W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 27 mei 2022, 09:20

Vervangen niveauregeling voor conventionele vering

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderators: Neerven, Bram Jansen

Vervangen niveauregeling voor conventionele vering

Berichtdoor TeunBong » 16 mei 2012, 18:56

De titel zegt het al en ik heb verzwaarde veren en normale schokbrekers gekocht.
Steronderdelen levert er standaard blijkbaar veerrubbers bij(3 nopjes).

Ik dacht zo te werk te gaan;

*hydroliekolie aftappen
*opvoer en retourleiding doorverbinden (pomp en reservoir blijven functioneel)
*veerbollen verwijderen + leidingen
*hevel verwijderen + leidingen
*achterbank wegnemen
*schokbrekermoeren en bouten verwijderen en wegnemen schokbrekers (kan dat gemakkelijk?)
*veerwegbegrenzers doorslijpen (ja beter een veerspanner gebruiken indien aanwezig)
*auto opkrikken en veren wegnemen (evt remklauwen, handremkabel en cardanophanging loshalen)
*verzwaarde veren en rubbers plaatsen
*auto laten zakken
*schokbrekers plaatsen
*veerwegbegrenzers lassen
*jaja bank terugplaatsen

Waar ga ik de fout in, wat vergeet ik en welke problemen kan ik tegenkomen?
Alle tips en trucs zijn welkom.
Avatar gebruiker
TeunBong
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1877
Geregistreerd: 16 nov 2011, 22:21
Woonplaats: Odijk
Roepnaam: Teun
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: 560SEL


Re: Vervangen niveauregeling voor conventionele vering

Berichtdoor Vlieger » 16 mei 2012, 19:26

* Olie in het reservoir doen, als je de pomp laat zitten.
Zonder olie loopt die vast !!!!
Avatar gebruiker
Vlieger
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1310
Geregistreerd: 14 sep 2009, 14:41
Woonplaats: Venlo
Roepnaam: Rob
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 500SEL 1983
W123 200 1982
W123 300TD 1982
W114 250CE 1970
Audi A4 Quattro


Re: Vervangen niveauregeling voor conventionele vering

Berichtdoor TeunBong » 19 mei 2012, 10:41

Uiteraard olie weer bijvullen.

Is het mogelijk om de hevel en veerbollen te verwijderen en Tijdelijk met de hydraulische dempers en veren te rijden?
Dit als ik in tijdsnood kom.
Avatar gebruiker
TeunBong
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1877
Geregistreerd: 16 nov 2011, 22:21
Woonplaats: Odijk
Roepnaam: Teun
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: 560SEL


Re: Vervangen niveauregeling voor conventionele vering

Berichtdoor Neerven » 19 mei 2012, 11:08

Volgens mij kan dit alleen als de dempers op druk staan.
Avatar gebruiker
Neerven
Moderator
Moderator
 
Berichten: 2329
Geregistreerd: 01 aug 2010, 11:14
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam: André
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 1983 500SEL
2005 W164 320CDI
1986 500SEL (verkocht)
1989 500SEL (gesloopt)
2010 Suzuki Alto 1.0 :(


Re: Vervangen niveauregeling voor conventionele vering

Berichtdoor TeunBong » 19 mei 2012, 12:09

Ja als de dempers niet onder druk staan doen die niets.
Is er een manier om deze onder druk te houden?
Alleen op de veren zou toch tijdelijk ook moeten lukken? Voorzichtig.
Alhoewel......... Wel gastank natuurlijk.
Avatar gebruiker
TeunBong
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1877
Geregistreerd: 16 nov 2011, 22:21
Woonplaats: Odijk
Roepnaam: Teun
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: 560SEL


Re: Vervangen niveauregeling voor conventionele vering

Berichtdoor Neerven » 20 mei 2012, 10:59

Ik vrees dat als je er mee gaat rijden alleen op de veren hij enorm gaat doorslaan. Juist daarvoor zijn de dempers.
Avatar gebruiker
Neerven
Moderator
Moderator
 
