Nog een leuke, ik ging mijn koelsysteem eens even aanpakken... effe monoventiel checken thermostaat wisselen en gewoon het systeem ontdoen van de groen gele Amerikaanse troep en afvullen met maxlife van valvoline, mooie rooie.
Alles goed en wel, zelfs de blokplug los gekregen, zit bij mij onder de turbo dus niet makkelijk bij te komen zonder wat huid van de knokkels te verliezen. Toen monoventiel eraf effe rubbertjes gecheckt, en alles weer vast gedraaid, afgevuld en klaar. Dus test rijden naar de Q8 voor een pakje peuken. Daar aangekomen was alles fijn, maar toen ik buiten kwam lag er een plasje rooie vloeistof onder de wagen. Dikke stress.
Wat kon dat nou zijn. Dus met angst zweet tussen de billen naar huis maar geen isues. Werd bij stoplichten wel rap warm maar bleef binnen de'perken.
Maar de vraag bleef, wat kan dat nou zijn. Dus naar mijn werkbank en daar lag een ringetje met een lichte golf erin.... het zou toch niet? En ja het zou wel, bij het opnieuw in elkaar draaien een ringetje van het monoventiel vergeten, dus er spoot nogal wat koelvloeistof uit. Na de her-assemblage was alles weer goed, kostte me maar een paar liter hele dure coolant.
Weer een waardevolle les.... zet alles in elkaar zoals ze uit elkaar ging, Mercedes heeft goed nagedacht over alle onderdelen, dus ook een ringetje hoort erbij...
Van W108 280S 1971, W201 190E, W124 200TD 1988, W168 A170 2003 naar W126 300SD 1982