W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 19 okt 2018, 20:57

verschil verbruik tussen ruf of een kat op de V8 motor

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderators: Neerven, Bram Jansen

verschil verbruik tussen ruf of een kat op de V8 motor

Berichtdoor BenMB » 13 jan 2011, 02:38

zit er veel verschil in het brandstofverbruik of is dat verwaarloosbaar ?

groet ben.
bij vlagen ben ik geniaal...vandaag was het windstil.
Avatar gebruiker
BenMB
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 274
Geregistreerd: 11 dec 2010, 02:18
Woonplaats: Omg. Amersfoort
Roepnaam: Ben
Type wagen: 500SE
Bouwjaar: 1987
LPG: Nee


Re: verschil verbruik tussen ruf of een kat op de V8 motor

Berichtdoor Michel1975 » 13 jan 2011, 10:02

benmb schreef:zit er veel verschil in het brandstofverbruik of is dat verwaarloosbaar ?

groet ben.
Voor zover ik weet is dit verwaarloosbaar klein. Het blijven evengoed zuipbakken :mrgreen: Verschil in vermogen is ook niet heel groot. Of je het merkt?? Denk het haast niet.
But, correct me if I am wrong :mrgreen:
Drinken halveert je leven,
maar je ziet dubbel zoveel...
Avatar gebruiker
Michel1975
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 883
Geregistreerd: 06 okt 2010, 16:53
Woonplaats: Heerhugowaard
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1990
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 500SE W140
C180 Elegance W203


Re: verschil verbruik tussen ruf of een kat op de V8 motor

Berichtdoor Leeflang » 13 jan 2011, 12:57

Volgens opgave, bij 90 km/h / 120 km/h / Stadcyclus:

420
RÜF 8,9 / 11,0 / 14,9 l; na 09-1987: 8,7 / 10,7 / 15,1 l
KAT 9,3 / 11,6 / 15,2 l; na 09-1987: 9,1 / 11,3 / 15,4 l

500
RÜF 9,1 / 11,4 / 15,4 l; na 09-1987: 8,8 / 11,1 / 15,8 l
KAT 9,6 / 12,0 / 15,9 l; na 09-1987: 9,4 / 11,7 / 16,2 l

560
ECE 10,5 / 12,7 / 16,8 l
RÜF 10,6 / 12,9 / 17,1 l; na 09-1987: 10,5 / 12,7 / 16,8 l
KAT 11,4 / 13,9 / 18,0 l; na 09-1987: 11,1 / 13,6 / 17,6 l
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6130
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: verschil verbruik tussen ruf of een kat op de V8 motor

Berichtdoor BenMB » 13 jan 2011, 15:15

leeflang schreef:Volgens opgave, bij 90 km/h / 120 km/h / Stadcyclus:

420
RÜF 8,9 / 11,0 / 14,9 l; na 09-1987: 8,7 / 10,7 / 15,1 l
KAT 9,3 / 11,6 / 15,2 l; na 09-1987: 9,1 / 11,3 / 15,4 l

500
RÜF 9,1 / 11,4 / 15,4 l; na 09-1987: 8,8 / 11,1 / 15,8 l
KAT 9,6 / 12,0 / 15,9 l; na 09-1987: 9,4 / 11,7 / 16,2 l

560
ECE 10,5 / 12,7 / 16,8 l
RÜF 10,6 / 12,9 / 17,1 l; na 09-1987: 10,5 / 12,7 / 16,8 l
KAT 11,4 / 13,9 / 18,0 l; na 09-1987: 11,1 / 13,6 / 17,6 l

hoi leeflang,

die verschillen zijn dus verwaarloosbaar, behalve bij de 560 dan, daar scheelt het toch bijna 10 procent gemiddeld.
wat betreft dit tabel...ik zal het wel verkeerd zien (of begrijpen :oops: ) maar ik dacht dat een auto met kat altijd zuiniger was dan ruf ?

groet ben.
bij vlagen ben ik geniaal...vandaag was het windstil.
Avatar gebruiker
BenMB
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 274
Geregistreerd: 11 dec 2010, 02:18
Woonplaats: Omg. Amersfoort
Roepnaam: Ben
Type wagen: 500SE
Bouwjaar: 1987
LPG: Nee


