Sinds 2014 rij ik met mijn 500SEC occasioneel, maar toch een 3.500km/jaar. De vorige eigenaar heeft een LPG installatie laten inbouwen (15.000km op LPG) , maar dit was geheel de reden niet waarom ik deze aankocht. Kleur interieur, exterieur en carrosserie / technisch scoorde deze sterk. (Dinitrol) Ook de afkomst met gewaarborgde onderhoudshistoriek bepaalde dit. (98.000km) Mijn verplaatsingen doe ik dus op benzine, en de LPG zou ik eens uitbouwen...
Het laatst deelgenomen treffen in oktober 2016 rijden wij huiswaarts, en eens de wagen op "minimumlast" draait slaat de motor af. (zone 30), verkeerslicht, nemen rond punt etc... Een helse terugtocht en qua verkeersveiligheid zullen we maar zwijgen. Zelfs herstarten ging steeds moeilijker. De weken hierna heb ik occassioneel de wagen zitten starten (steeds benzine!), dit lukt meestal, maar het toerental gaat van even naar 1000/min, zakt dan naar 800/min en begint te schommelen tot 600/min tot deze wegzakt. Hou ik deze 600/min aan met zelf gas bij te geven, draait de wagen precies op 5-6 cilinders. Ondertussen ben ik LPG gaan tanken, om hier het resultaat te bekijken. De start loopt op benzine moeilijk, ik moet gas bijgeven om hem draaiend te houden en schakelt dan automatisch over op LPG. Dit loopt perfect! Stationair, over de weg, het rijden, subliem! Geen enkele trilling of onbalans stationair! Eens op benzine terug overschakelen valt de wagen stil. Nu heb ik overal zitten zoeken, het internet (gehele forums), mijn MB dealer (de oude mecaniciens zijn al lang op pensioen, dus...) n veel positieve contacten gelegd. Wat heb ikzelf gedaan: benzine relais uitgetrokken en de pomp rechtstreeks bekrachtigd, hoor je draaien, maar de wagen wil niet starten! Plaats ik de relais terug, start deze wel! (6-tal keer wissellend gedaan). De leerlaufr. aan de voetenruimte bijrijder gedemonteerd tijdens draaien, geeft eigenlijk geen verschil (slechts 1x verhoogd toerental naar 1000/min). Het contact van de luchtklep voor de luchtfilter uitgetrokken tijdens het draaien, direct verhoogd toerental tot 1000/min. Bij aansluiten zakt deze, schommelt en valt weer stil. Nu heb ik deze week de benzinefilter vervangen, de ontsteking visueel nagezien (geen slijtage of inbranding) en uitvoerig deze handelingen herhaald. Op LPG perfect! Benzine blijft het probleem... Nu heb ik zeer positieve contacten met Hans (veel tips, waarvoor dank!) en eveneens Patrick. Ik kom zeker eens naar het "sleutelhok" , kennisname en raad vragen! Dank alvast!