Of loodvervangers toegevoegd moeten worden, heb ik even opgezocht in de MB fabrieksgegevens.
Zolang de motoren NIET voorzien zijn van "harde" klepzittingen, is het volgende van toepassing:
Er is voor de 280 motoren met en zonder inspuiting tot 4-1985, minstens na elke 5e tankbeurt een loodvervanger nodig, naast aanpassing van het ontstekingstijdstip.
Dit heeft te maken met de "zachte" klepzittingen, die met ongelode benzine sneller inslijten.
Dus vaker kleppen stellen, tot ze uitgesteld zijn en dan klepzittingen vervangen voor harde zittingen.
Alle 450 SE motoren, elke 5e tankbeurt loodvervanger toevoegen i.v.m. zachte klepzittingen en de 500SE motoren tot 8-1981.
De 500SE motoren met katalysator mogen zelfs op normale benzine rijden, mits de ontstekingsversteller (Abgleichstecker) op stand 4 gezet is.
Degene die dit zelf willen nalezen (in het Duits), kijk op
http://bevo.mercedes-benz.com/bevoliste ... guage_id=0
klik op 121.1 en het gehele schema wordt zichtbaar.