Re: verschil verbruik tussen ruf of een kat op de V8 motor

Berichtdoor Leeflang » 13 jan 2011, 16:19

Met een goed werkende katalysator zijn de uitlaatgassen schoner.
Maar het verbruik gaat er in het algemeen door omhoog en de prestaties worden slechter.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6130
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: verschil verbruik tussen ruf of een kat op de V8 motor

Berichtdoor BenMB » 13 jan 2011, 16:31

leeflang schreef:Met een goed werkende katalysator zijn de uitlaatgassen schoner.
Maar het verbruik gaat er in het algemeen door omhoog en de prestaties worden slechter.

nou..doe mij maar lekker zonder kat dan :lol: , ik denk dat de categorie W126-rijders toch niet echt het doel hebben om het milieu te sparen. :mrgreen:

ff of topic; mag je een kat definitief verwijderen voor de APK ?

groet ben.
bij vlagen ben ik geniaal...vandaag was het windstil.
Avatar gebruiker
BenMB
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 274
Geregistreerd: 11 dec 2010, 02:18
Woonplaats: Omg. Amersfoort
Roepnaam: Ben
Type wagen: 500SE
Bouwjaar: 1987
LPG: Nee


Re: verschil verbruik tussen ruf of een kat op de V8 motor

Berichtdoor Vlim » 13 jan 2011, 16:36

Verschillen tussen de RUF, KAT en ECE hebben vooral betrekking op het vermogen.

Het plezierigst om te rijden is de ECE-versie. Heeft geen KAT en ook geen uitlaatsysteem wat zich voor het achteraf inbouwen van een KAT leent. Bij de 560 goed voor een kleine 300PK.

De RUF heeft de genepen uitlaatconstructie die het mogelijk maakt om een KAT toe te voegen, indien nodig.

Geef mij de ECE maar :)
Avatar gebruiker
Vlim
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1757
Geregistreerd: 01 jan 2011, 16:16
Woonplaats: West-Brabant
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 280SE - 1984
500SE - 1980
400SE - 1993
230CE - 1988
CL500 - 2000


Re: verschil verbruik tussen ruf of een kat op de V8 motor

Berichtdoor Michel1975 » 13 jan 2011, 17:01

benmb schreef:
leeflang schreef:Met een goed werkende katalysator zijn de uitlaatgassen schoner.
Maar het verbruik gaat er in het algemeen door omhoog en de prestaties worden slechter.

nou..doe mij maar lekker zonder kat dan :lol: , ik denk dat de categorie w126-rijders toch niet echt het doel hebben om het milieu te sparen :mrgreen: .

ff of topic; mag je een kat definitief verwijderen voor de APK ?

groet ben.
Je komt in de knijp met je uitstoot. Zolang er op je kenteken staat dat er een kietelisator op zit moet ie ook werkend zijn. Volgens mij ga je ook je motormanagement in de war schoppen. Maar dat weet ik niet zeker.
Drinken halveert je leven,
maar je ziet dubbel zoveel...
Avatar gebruiker
Michel1975
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 883
Geregistreerd: 06 okt 2010, 16:53
Woonplaats: Heerhugowaard
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1990
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 500SE W140
C180 Elegance W203


Re: verschil verbruik tussen ruf of een kat op de V8 motor

Berichtdoor Bas » 13 jan 2011, 17:13

vlim schreef:Geef mij de ECE maar :)


Kan het niet beter verwoorden! 8-)
Bas
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 400
Geregistreerd: 05 sep 2010, 11:56
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
LPG: Nee


Re: verschil verbruik tussen ruf of een kat op de V8 motor

Berichtdoor Leeflang » 13 jan 2011, 17:41

Michel1975 schreef:Zolang er op je kenteken staat dat er een kietelisator op zit moet ie ook werkend zijn.
Waar staat dat dan?
Ik kan hem op mijn kentekenbewijs niet vinden.

