Ik heb net mijn waterpomp op mijn 500SEL '85 vervangen, en de riemen.
Wat een klusje is dat.
Enfin, hier wat details.
-De snaren (5 stuks bij mij maar liefst)zijn 9.5, maar die maten zijn niet meer leverbaar. Dus, de 10 breedte moet je nu hebben.
Lengtes zijn ook moeilijker verkrijgbaar, dus ff puzzelen.
-Snaar servo moet je lossen, door de bouten te lossen, EN de imbus stelschroef, helemaal rechts (bij de massa) te lossen.
-Onderste bout pomp zit mega-rot. Zelfs als je de sleuf in de grote poelie ervoor draait, kan de bout (bij mij) er niet uit.
Bovendien heb je nauwelijks speling om de pomp eraf te krijgen naar voren.
-Grote poelie op krukas dus maar lossen.
Dan moet je wel eerst de motor blokeren. Dat doe je op de bak, op het vliegwiel.
Draai plaatje met 2 imbus bouten los, en zet goede dop op een van de vliegwiel bouten die dan tevoorschijn komt. Dan met zijn tween, 1 blokeren, ander met dop 27? 28? de poelie lossen.
Gebruik wel stukje pijp, klere ding zit vast.
-Bij vast zetten:
Van poelie, zorg dat hij weer in de spie valt.
Van pakking achter pomp : Die moest ik er eerst met heel dun laagje silocnen oplijmen, anders krijg je die vlut pakking niet goed erop met 8 bouten.
Van oude pakking, op het extra stukje erop, en op de motor: Goed verwijderen! Ik gebruikte eerst een beitel/stanley mes. Niet beschadigen! Voorzichtig, is lichtmetaal.
Daarna, met 200 schuurpapier vlak maken, en alle resten verwijderen.
Monteren in omgekeerde volgorde!
Suc6.