Berichten: 2329
Geregistreerd: 01 aug 2010, 11:14
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam: André
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 1983 500SEL
2005 W164 320CDI
1986 500SEL (verkocht)
1989 500SEL (gesloopt)
2010 Suzuki Alto 1.0 :(


Re: Vervangen niveauregeling voor conventionele vering

Berichtdoor Douwe » 20 mei 2012, 11:41

en waarom haal je de pomp er dan ook niet af
wat niet meer nodig is verwijderen zou ik zeggen
het kan je alleen maar problemen opleveren met lekkages en onnodig brandstof verbruik van een pomp die geen dienst doet maar wel mee draait ;)
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8878
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam: Douwe
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: Vervangen niveauregeling voor conventionele vering

Berichtdoor TeunBong » 20 mei 2012, 12:04

Is zeker een optie Douwe maar dat kan altijd nog.
Enig idee of het ontstane gat in de motor na verwijderen pomp afgedicht dient te worden?
Zo ja hoe en waarmee?
Avatar gebruiker
TeunBong
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1877
Geregistreerd: 16 nov 2011, 22:21
Woonplaats: Odijk
Roepnaam: Teun
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: 560SEL


Re: Vervangen niveauregeling voor conventionele vering

Berichtdoor TeunBong » 20 mei 2012, 12:05

Ps. Heb jij nog aanmerkingen en tips voor mijn lijstje?
Maandag is het zover.
Avatar gebruiker
TeunBong
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1877
Geregistreerd: 16 nov 2011, 22:21
Woonplaats: Odijk
Roepnaam: Teun
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: 560SEL


Re: Vervangen niveauregeling voor conventionele vering

Berichtdoor Wimada » 20 mei 2012, 12:14

TeunBong schreef:Is zeker een optie Douwe maar dat kan altijd nog.
Enig idee of het ontstane gat in de motor na verwijderen pomp afgedicht dient te worden?
Zo ja hoe en waarmee?



Met een originele deksel van een W126 zonder de pomp,gewoon te verkrijgen van een sloper oid

Gr. Wim
Gr. Wim.

Vroeger had ik een hekel aan trouwfeesten met familie, elke keer weer ooms en tantes die me
een por in mijn zij gaven en zeiden: nu jij he?
Ze zijn ermee opgehouden toen ik bij hen hetzelfde deed op begrafenissen!
Avatar gebruiker
Wimada
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 3723
Geregistreerd: 10 maart 2009, 23:12
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Roepnaam: Wim
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Nieuwer
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W201 190E classic 1993


Re: Vervangen niveauregeling voor conventionele vering

Berichtdoor TeunBong » 20 mei 2012, 12:20

Oke das dus een afsluitdeksel met een pakking?
Avatar gebruiker
TeunBong
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1877
Geregistreerd: 16 nov 2011, 22:21
Woonplaats: Odijk
Roepnaam: Teun
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: 560SEL


Re: Vervangen niveauregeling voor conventionele vering

Berichtdoor Wimada » 20 mei 2012, 12:25

Vierkant dekseltje op zijn kant met 4 inbusbouten,pakking weetik niet heb er nog nooit afgehaald maar ga er wel vanuit!

Gr. Wim
Gr. Wim.

Vroeger had ik een hekel aan trouwfeesten met familie, elke keer weer ooms en tantes die me
een por in mijn zij gaven en zeiden: nu jij he?
Ze zijn ermee opgehouden toen ik bij hen hetzelfde deed op begrafenissen!
Avatar gebruiker
Wimada
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 3723
Geregistreerd: 10 maart 2009, 23:12
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Roepnaam: Wim
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Nieuwer
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W201 190E classic 1993


Re: Vervangen niveauregeling voor conventionele vering

Berichtdoor Leeflang » 20 mei 2012, 12:57

Deksel A 116 015 02 09 (er staat een afbeelding van in viewtopic.php?p=63817#p63817), pakking A 117 015 00 80 en vier schroeven A 001 990 93 12.
Dekseltje kost nieuw in de buurt van 20 euro, pakking in de buurt van 5 euro.
Die schroeven lijken niet meer leverbaar onder dat nummer, volgens http://www.pantritrading.com/mercedes-5 ... 09312.html zijn het schroeven M6 x 1 x 14mm met 5mm inbus kop en met een ringetje.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6716
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: Vervangen niveauregeling voor conventionele vering

Berichtdoor Wimada » 20 mei 2012, 12:58

Gr. Wim.