Voor zover ik weet mag je hem leegmaken of helemaal verwijderen, zolang de uitlaat maar over de gehele lengte gasdicht is en deugdelijk bevestigd is.
Michel1975 schreef:Volgens mij ga je ook je motormanagement in de war schoppen. Maar dat weet ik niet zeker.
Lijkt me stug, de lambda sonde zit vóór de katalysator.
In en voorbij de katalysator zitten geen sensoren waar de regeling op zou kunnen reageren.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6130
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: verschil verbruik tussen ruf of een kat op de V8 motor

Berichtdoor Michel1975 » 13 jan 2011, 17:46

leeflang schreef:
Michel1975 schreef:Zolang er op je kenteken staat dat er een kietelisator op zit moet ie ook werkend zijn.
Waar staat dat dan?
Ik kan hem op mijn kentekenbewijs niet vinden.
Er staat een vermelding U9 op je kenteken
leeflang schreef:
Voor zover ik weet mag je hem leegmaken of helemaal verwijderen, zolang de uitlaat maar over de gehele lengte gasdicht is en deugdelijk bevestigd is.
Michel1975 schreef:Volgens mij ga je ook je motormanagement in de war schoppen. Maar dat weet ik niet zeker.
Lijkt me stug, de lambda sonde zit vóór de katalysator.
In en voorbij de katalysator zitten geen sensoren waar de regeling op zou kunnen reageren.
Dat laatste wist ik idd. niet zeker. Maar leeghalen mag niet want dan voldoe je niet meer aan de uitstoot.
Drinken halveert je leven,
maar je ziet dubbel zoveel...
Avatar gebruiker
Michel1975
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 883
Geregistreerd: 06 okt 2010, 16:53
Woonplaats: Heerhugowaard
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1990
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 500SE W140
C180 Elegance W203


Re: verschil verbruik tussen ruf of een kat op de V8 motor

Berichtdoor Madcat » 13 jan 2011, 18:04

leeflang schreef:
Michel1975 schreef:Zolang er op je kenteken staat dat er een kietelisator op zit moet ie ook werkend zijn.
Waar staat dat dan?
Ik kan hem op mijn kentekenbewijs niet vinden.

Voor zover ik weet mag je hem leegmaken of helemaal verwijderen, zolang de uitlaat maar over de gehele lengte gasdicht is en deugdelijk bevestigd is.
Michel1975 schreef:Volgens mij ga je ook je motormanagement in de war schoppen. Maar dat weet ik niet zeker.
Lijkt me stug, de lambda sonde zit vóór de katalysator.
In en voorbij de katalysator zitten geen sensoren waar de regeling op zou kunnen reageren.

n U9 katalysator tot en met bjr1986 mag je weghalen omdat t hier n ongeregelde kat betreft en mogen ze niets van zaggen op APK dit heb ik nagevraagd bij t hoofdkantoor van de RDW omdat n apk-meester mn auto wilde afkeuren om er geld uit te slaan. koste toen 1100 euro voor die auto.
grt Ron
Groeten Ron.

Des te meer ik leer, des te meer vragen blijven onbeantwoord (A. Einstein)
Avatar gebruiker
Madcat
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 571
Geregistreerd: 30 jun 2010, 11:45
Woonplaats: Kerkrade (Limburg)
Roepnaam: Ron
Type wagen: 380SE
Bouwjaar: 1985
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: Fiat Cinquecento (voor mij)
peugeot 106 (voor de vrouw)
Process-operator VAPRO-B (Chemisch)


Re: verschil verbruik tussen ruf of een kat op de V8 motor

Berichtdoor Leeflang » 13 jan 2011, 18:05

Michel1975 schreef:Er staat een vermelding U9 op je kenteken
Nope, maar dat zal wel komen omdat mijn chassis van een 380SEC zonder kat is.
Michel1975 schreef:Maar leeghalen mag niet want dan voldoe je niet meer aan de uitstoot.
Tabelletje gevonden uit een (oud; versie 12-2006) APK keuringseisen boek (op http://www.autoweek.nl/forum/read.php?7,3539700,3541626)
CO.jpg
Die waarden zijn toch ook wel zonder katalysator te bereiken?
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6130
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: verschil verbruik tussen ruf of een kat op de V8 motor

