W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 16 okt 2018, 15:26

Verschillen tussen type 1 en type 2 remmerij

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderators: Neerven, Bram Jansen

Verschillen tussen type 1 en type 2 remmerij

Berichtdoor Patrick1 » 26 nov 2017, 16:06

Met de restauratie van de SEC zijn de remmen aan de beurt.
Nu ben ik benieuwd naar de verschillen tussen de type 1 en type 2.
Type 2 heeft een dubbele zuiger.

1: Maar horen hier ook andere schijven bij?
En wat is het verschil tussen de schijven als er andere schijven bij horen.

2: Is het remverschil aanzienlijk tussen type 1 en 2?

3: Heeft type 2 voor en achter dubbele zuigers?

4: Nu heb ik een type 1 set liggen. Wat is een indicatie van de kosten als je type 1 of 2 inruilt tegen een gereviseerde set?
Avatar gebruiker
Patrick1
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 487
Geregistreerd: 10 dec 2014, 18:32
Woonplaats: Zuid-holland
Roepnaam: Patrick
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W126 420SE
408 brandweer 1968

Gehad: W201 2.5D
W201 2.0E


Re: Verschillen tussen type 1 en type 2 remmerij

Berichtdoor BenzHans2 » 26 nov 2017, 16:13

Achter verandert niets. Is allemaal hetzelfde.
Type 1 SEC heeft enkele zuiger. Type 2 SEC heeft dat gelijk aan de overige versies.
Type 2 voorzijde betekend grotere stofkap, grotere remschijf en andere remklauw. Dan past ook geen 14' velgen meer als je dat als basis wilde houden. Minimaal 15 ' is dan optie.
De grotere remopp is dat de kans op kromtrekken van de schijven minder is.
ABS en fuseepoot blijven gewoon hetzelfde.
Avatar gebruiker
BenzHans2
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 3533
Geregistreerd: 02 jun 2008, 22:01
Woonplaats: De Glind
Roepnaam: Hans
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Volvo V70 2.5 diesel
Dodge Durango 5.2 HEMI


Re: Verschillen tussen type 1 en type 2 remmerij

Berichtdoor Patrick1 » 26 nov 2017, 16:30

Duidelijk :)

Nu moet ik er maar eens goed over gaan nadenken, aangezien ik een aantal maanden terug al blokken en schijven Type 1 heb aangeschaft. De diameter van de nieuwe schijven is 285mm
Het huiswerk had wat beter gedaan kunnen worden, maar nu is het helaas al een feit dat de helft type 1 is.

Mogelijk kunnen ze nog geruild worden bij ....onderdelen.nl, alles zit nog netjes dicht.
Dan is het ook opgelost.

Remmerij type 2 heeft namelijk zeker de voorkeur :grin:
Avatar gebruiker
Patrick1
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 487
Geregistreerd: 10 dec 2014, 18:32
Woonplaats: Zuid-holland
Roepnaam: Patrick
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W126 420SE
408 brandweer 1968

Gehad: W201 2.5D
W201 2.0E


Re: Verschillen tussen type 1 en type 2 remmerij

Berichtdoor Walllie » 27 nov 2017, 08:52

Denk dat bij normaal gebruik het verschil minimaal merkbaar is
Verwacht echt geen worderen van een paar cm meer schijf diameter
Ja ze werken beter maar in welke situatie je dat nodig heb is meestal te verwaarlozen
Of je moet elke dag je SEC op de staart trappen
Mocht je het kunnen ruilen zou ik het doen zo niet lekker type 1 monteren

Zo als al aangegeven moet je je klauwen/stofkappen/velgen/banden wisselen
(En dan moet je de mzzl hebben dat je je huidige setje kan wisselen


Ik vermoed dat je met zachtere remblokken ook een hoop extra stopkracht kan realiseren
Welke je daarvoor moet hebben weet ik nket ik plaats gewoon alles origineel onder m.n wagen
Avatar gebruiker
Walllie
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 920
Geregistreerd: 11 okt 2011, 20:42
Woonplaats: Arnhem, GD.
Roepnaam: Wallie
Type wagen: 300SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee


Re: Verschillen tussen type 1 en type 2 remmerij

Berichtdoor Patrick1 » 27 nov 2017, 20:54

Na een telefoontje en een stukje topservice is het mogelijk om de schijven en blokken retour te sturen.
Er komen dus type 2 schijven op de SEC.
Van de 420SE demonteren we de stofkappen en benodigde onderdelen om alles type 2 te maken.
De remklauwen type 2 die overgezet worden, zullen eerst gereviseerd worden.
Daarna wordt het afgemaakt met nieuwe remslangen en leidingen.
Avatar gebruiker
Patrick1
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 487
Geregistreerd: 10 dec 2014, 18:32
Woonplaats: Zuid-holland
Roepnaam: Patrick
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W126 420SE
408 brandweer 1968

Gehad: W201 2.5D
W201 2.0E


Re: Verschillen tussen type 1 en type 2 remmerij

Berichtdoor RD500SEC » 28 nov 2017, 19:42

Zonde van de 420 :S
Met vriendelijke groet, Richard
Avatar gebruiker
RD500SEC
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1153
Geregistreerd: 03 aug 2011, 21:47
Woonplaats: Gem. Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 190E 2.6 aut.


Re: Verschillen tussen type 1 en type 2 remmerij

Berichtdoor Patrick1 » 28 nov 2017, 22:37

Ja opzich wel, maar objectief gezien is het kwa carrosserie een hele slechte wagen waar geen eer meer aan te behalen valt. Technisch is hij prima. Dus dat gedeelte zal nog wel een tweede leven krijgen. We laten het nog even in elkaar zitten tot de APK en dan is het over.
Avatar gebruiker
Patrick1
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 487
Geregistreerd: 10 dec 2014, 18:32
Woonplaats: Zuid-holland
Roepnaam: Patrick
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W126 420SE
408 brandweer 1968

Gehad: W201 2.5D
W201 2.0E


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast