Hallo,
Sinds een aantal weken geleden heeft mijn 500 een stationair probleem. Na een een rit op de snelweg onder aan de afrit sloeg de motor af. Met wat moeite kreeg ik de motor weer op gang alleen bleek dat de motor stationair niet of slecht bleef lopen. Bij zo'n 1300-1500 toeren loopt de motor wel goed dus bij stilstand de toeren hooghouden en bij vertrek voet van het van rempedaal of vanuit neutraal in de drive zetten. Zomers werkt dit leuk bij stoplicht maar met dit weertype niet een ideale situatie (zeker niet met een achterwiel aandrijver).
Probleem doet zich minder voor bij een koude motor omdat toerental natuurlijk hoger is en nog het meest opmerkelijke is dat dit zowel bij benzine als gas zich voordoet. Het probleem bij warme motor op gas is veel erger omdat dan de auto heel slecht aan de praat te houden valt. Overigens blijft de motor soms wel (rottig) stationair lopen en als je dan plots gas geeft dan neemt ie niet over en slaat, als je niet gauw gas terug neemt, af.
Volgens mij zit het probleem niet in het stationair gebeuren op de motor (overigens is eerste type 961 motor dus zonder elektronische stationair regeling) omdat probleem ook op gas zich voordoet. Denk dat het ik moet zoeken in een vacuüm of ontsteking probleem.
Op het forum al de meest voorkomende oorzaken proberen te elimineren, andere bougiekabels
, verdelerkap, allerlei vacuüm verbindingsstukjes vervangen, remreiniger gespoten zonder resultaat.
Iemand ook al zoiets mee gemaakt of kan aangeven waar ik dit probleem moet zoeken? Alvast
bedankt.