Berichtdoor Wouter1974 » 13 jan 2011, 21:56

Stomme vraag maar wat is RUF?
Wouter1974
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 09 jan 2011, 11:17
Woonplaats: Noordoostpolder
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
LPG: Nee


Re: verschil verbruik tussen ruf of een kat op de V8 motor

Berichtdoor Binsbergen » 13 jan 2011, 22:00

Het betreft de verschillende uitvoeringen van de 560

Kat 252 pk
voorbereid op kat 272 pk
en niet met kat leverbaar 299 pk
Altijd leuk... Een type 1 500 met een 300pk 560 ECE motor.
Avatar gebruiker
Binsbergen
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1593
Geregistreerd: 28 jul 2010, 09:16
Woonplaats: NW Veluwe
Roepnaam: Remco
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: Range Rover TDV6
Mercedes S211 320CDI
Hobby: Alfa Romeo 164 3.0 V6 Super
Hobby: Pontiac Fiero V6 (nu met V8 350 motor)
Hobby: Peugeot 405 MI-16 type 1


Re: verschil verbruik tussen ruf of een kat op de V8 motor

Berichtdoor Wouter1974 » 13 jan 2011, 22:02

ok en de 500 heeft die verschillen dus niet?
Wouter1974
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 09 jan 2011, 11:17
Woonplaats: Noordoostpolder
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
LPG: Nee


Re: verschil verbruik tussen ruf of een kat op de V8 motor

Berichtdoor Vlim » 13 jan 2011, 22:50

Jawel, maar minder extreem :)

De ECE-versies van de V8-motoren hebben de redelijk vrij stromende uitlaatpijpen zoals ze ook onder serie 1 zijn te vinden: eentje links vanuit het spruitstuk naar onderen en eentje rechts vanuit het spruitstuk naar onderen.

De RUF en KAT hebben een constructie waarbij de linkerpijp om het blok heen naar de rechterkant draait, waarna ze samen naar beneden gaan, kunnen ze met z'n tweeen door de KAT. Die extra bochtenconstructie kost wat vermogen. En een KAT doet daar nog een schepje bovenop.
Avatar gebruiker
Vlim
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1757
Geregistreerd: 01 jan 2011, 16:16
Woonplaats: West-Brabant
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 280SE - 1984
500SE - 1980
400SE - 1993
230CE - 1988
CL500 - 2000


Re: verschil verbruik tussen ruf of een kat op de V8 motor

Berichtdoor BenMB » 13 jan 2011, 23:13

wouter1974 schreef:ok en de 500 heeft die verschillen dus niet?

kijk maar even op deze link, http://nl.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_M117
dan zie je alle verschillen van vermogen van alle motoren.

ruf=voorbereid op katalysator (meer verbruik, minder pk,s)
kat=katalysator (het hoogste verbruik, de minste pk,s, de minste uitstoot)
ece=geen katalysator en ook niet voorbereid op katalysator (minste verbruik, meeste pk,s, meeste uitstoot).
(als ik het tenminste goed begrepen heb :mrgreen: anders kunnen de heren het nog wel aanvullen ).


groet ben.
bij vlagen ben ik geniaal...vandaag was het windstil.
Avatar gebruiker
BenMB
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 274
Geregistreerd: 11 dec 2010, 02:18
Woonplaats: Omg. Amersfoort
Roepnaam: Ben
Type wagen: 500SE
Bouwjaar: 1987
LPG: Nee


Re: verschil verbruik tussen ruf of een kat op de V8 motor

Berichtdoor Wouter1974 » 13 jan 2011, 23:13

Dus tot 1985 zijn het ECE motoren?
Wouter1974
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 09 jan 2011, 11:17
Woonplaats: Noordoostpolder
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
LPG: Nee


Re: verschil verbruik tussen ruf of een kat op de V8 motor

Berichtdoor Panzerkampfwagen » 13 jan 2011, 23:16

Mijn SEC is van 1983 MET katalysator, fabrieksaf.
Groet Harm

Afbeelding
Avatar gebruiker
Panzerkampfwagen
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1182
Geregistreerd: 15 mei 2010, 19:29
Woonplaats: Zwolle
Roepnaam: Harm
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Ja

Volgende

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten