[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
verschil 500 blok serie 1 en 2 : Techniek

W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 23 nov 2024, 10:43

verschil 500 blok serie 1 en 2

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Neerven

verschil 500 blok serie 1 en 2

Berichtdoor Wings » 04 apr 2010, 14:34

Beste forum leden.

In mijn 500SEC (bouwjaar 83) ligt een motor blok met zwarte kleppendeksels.
Dit zou erop kunnen duiden dat het niet meer het originele blok is dat in de auto ligt.
Zijn er nog andere zaken waaraan je kan herleiden of het een serie 1 of 2 blok is. Ik meen iets gelezen te hebben dat het ook te zien is aan de positie van de temperatuurmeter. (voor of achter op het blok)
Of is het te herleiden adhv een motor of serienummer in het blok? (dat ik overigens nog niet heb kunnen ontdekken)

Gr.

Wings
Wings
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 28
Geregistreerd: 07 maart 2010, 15:34
Woonplaats: Margraten
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee


Re:verschil 500 blok serie 1 en 2

Berichtdoor Rene500SEC » 04 apr 2010, 15:31

Motor nummer kan...

M117.963 zou in die van jou moeten zitten.

Overigs kan je met wat aanpassingen gewoon een type 2 motor in je oudere SEC bouwen.

Als de ontsteking en injectie van het type 1 er maar opzit.

En dit is gelijk het grote verschil.

andere verschillen tussen de motoren zijn compressie verhoudingen en airpump ect.

Maar misschien hebben ze bij jou alleen de deksels erop gezet. :-)

nummer kan je vinden (als je voor de auto staat) rechts op het blok waar de versnellingsbak op de motor komt.
Rene500SEC
Verbannen
Verbannen
 
Berichten: 2369
Geregistreerd: 30 apr 2009, 19:59
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Roepnaam:
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:verschil 500 blok serie 1 en 2

Berichtdoor Wings » 04 apr 2010, 15:50

Rene

Bedankt voor je uitleg.
Ik neem aan dat de distributie van een type 2 blok dan ook niet wezenlijk anders is.
Ik hoor de ketting nml. (vooral bij de koud start) en ook een of 2 kleppen tikken.
Ik haal vo week de deksels eens eraf om te kijken waar het probleem zit.
De auto heeft 290.000 op de teller staan dus ik had de ketting toch al zekerheidshalve willen vervangen. Alleen als er een ander blok in ligt zegt die tellerstand natuurlijk niets (voorzover je daar uberhaupt al iets aan kan ontlenen.

Gr.

Wings
Wings
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 28
Geregistreerd: 07 maart 2010, 15:34
Woonplaats: Margraten
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee


Re:verschil 500 blok serie 1 en 2

Berichtdoor Rene500SEC » 04 apr 2010, 15:58

Zou naar de tellerstand niet eens kijken,

Denk dat er maar heel weinig benzen zijn met de juiste stand.

Ketting kan herrie maken maar het tikken is een klepstoter door slijtage van de nokken-as.

Je kan 2 dingen doen,andere erop leggen(GuusT)heeft er nog een liggen.

of de vulplaatjes vervangen in een dikker formaat.

Hoe dat precies in zijn werk gaat kan je in de meeste workshop manuals wel opzoeken.

Je zou ook de olie kunnen vervangen(soms helpt dit),neem dan 10W40.

Distributie is overigs inderdaad het zelfde als type 1.

P.S. draai NIET het hydraulisch gedeelte met het kogelgewricht naar boven,hierdoor komt er geen olie meer in de stoter en gaat hij zeker stuk.
Rene500SEC
Verbannen
Verbannen
 
Berichten: 2369
Geregistreerd: 30 apr 2009, 19:59
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Roepnaam:
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:verschil 500 blok serie 1 en 2

Berichtdoor Wings » 06 apr 2010, 21:46

Hallo

ik zag dat de serie 1 motor van de 380 en 500 hetzelfde (117 963)motornummer hebben.
Weet iemand of de complete cylinderkop -incl kleppen en nokkenas-van een 380 ook op een 500 past.

Gr.

Wings
Wings
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 28
Geregistreerd: 07 maart 2010, 15:34
Woonplaats: Margraten
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee


Re:verschil 500 blok serie 1 en 2

Berichtdoor Rene500SEC » 07 apr 2010, 08:35

380 en 500 hebben ZEKER niet hetzelfde motor nummer

380 is een M116 en een 500 M117

Je kan die dus niet overzetten omdat de verbrandingskamers anders zijn.

Trouwens als je dan toch wil gaan verbouwen met de koppen,kan je niet zogoed de ketting vervangen.

als de koppen erag zijn zijn dat ook nog maar een paar boutjes.

Kijk even bij 500 blok reviseren,kan je zien hoe dat precies in elkaar steekt.
Rene500SEC
Verbannen
Verbannen
 
Berichten: 2369
Geregistreerd: 30 apr 2009, 19:59
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Roepnaam:
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:verschil 500 blok serie 1 en 2

Berichtdoor Pieter810 » 09 apr 2010, 21:06

voor de m117963 is er ook nog moterype m117961
grtjss
Pieter810
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 03 jun 2008, 18:07
Woonplaats: Deurne
Type wagen: 500SE
Bouwjaar: 1980
LPG: Nee


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten

cron