W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 21 sep 2018, 05:06

Verschillen tussen een type 1 en 2

Klusje te doen? Kijk hier hoe het moet.
Dit is dus NIET de plek om vragen te stellen!!!

Moderators: Neerven, Bram Jansen

Verschillen tussen een type 1 en 2

Berichtdoor Team W126 » 30 aug 2012, 21:49

Hoe herken je een type 1 t.o.v. een type 2?

Omdat het lonend is om een late W126 op het kenteken van een vroege W126 te zetten (ofwel je verouderd de auto op papier om deze motorrijtuigenbelasting-vrij te maken) gebeurd dit helaas steeds vaker.
Vanwege de veranderde wetgeving m.b.t de belastingvrijstelling voor voertuigen (hierover is voldoende te vinden op het forum) blijven auto’s met bouwjaren tot en met 1986 volledig belastingvrij en voor jongere auto’s geldt een vrijstelling voor het basisbedrag (dus niet voor de brandstoftoeslag op LPG en diesel). Hierdoor wordt een 87-er of nieuwer op LPG of diesel nooit helemaal belastingvrij. Daar spelen sommigen dus handig op in.....
We hebben al (nieuwe) forummers voorbij zien komen die vol trots hun nieuwe auto voorstelde waarbij het, op z’n minst, dubieus was of de auto wel met dezelfde papieren de fabriek verlaten had als waarmee deze nu rondrijdt.
We hebben het in deze gevallen in de volksmond over “omgekatte” auto’s.
Dit omkatten heeft voor-/ en nadelen

Voordelen zijn:
-je rijdt in een jongere auto rond dan op papier.
-de uitstraling van een type 2 is toch anders dan die van een type 1!
-de auto is, ondanks dat deze vaak nieuwer is dan 1986, volledig motorrijtuigenbelasting-vrij. Ook als het een LPG of diesel is.
-de verkoper kan vaak een hogere prijs vragen door de MRB-vrijstelling
-meer opties dan mogelijk zou zijn bij een oorspronkelijke auto

Nadelen zijn:
-je auto komt niet overeen met het afgegeven kenteken(-bewijs) STRAFBAAR !
-bij controle kan je auto in beslag genomen en ben je hem gewoon kwijt. (ook je geld ben je dan echt kwijt)
-bij een ongeval kan de verzekeraar na schouwing van je voertuig overgaan tot het NIET uitkeren van jouw schade
De tegenpartij krijgt dan wel betaald maar dat uitgekeerde bedrag kan worden verhaald op jou door de verzekeraar.
-het juridisch traject dat, na vaststellen van omkatten, ingegaan wordt kost je veel tijd / geld
-de verkoper is (vaak) ook niet meer meegaand bij eventuele problemen (als hij/zij ervan op de hoogte is van het omkatten)
-rijdt je niet in een gestolen auto rond???

Daarom zouden wij aspirant-kopers graag een zo uitgebreid mogelijk handleiding willen geven m.b.t. de verschillen waaraan je kan zien wat een type 1 is en wat een type 2.
Omdat de W126 in 1985 veranderde van type 1 naar 2 en de MRB-vrijstelling vanaf eind 1986 veranderd is zien we namelijk vaak een type 2 W126 met een type 1 kenteken.

Vergeet niet ! Er is veel mogelijk
Er zijn forummers die een type 1 vrijwel volledig naar type 2 hebben omgebouwd, inclusief alle kabelbomen etc
Maar dat zijn er weinig en als ze het zelf gedaan hebben weten ze je elk detail te vertellen

TYPE 1 = 1
TYPE 2 = 2
Is iets over te bouwen ? + = makkelijk, ++ = gemiddeld, +++ moeilijk, x = vrijwel niet mogelijk


De buitenkant:
1.Zijbeplating met ribbels
2.Gladde zijbeplating
+
1.Geen kunstof dorpellijsten
2.Kunstof dorpellijsten
++
Deze zitten origineel aan de onderkant geschroefd en bovenaan geklikt. Als deze (helemaal) vastgekit zitten dan oppassen !
1.Bumpers met stootstrip (af ‘80)
2.Gladde bumpers
+
De bumpers van een type 1 hebben een smallere chroomlijst dan de type 2. Het chroom van een type 1 is vaak wel van betere kwaliteit omdat het dikker is. Chroom is niet uitwisselbaar
1.Motorkapontgrendeling met 2 haken naast de grille
2.Motorkapontgrendeling met 1 haak door de grille
+++
Frontbalk is anders voor de type 2 omdat de windhaak niet in 2 gaten valt maar in 1 in het midden ! Je zal dus een andere frontbalk erin moeten lassen
1.Kroonkurk-velgen
2.Putdeksel-velgen
+
De kroonkurken (14 inch) passen NIET op een type 2 aan de voorzijde vanwege de grote remmen van de type 2 !
1.Deurvergrendeling werkt alleen d.m.v. bedienen slot linksvoor
2.Deurvergrendeling werkt d.m.v. bediening slot LV+RV+achterklep
+++
Vanaf eind 84 ook op type 1 uitgebracht ! Anders moet je al de vacuumpotjes in de voordeueren en achterklep vervangen, een geheel nieuwe kabelboom leggen en een ander contactslot plaatsen
1.Geen spiegelverwarming
2.Spiegelverwarming optie
+++
Vanaf eind 84 ook op type 1 uitgebracht
1.Chroomlijst achterruit breder
2.Chroomlijst smaller
+++
Ruit moet eruit, type 2 rubber monteren, dan pas past de type 2 chroomlijst

