Goedemorgen,
Zelf heb ik een type 1 met HPF, geweldige auto met dit veersysteem, tegelijkertijd ook heel onbekend en berucht wat ik overal lees.
Inmiddels heb ik de auto een paar jaar als dagelijks rijder en kan ik er wel iets over zeggen wat betreft betrouwbaarheid en kosten.
Toen ik mijn auto kocht heeft deze 7 jaar stil gestaan en wat er daarvoor ermee gebeurd is, ik heb geen idee, dat men er aan gekloot heeft is zeker
Het is een beetje een gok want sommige onderdelen zijn niet meer beschikbaar, dat is het grootste probleem met deze vering.
Kleine opsomming wat kan en niet kan.
Alle leidingen en slangen op de auto kunnen gewoon vervangen worden, dit is geen probleem, alleen veel werk.
Leidingen kunnen vervangen worden voor koper of cunifer leidingen. (Meestal niet nodig, misschien her en der een stuk) het is hetzelfde als remleiding.
Slangen kun je bij een hydrauliekboer of mechanisatiebedrijf laten maken, kost je misschien €150,00. De retourslangen kun je zelf maken door nylon12 slang opnieuw op de tule te krimpen met een föhn.
Alle veerbollen vervangen kost je iets meer dan dat je op een gewone auto goeie schokbrekers zou vervangen.
De niveau regelventielen kunnen gereviseerd worden, als je handig bent doe je het zelf en kost het je o-ringen, en anders zijn er inmiddels mensen die het zeer goed voor je kunnen doen.
De voorste fuseekogel van de veerpoten kun je nog wel vinden op het net voor niet veel.
De achterste fuseekogels voor de veerpoten zijn helaas niet meer leverbaar, dit is een probleem.
Wat ook niet meer leverbaar is zijn de bovenste ophangrubbers voor zowel de voorste als achterste veerpoten, wat heel jammer is.
De veerpoten zelf hoeven eigenlijk nooit vervangen te worden, maar alleen gereviseerd te worden.
Het is een hydraulische cilinder waar een aantal afdichtingen in zitten, verder gaat een veerpoot eigenlijk niet af. Ik denk dat dit heel goed zelf te doen is, ik ben er alleen nog niet aan toe gekomen, en ik heb geen reserve veerpoot om mee te proberen, als iemand er 1 over heeft?...
De HPF pomp op het blok is prima te reviseren, en anders zijn er genoeg oude autos waar deze pomp ook op gebruikt is voor alleen de niveau regeling op de achteras.
Nu is een type 2 met HPF nog uitgebreider, maar in de basis hetzelfde dus alle eerder genoemde componenten zijn vergelijkbaar dus ook te reviseren.
Ja het kost meer dan een auto zonder HPF, niet alleen in euro's maar ook in tijd en uitzoekwerk. Maar wat je er voor terugkrijgt in rijcomfort is het meer dan waard als je het mij vraagt.
Betrouwbaarheid is geen probleem, in de paar jaar dat ik er dagelijks mee rij heb ik geen problemen gehad.
Soms gaat het lampje aan, die gaat binnen een minuut weer uit. Dit is ook afhankelijk van hoe de auto geparkeerd staat.
Belangrijk is om olie te verversen, dit zou ik elke 2 jaar zowiezo doen. Zit een beetje werk in.
Al met al zag ik er behoorlijk tegenop om een dagelijkse auto met deze vering te kopen, nu ik 40000 km verder ben heb ik met de vering de minste problemen gehad.
Moet ik er wel bij zeggen dat ik de pomp, niveau regelventielen, slangen en leidingen, en de veerbollen vervangen en gereviseerd heb. Veerpoten ga ik nog doen, zoals ik zei, ik heb een veerpoot nodig om de juiste seals uit te zoeken.
Hopelijk heb je er wat aan om een keuze te maken, en anderen die een W126 met dit systeem overwegen.
Het rijd fantastisch, dat is ook altijd de reactie die ik krijg als mensen mee rijden, je voelt helemaal niks van de weg zeggen ze dan. Nog 1 nadeel aan dit systeem, je rijd systematisch te hard overal want je verneemt niks van de weg
Mvg,
Wolter