door Leeflang » 05 okt 2013, 23:18
Ik zou beginnen in de zekeringenkast, dat is het gemakkelijkst.
Met een 12 volt spanningszoeker aan beide kanten van de zekering(en) testen (draadje van de spanningszoeker ergens aan massa of aan de min pool van de accu aansluiten en de punt van de spanningszoeker op het klemmetje van de zekering drukken, niet op de zekering zelf.
Zekering 7 moet spanning hebben (lampje van de spanningszoeker brandt even fel als wanneer je de punt van de spanningszoeker aan de plus pool van de accu houdt) als de sleutel is omgedraaid (accessoire stand, contact) en geen spanning als de sleutel uit het contactslot is.
Die zekering 7 is voor de ramen en voor de wissers.
Ook zekering 16 controleren, die is voor de spiegel en moet spanning hebben als de auto op contact staat.
Brandt het lampje maar aan één zijde van de zekering, dan is de zekering kapot, of hij maakt geen goed contact in het klemmetje.
Brandt het lampje aan beide zijden van de zekering niet, dan is er iets mis in de bedrading, mogelijk van het contactslot, of het contactslot zelf.
Als het lampje aan beide zijden van zekering 7 brandt, dan relais E er uit halen en met de spanningszoeker pootjes 1 (87), 2 (87a) en 4 (86) van de relaisvoet testen.
Pootje 2 zit aan zekering 7 en moet dus ook spanning hebben als de sleutel is omgedraaid en geen spanning als de sleutel uit het contactslot is.
Pootjes 1 en 4 moeten constant spanning hebben, onafhankelijk van de stand van de contactsleutel.
Als dat allemaal in orde is, dan de portieren sluiten en het draadje van de spanningszoeker aan de plus pool van de accu aansluiten (of aan pootje 1 of 4 van de relaisvoet van relais E) en pootje 5 (85) testen.
Het lampje moet uit blijven als de portieren gesloten zijn en aan gaan als het bestuurdersportier geopend wordt.
Brandt het lampje constant dan is de portier schakelaar kapot, of er is ergens kortsluiting.
Brandt het lampje niet bij openen van het portier dan is de portier schakelaar kapot, of de draad is ergens onderbroken.
Als dat allemaal in orde is, dan het relais weer terug plaatsen en relais F er uit halen, bij het openen en sluiten van het bestuurdersportier moet relais E klikken.
Relais F is er nu dus uit, draadje van de spanningszoeker weer aan massa of min pool van de accu.
Pootje 4 (86) moet bij gesloten portieren spanning hebben als de sleutel is omgedraaid en geen spanning als de sleutel niet in het contactslot steekt, zo niet dan is relais E kapot, of de bedrading tussen relais E en F.
Pootje 4 (86) moet ook spanning krijgen als het bestuurdersportier geopend wordt, zo niet dan is relais E kapot, of de bedrading tussen relais E en F.
Pootje 3 (30) moet constant spanning hebben, onafhankelijk van de stand van de contactsleutel.
Draadje van de spanningszoeker aan de plus pool van de accu aansluiten (of aan pootje 3 van de relaisvoet van relais F) en pootje 5 (85) testen, het lampje moet branden.
Optimum aut nihil.