W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 18 aug 2019, 22:25

Vervangen centrale veerbol HPF

Klusje te doen? Kijk hier hoe het moet.
Dit is dus NIET de plek om vragen te stellen!!!

Moderators: Neerven, Bram Jansen

Vervangen centrale veerbol HPF

Berichtdoor Bas » 03 apr 2011, 12:21

How to centrale veerbol vervangen HPF

Allereerst het HPF systeem drukloos maken.

Verwijder hiervoor de circlip op de standenschijf.

P1010379.JPG


Vervolgens de kabel van de standenschijf verwijderen en de standenschijf terugdraaien tegen de aanslag, hierdoor is het systeem drukloos geworden.

P1010381.JPG


Hierna kun je de leidingen die zijn aangesloten op de centrale bol verwijderen. Ik heb de bumper verwijderd om er beter bij te kunnen, je zou ook het linker voorwiel kunnen verwijderen. Aangezien de bumper maar 4 bouten is, verdient dit mijn voorkeur.

Verwijderen hydraulische leidingen

P1010382.JPG


Hierna de kabel van de druksensor los te maken en naar de wielruimte trekken. Hiervoor moet de koplamp gedemonteerd zijn. Aansluiting bevindt zich achter de koplamp naast de ontstekingsunit.

Losmaken

P1010383.JPG


Door chassis heen getrokken de wielruimte in

P1010384.JPG


Vervolgens kun je bol inclusief druksensor in zijn geheel verwijderen (3 boutjes)

P1010385.JPG


Belangrijk is dat je de banjo (rechthoekig gedeelte) en de druksensor markeert zodat ze straks weer op de dezelfde manier terug gemonteerd worden. Als je dit niet doet dan passen de hydraulische leidingen niet meer.

P1010388.JPG


Verwijder de druksensor en banjo en maak deze goed schoon. Eigenlijk zou je de 2 koperen afdichtingen moeten vervangen, maar ik heb dat niet gedaan. Ik heb de bol op een blok hout gemonteerd om beter kracht te kunnen zetten om het geheel te demonteren. Dit is ook handig straks bij montage op de nieuwe bol.

Demonteer druksensor inclusief banjo

P1010389.JPG


Goed schoonmaken (1)

P1010390.JPG


Goed schoonmaken (2)

P1010391.JPG


Nieuwe bol met druksensor (proefopstelling)

P1010392.JPG


Hierna kun je de nieuwe bol inclusief sensor weer monteren onder de auto. Vervolgens de kabel van de druksensor weer door het chassis trekken en aansluiten en daarna de hydraulische leidingen weer aansluiten.

Gemonteerd

P1010393.JPG


Hierna kun je de druk weer op het systeem zetten (standschijf weer meedraaien tegen de andere aanslag en kabel en circlip weer vastzetten.

Vervolgens olie peilen en eventueel bijvullen.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Bas
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 400
Geregistreerd: 05 sep 2010, 11:56
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
LPG: Nee

Keer terug naar How-to

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten