Ik heb vandaag de klepdeksel rubbers vervangen, 6-1985 500SEL.
Ik had nogal olie lekkage, de walmen kwamen onder de kap door.
Dan kan je ff proberen ze vaster aan te draaien.
Mijne bleken knijter hard, en na aandraaien nog meer te lekken.
Vervangen dus. 11 euro per stuk, dus daar hoef je het niet voor te doen.
Algemeen:
- demonteer luchtfilter (twee moertjes M10, + loshalen slang onderaan)
Als je d'r voor staat links (rechter dus):
- wip ff het zwarte plastic bougiekabel houder plaatje los van de klepdeksel met schoevendraiier, en zorg dat de bougies kabels op rij erin zitten.
Dan kan je de kabels loshalen, en weet je precies de volgorde.
Dus niet uit de plastic klem halen, maar klem lossen.
- sla kabels weg.
- los de 4 bouten, draai ze er helemaal uit, met koperen ring.
- haal peilstok automatische bak eruit, en zorg ff dat er geen vuil in kan. Dop zit in de weg bij omhoog halen deksel, bij mij.
- kantel bij omhoog halen deksel beetje, anders loopt hij vast tegen de carosserie.
- haal oude eraf, nieuwe erop, klein beetje olie eraan dan "zet" hij beter
- maak kop ff schoon met doek, zit nogal wat vuil meestal dat je niet onder de pakking wilt hebben.
- omgekeerde volgorde monteren
Als je d'r voor staat rechts (linker dus):
- deze is iets lastiger. Bougie kabels zelfde truuk, maar ook nog wat anders;
- los de benzineslangen op de spinnekop, met 2 sleutels 17, en ff contra houden. Hou d'r een doek bij, loopt wel wat benzine uit.
- bind met touwtje of tie rips alle kabels aan de voorkant ff uit de weg. Die wil je bij de- en monteren uit de weg hebben.
- de peilstok is hier geen issue natuurlijk. Omhoog, en los!
- vervangen: zie hierboven, en boel weer terugplaatsen.
- druk bij beide kanten de deksel zover mogelijk omhoog naar midden motor bij vastzetten, en dan vast.
Aanhaal moment weet ik niet. Niet te vast, is maar rubber pakking. Bij lekken, verder aandraaien.
Tjeers!