door Leeflang » 27 feb 2017, 18:26
Het verschil tussen de lampjes lijkt me wel duidelijk.
Voor het oliepeil is er een lampje met een oliekannetje, voor de koelvloeistof een lampje met een radiator en voor de ruitensproeiervloeistof een lampje met een ruit en fonteintje.
lampjes.jpg
De oliepeil sensor heeft inderdaad gaatjes (c om de olie in en uit te laten stromen en d voor de beluchting).
Die zouden verstopt kunnen zijn, maar dan heb je vermoedelijk nog wel meer problemen met de motor, er zijn legio oliekanaaltjes die kleinere openingen hebben en dus meer kans op verstopping.
Het onderste gaatje (c) wordt door een bimetaal (8) afgesloten zolang de olietemperatuur lager is dan 60 graden!
Verder zitten er in de sensor een vlotter (6), met ingebouwde magneet (7) en een reedcontact (pijl).
Als er genoeg olie in zit drijft de vlotter met magneet omhoog en sluit het reedcontact.
Bij te weinig olie zakt de vlotter en wordt het contact verbroken.
oliepeil.gif
Het zou kunnen dat simpelweg de stekker niet goed op de sensor zit, of dat de draad is gebroken, ook dan gaat het lampje aan.
Je kunt de sensor testen door de stekker er af te trekken en dan de weerstand van de pin van de sensor naar massa te meten, die moet nagenoeg 0 ohm zijn als er voldoende olie in zit.
Verbind dan ook de stekker eens rechtstreeks met massa en kijk of het lampje dan uit gaat, zo niet dan is er waarschijnlijk ergens een draadbreuk, of een fout in de tellerbak.
De sensor inspecteren is vervelender, daarvoor moet je hem uit de motor halen, maar hij zit (deels) onder het oliepeil.
Om hem zonder al te grote knoeiboel te verwijderen moet je eerst ca. 2,5 liter olie uit de motor laten lopen.
Niet vergeten naderhand weer bij te vullen!
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Optimum aut nihil.