De binnenkant:
1.Schuifdak
Schuif-/kanteldak
X
Het schuif-/kanteldak past absoluut niet in een type 1. Alleen als je de complete dakplaat van een type 2 in de type 1 gaat lassen past het. Dus bij twijfel controleren op lasnaden !
1.Bedieningsschakelaar dak zit in middenconsole
2.Bedieningsschakelaar dak zit in hemelconsole.
Niet onderling over te zetten i.v.m. afwijkende werking schakelaar / relais
1.Raamschakelaars voor en achter in 1 cluster per kant
2.Raamschakelaars per raam afzonderlijk
+++
1.Geen airbag rechts mogelijk
2.Airbag ipv dashboardkastje mogelijk
+++
1.Spiegelverstelknop rechts ligt “op” het hout
2.Knop verzonken in hout
+++
1.Spiegel rechts heeft 4 contactpunten in de stekker
2.Spiegel rechts heeft 5 contactpunten
+++
1.Spiegels rechts met 1 stelmotor
2.Spiegel met 2 stelmotoren
+++
1.Schakelpook zonder E-S stand
2.Schakelpook met E-S stand
+
De pook is over te zetten op type 1 alleen werkt de E-S standenschakelaar dan niet. Dit kun je testen. De schakelmomenten liggen in S op hogere toerentallen. De automaatbak is ook anders vanwege de toevoeging van de E-S schakelaar. Een type 2 bak past wel !
Het werkend krijgen is zeer moeilijk want dan moet alle bedrading veranderd worden
1.Leer met verticale banen
2.Latere modellen met horizontale banen
1e modellen van type 2 hadden ook verticale banen in het leer
1.Verlichting in hemelconsole met draaischakelaar
2.Hemelconsole met leeslamp en schuifschakelaar
+
1.Gordelsluitingen met haak
2.Gordelsluitingen met oog
+
Late type 1 heeft ook een oogsluiting !
1.Hoedenplank met vlakke speakerroosters
2.Hoedenplank met hoge speakkerroosters
+
1.Airbag dik model (boven stuur uit)
2.Airbag plat (gelijk met stuur)
+
1.Schakelaars op dashboard hebben “dikke” aansluitpennen
2.Schakelaars hebben “dunne” pennen
+++
[size=85]De schakelaars werken anders waardoor de penbezetting op de schakelaars ook anders is. Je zal dus alle kabelbomen ook over moeten zetten om alles werkend te krijgen. Vrijwel niet mogelijk ![/size]
1.Accessoires worden overal in de kabelboom van stroom voorzien
2.Accessoires zijn grotendeels met een stekker op de accessoire-aansluiting aangesloten en krijgen daar vandaan stroom, verlichting etc
Deze accessoire-aansluiting zit links achter de voetsteun onder de bekleding. Even de bekleding iets loshalen en je ziet een plastic blok van +/- 3cm bij 15 cm

Techniek:
1.6-cilinder is 280 motor
2.6 cilinder is 260 of 300
+++
1.8-cilinder is 380 of 500 motor
2.8-cilinder is 420/500/560
++
De electronische ontsteking van een type 2 420/500/560 overbouwen incl aanstuurelektronica is vrijwel niet te doen. Een type 2 motor in een type 1 is dan ook vrijwel altijd voorzien van een type 1 ontsteking.
Er is geen 260, 300, 420 of 560 als type 1 uitgebracht !

1.Remschijven voor xx cm doorsnede
2.Remschijven voor xx cm doorsnede, incl grotere remklauwen
++
1.Geen ASR
2.ASR als optie (af 86)
+++
1.Geen lampcontrole
2.Lampcontrole in dashboard
+++
Dit kun je checken door 1 achterlicht eruit te halen. Het lampje gaat dan branden ! Als het lampje gaat branden dan is de kabelboom van een type 2
Voor bovenstaande opties zal altijd de volledige kabelboom van een type 2 gebruikt moeten worden.
1.Geen verwarmde ruitensprvloeistof RESERVOIR
2.Ruitensproeiervloeistof RESERVOIR verwarmd
++
1.Slang naar ruitensproeiers NIET verwarmd.
2.Slang wel verwarmd door draadje in de slang
++
1.Koelvloeistofreservoir zonder nivoaanduiding (geen sensor in het tankje)
2.Reservoir met nivoaanduiding (sensor in het tankje)
++

Verder zijn volgende items gelabeld (d.m.v. stikkers) met een produktiedatum:
-kabelbomen, zekeringkast (zekeringkast heeft in type 2 de zekeringen ook naar je toe liggen met het laagste deel naar de voorkant van de auto. De type 1 heeft de zekeringen met het laagste deel naar de ruit liggen)
-ontstekingsmodules (kunnen ook vervangen zijn!)
-dashboardklokken, sommige schakelaars, gordels, interieurdelen etc



Ondanks de groots mogelijke zorgvuldigheid kan er in bovenstaande lijst best een foutje staan of een onvolledigheid
Mocht je deze tegenkomen dan kun je die aan ons melden d.m.v. een PB aan "team W126"
Team W126
Moderator
Moderator
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 27 jan 2012, 00:39
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
LPG: Nee

Keer terug naar How-to

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast