Douwe , heb tijdje terug mijn compressie gemeten.
Ander blok dus ook andere waardes maar verschil tussen min. en max. = 2.0 bar.
Maar met "simpele" meter en "maar" 2x gemeten, dus kan wellicht nog wat accurater.
Methode:
Benz.relais eruit.
Alle bougie's eruit
Bobinekabel los.
Gaspedaal "diep" en starten tot max waarde bereikt is.
Cylinder 1 t/m 8 resultaat:
1- 13.0
2- 12.5
3- 12.0
4- 13.5
5- 13.5
6- 13.5
7- 13.5
8- 14.0
Als ik die van jou vergelijk ( je hebt wel een aparte volgorde van meten..
)..........
cilinder:
5=10,5
1=10
6=11
2=11
7=10
3=9
8=15
4=11,75 bar
........... dan zit je over het algemeen lager maar dat zal wel liggen aan de blok specificatie's, meetmethode of de meter zelf, maar gaat om de onderlinge verschillen, toch?
Gek is wel de uitschieter van cyl. nr.8. van 15 bar. ( bij mij toevallig ook de hoogste....)
Want als je die niet meerekend dan heb je een max. onderlinge afwijking van 2.0
En wat ik in topic van mij destijds ( ) Te horen kreeg was dat "acceptabel" .
Maar vreemde van die hoge waarde vind ik dus de afwijking in de zin van veel hogere compressie.
Dacht dat als er iets mis was er juist een afwijking gemeten werd die in verhouding tot andere cylinders veel lager is,
Affijn zo even mijn ervaring en gedachten m.b.t. compressie.
Misschien heb je er wat aan, en anders leer ik wel weer wat door het volgen va dit topic.