door Leeflang » 30 maart 2013, 01:08
De peilstok van de motorolie heeft twee rode blokjes, die van de versnellingsbak niet, die heeft gewoon twee streepjes.
Als de olie in de versnellingsbak op bedrijfstemperatuur is (zo'n 80 graden) moet het peil tussen die twee streepjes zitten (met - minstens 1 à 2 minuten - stationair lopende motor, de pook in P, en geparkeerd op vlakke ondergrond).
Bij koude olie (20 à 30 graden) moet het peil ongeveer 5 mm lager zijn!
Het peil mag niet boven het bovenste streepje komen.
Als er te veel in zit, dan moet je het teveel er uit laten lopen of zuigen.
Vullen gaat inderdaad via de opening van de peilstok (trechter gebruiken) en dat heeft inderdaad tot gevolg dat het peil soms slecht af te lezen is.
Desnoods een paar keer opnieuw peilen, de peilstok uitsluitend met een pluisvrij iets schoonvegen.
In de handleiding wordt een stukje zeemleer aangeraden.
Optimum aut nihil.