Onderweg naar huis ging vandaag mijn accu lampje branden, voorzichtig en zonder al te veel elektr. naar huis gereden en daar even de multimeter er aan gehangen.
11.8 volt dus dynamo laadt dan niet meer, normaal moet het tussen de 13 en 14.4 volt liggen.
In 70% van de gevallen zijn dan gewoon de koolborstels versleten en dus naar de automaterialen handel een nieuwe koolborstel/gelijkrichter gehaald.
De dynamo zit met 3 bouten vast en daar begin je mee.
Dynamo_022.jpg
Bovenste bout 13 mm sleutel geheel verwijderen en na demontage van de onderste bout
(17mm sleutel) haal je de hele beugel weg.
Dynamo_035.jpg
Aan de kant van de uitlaat draai je dan eerst de moer van de onderste STELBOUT weg en trek de bout er uit.
Dynamo_025.jpg
Nog één bout en de hele dynamo kan er uit(stekker er uit trekken.
Dynamo_024.jpg
Op de achterkant van de dynamo zit met 2 schroeven de brug vast en na het losdraaien trek je die er voorzichtig uit.
Dynamo_028.jpg
Hier het verschil, links de oude met één totaal afgesleten kool borstel.
Dynamo_029.jpg
Voor je de nieuwe brug monteert maak je even de lip in de dynamo goed schoon,
de gedeeltes die omcirkelt zijn komen op elkaar te zitten dus koolborstels voorzichtig
naar binnen indrukken en weer vast zetten.
Dynamo_032.jpg
In omgekeerde volgorde weer alles samen bouwen, V-snaar er op en met de onderste 17mm bout (tegen de klok) in de snaar spannen, snaar staat strak als je nog net de snaar 1/4 slag kan kantelen.
Multimeter opnieuw er op en starten, 14.14 volt dus goed.
Dynamo_036.jpg
26 euro en een uurtje werk maar de moeite waard van het proberen, het werkt niet altijd want soms zijn de wikkelingen verbrand of liggen de lagers eruit, maar echt voor 70% van de gevallen heb je zo weer een zgan dynamo.
Guus.