door Leeflang » 05 okt 2018, 18:21
De Leerlaufregelung regelt uitsluitend het stationair toerental, Leerlauf is het Duitse woord voor stationair.
Dat doet de regeling door een klepje (soms sigaar of stappenmotor genoemd, hoewel het geen stappenmotor is), parallel aan de gasklep die je met je rechtervoet bedient, verder open dan wel dicht te zetten.
Het werkt dus net zo als voorzichtig een klein beetje gas geven, precies genoeg om het juiste toerental te bereiken.
In principe net genoeg om te zorgen dat de motor niet afslaat.
Het is totaal zinloos dat te doen als je zelf gas geeft, zodra je dat doet wordt de regeling dan ook uitgeschakeld.
Het mengsel (verhouding benzine / lucht) wordt bepaald en verdeeld over de verschillende injectoren door de spinnenkop (in het Duits heet die dan ook Mengenteiler), in samenwerking met de luchtmassameter.
Als de motor meer lucht aanzuigt gaat de klep in de luchtmassameter verder open, via een hefboom wordt daardoor een plunjer in de spinnenkop bewogen en daardoor wordt de bij de hoeveelheid lucht horende hoeveelheid benzine doorgelaten naar de injectoren.
Optimum aut nihil.