtdoor Sieggy » 29 nov 2019, 15:53

Dit is de bougie na 25 km rijden op benzine.
Geen verschil te merken.

Ben daarjuist naar mijn garagist geweest die de bougies vervangen heeft. Hij zei dat het brandstofmengsel te rijk stond.
We zullen het daar dan maar op houden?
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Sieggy
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 124
Geregistreerd: 12 feb 2015, 23:26
Woonplaats: West-Vlaanderen - België
Roepnaam: Sieggy
Type wagen: 560SEC
Bouwjaar: 1989
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W212 E220CDI (diesel, the fuel of the devil - Jeremy Clarkson)


Re: Verdelerkap / bougies

Berichtdoor Sieggy » 07 dec 2019, 21:00

Dit zijn de bougies na 60 km op benzine.
Vind ik allesbehalve ok. En dat is dus na afregeling...
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Sieggy
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 124
Geregistreerd: 12 feb 2015, 23:26
Woonplaats: West-Vlaanderen - België
Roepnaam: Sieggy
Type wagen: 560SEC
Bouwjaar: 1989
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W212 E220CDI (diesel, the fuel of the devil - Jeremy Clarkson)


Re: Verdelerkap / bougies

Berichtdoor Bert420se » 07 dec 2019, 23:29

Omdat de bougies op LPG ook zwart worden denk ik toch aan olieverbruik. Gezien de leeftijd vrij normaal.
Bert420se
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 17 nov 2019, 12:17
Roepnaam: Bert
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1988
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W123 240D, W124 300te.


Re: Verdelerkap / bougies

Berichtdoor Sieggy » 08 dec 2019, 01:00

Motor is recent helemaal gereviseerd.
Zuigerveren en olieschraapveren werden ook vernieuwd.
Sieggy
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 124
Geregistreerd: 12 feb 2015, 23:26
Woonplaats: West-Vlaanderen - België
Roepnaam: Sieggy
Type wagen: 560SEC
Bouwjaar: 1989
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W212 E220CDI (diesel, the fuel of the devil - Jeremy Clarkson)


Re: Verdelerkap / bougies

Berichtdoor Bert420se » 08 dec 2019, 23:01

Gereviseerd of niet, zwarte aanslag is of te rijk mengsel of olie. Wat is al zei, als je op LPG rijdt, valt een te rijk mengsel af en blijft over een (geringe) roetafzetting van de olie. Dit kan verdwijnen op een lange rit waarbij de motor goed warm wordt, maar sowieso, erg is het niet.
Bert420se
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 17 nov 2019, 12:17
Roepnaam: Bert
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1988
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W123 240D, W124 300te.


Re: Verdelerkap / bougies

Berichtdoor RD500SEC » 09 dec 2019, 02:36

De NGK bougies in het begin van de post hebben de juiste warmtegraad en zijn zwart. Van olie of brandstof.
De Bosch bougies hebben een hogere warmtegraad, de electrode is nu schoon door de hogere warmtegraad, de rand is alsnog zwart geblakerd, ondanks een CO afstelling, het lijkt inderdaad op olieverbruik.

Zijn de cilinderwanden ook bewerkt voordat de zuigerveren zijn vervangen?
Mogelijk moet je de zuigerveren de tijd geven om in te lopen, maar als de wanden niet bewerkt zijn, lopen de nieuwe zuigerveren niet in.

Pas op met de hogere warmtegraad, bij snelle autobaanritten kan het tot motorschade leiden.
Houd je de snelheden aan in eigen land, zul je geen problemen mogen verwachten.

Olieverbruik kan ook aan een niet goed functionerende carterventilatie liggen, misschien ook iets om naar te kijken.
Met vriendelijke groet, Richard
Avatar gebruiker
RD500SEC
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1256
Geregistreerd: 03 aug 2011, 21:47
Woonplaats: Gem. Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 190E 2.6 aut.


Re: Verdelerkap / bougies

Berichtdoor Sieggy » 09 dec 2019, 21:21

De cilinderwanden zijn niet bewerkt. Dit was niet mogelijk of alleszins kostelijk. Wat was de reden nu weer?
Zijn die wanden behandeld?

Heb er nu Bosch bougies W7DC ingedraaid en 200 km gereden (op LPG).
Die zien er nu nog steeds uit als nieuw... Ik snap het niet meer zo goed.
Bon, we rijden verder :-)
Sieggy
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 124
Geregistreerd: 12 feb 2015, 23:26
Woonplaats: West-Vlaanderen - België
Roepnaam: Sieggy
Type wagen: 560SEC
Bouwjaar: 1989
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W212 E220CDI (diesel, the fuel of the devil - Jeremy Clarkson)


Re: Verdelerkap / bougies

Berichtdoor Sieggy » 09 dec 2019, 21:26

"Mogelijk moet je de zuigerveren de tijd geven om in te lopen, maar als de wanden niet bewerkt zijn, lopen de nieuwe zuigerveren niet in."

Interessante info.
Heb ook een compressietest laten uitvoeren en die was ok.
Zegt een compressietest eigenlijk iets over olieverbruik?

- cil 1 : 10.5

- cil 2 : 10

- cil 3 : 10.5

- cil 4 : 11

- cil 5 : 11

- cil 6 : 11

- cil 7 : 10.5

- cil 8 : 10.75
Sieggy
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 124
Geregistreerd: 12 feb 2015, 23:26
Woonplaats: West-Vlaanderen - België
Roepnaam: Sieggy
Type wagen: 560SEC
Bouwjaar: 1989
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W212 E220CDI (diesel, the fuel of the devil - Jeremy Clarkson)


Keer terug naar LPG Specifiek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten