soms is het nodig om onderhoud te plegen aan het schuifdak
nieuwe glij blokjes [leertjes] kunnen het dakje soepeler doen glijden
maar er zijn ook dingen die spontaan los kunnen gaan
de kabel zit vast met twee parkers aan het schuif paneel
deze kunnen in de loop der jaren wat los raken en zo doende er uit vallen
ik heb dit al meer malen gezien ook bij de type 2 waar het met m5 boutjes vast zit gebeurd dit wel
dit is alleen te voorkomen door ze zo nu en dan te controleren
maar ja wie doet dat ,het kan ook gewoon 25 jaar vast zitten zonder problemen
dus eigenlijk raad ik aan alleen onderhoud aan je dakje te doen als je problemen ondervind
zo als geluiden die niet bij het schuiven van het dakje thuis horen
een dakje wat moeizaam schuift
of als je ziet dat het dakje niet meer mooi vlak in de carrosserie ligt als hij dicht zit
wat wel een tip is bij de type 1 schuifdakjes is om voor de winter dus als je het dakje minder gaat gebruiken even de hemel los halen en even de kantel gewrichten goed smeren met bijvoorbeeld WD40
zodat ze soepel de winter of de niet gebruikte periode in gaan
zodat ze van de zomer weer soepel open gaan en geen krassen op je dakpaneel maken omdat ze maar half naar beneden gaan omdat de gewrichten dan half stijf staan van de oxidatie
type 1 is niet zo moeilijk maar type 2 is heel erg delicaat dus raad ik niet aan hier zomaar aan te sleutelen
ik heb dit al vaker gedaan en ondanks dat blijft het een zeer delicate operatie om alles weer in perfecte werking te krijgen zonder dat er delen spontaan afbreken
,