door Bram de Groot » 10 sep 2012, 23:36
De laatste tijd las ik veel over de helaas toch veel gestolen 126-ers, ik was me er niet van bewust dat SE, SEL en SEC's zo in trek waren bij het dievengilde.
Omdat mijn Ferrari tot de tand toe beveiligd moest worden heb ik ook maar direct mijn geliefde SDL laten doen, ik wilde alleen persé geen knipperledjes in de auto en dus heeft A*** auto (vragen bij interesse na persoonlijk gesprek) mijn auto voorzien van 3! Voertuigvolgsystemen! Een soort stil alarm dus.
2 gps systemen zijn dusdanig ingebouwd dat deze alleen te verwijderen zijn d.m.v. een slijptol en dan nog moet je weten waar ze zitten. Statische elektriciteit laadt de ene op, warmte van koelwater de andere. Een simpele permanente +12V voedt het 3e systeem.
Met een druk op de knop zet ik na het verlaten van de auto het 'Geo-fencing' systeem aan, als dan de auto meer dan 5 meter wordt verplaatst krijg ik een sms, reageer ik hier niet op met een sms dan word ik gebeld door de meldkamer.
Alle systemen zijn oproepbaar en daarna volgbaar middels Google Maps, 2 systemen kunnen ongehinderd real-time hun positie uitzenden naar de meldkamer, één systeem kan ik zelf commando's geven zoals alarmlichten aan, permanente claxon of motor uit.
Telfort levert de sim-kaarten en een sms per half jaar is voldoende om de nummers in de lucht te houden, eenmalig heb ik 40 euro gestort op elke kaart, voldoende voor een paar honderd sms-jes.
De meldkamer is aangesloten op een Vodafone abonnement van 15 euro per maand.
Inbouw van de systemen heeft 1300 euro gekost en de verzekering heeft direct een korting van 20% gegeven.
Interieur, motor en nog wat onderdelen zijn voorzien van DNA -spray en bij voertuigcontrole direct te herleiden naar mijn postcode.
Al met al best wat geld, maar ik slaap rustig.
Vooralsnog hoop ik dat niemand mijn S wil stelen, maar aan de andere kant ben ik ervan overtuigd dat diegene snel tegen de lamp loopt waardoor er in elk geval één S-jatter minder rondloopt.