Vroeger had ik een hekel aan trouwfeesten met familie, elke keer weer ooms en tantes die me
een por in mijn zij gaven en zeiden: nu jij he?
Ze zijn ermee opgehouden toen ik bij hen hetzelfde deed op begrafenissen!
Avatar gebruiker
Wimada
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 3723
Geregistreerd: 10 maart 2009, 23:12
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Roepnaam: Wim
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Nieuwer
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W201 190E classic 1993


Re: Vervangen niveauregeling voor conventionele vering

Berichtdoor TeunBong » 20 mei 2012, 14:38

Rots in de branding der zoektochten.
Avatar gebruiker
TeunBong
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1877
Geregistreerd: 16 nov 2011, 22:21
Woonplaats: Odijk
Roepnaam: Teun
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: 560SEL


Re: Vervangen niveauregeling voor conventionele vering

Berichtdoor ElGriffo » 20 mei 2012, 20:40

Origineel dekseltje en boutjes heb ik liggen :whistle:

Zit nog een oude pakkingen op, zal eens kijken of ik ergens nog een nieuwe kan bestellen :sick:
ElGriffo
 


Re: Vervangen niveauregeling voor conventionele vering

Berichtdoor TeunBong » 22 mei 2012, 08:49

Oke de klus is geklaard en met succes.
Hieronder even alles op een rijtje zoals het zou moeten:

*hydrauliekolie aftappen
*opvoer en retourleiding doorverbinden (pomp en reservoir blijven functioneel)
*bijvullen reservoir niveauregeling

*veerbollen + leidingen verwijderen
*hevel + leidingen verwijderen
*achterbank wegnemen
*schokbrekermoer boven verwijderen (bovenste plastik dekseltje achter de bank)
*olieleiding schokbreker losmaken (onderste plastik dekseltje achter de bank)
*bouten schokbreker onder verwijderen en wegnemen schokbreker
*veerwegbegrenzer half doorslijpen en wegbuigen
*2 boutjes van de beugel van remleiding op ankerplaat losdraaien (let op bij het terugplaatsen kan maar op 1 manier terug)
*stabilisatorstang loshalen
*cardan ondersteunen met krik en achterste ophanging losmaken (bij rubber)
*auto opkrikken aan 1 kant en wiel verwijderen
*daarna krik onder de cardan langzaam laten zakken net zolang je de veer kunt wegnemen
*verzwaarde veren met rubbers plaatsen (let op de aanslag in de kom onder)
*plaats en krik onder de draagarm en krik deze op waarbij de veer op zijn plaats komt
*schokbreker plaatsen

Bovenstaande voor een gedeelte 2 x en alles weer terugplaatsen natuurlijk.
Ik had een aantal krikken tot mijn beschikking zodat we alles achter elkaar konden doen.
Het vervangen van een veer is op deze manier geheel zonder veiligheidsrisico's.
Het gebruiken van een inwendige veerspanner is weg veel gemakkelijker.


Doe er je voordeel mee.
Avatar gebruiker
TeunBong
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1877
Geregistreerd: 16 nov 2011, 22:21
Woonplaats: Odijk
Roepnaam: Teun
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: 560SEL


Re: Vervangen niveauregeling voor conventionele vering

Berichtdoor Douwe » 22 mei 2012, 16:57

maar als je geen veerspanner hebt
en je liever zonder gespannen veren werkt wat veiliger voor je zelf is
dan is dit de manier :D :D :D :D :D
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8878
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam: Douwe
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten