door GuusT » 16 okt 2010, 21:12
@ Silberdistel... nee op die manier zou ik ook mijn wielbouten niet willen verpesten.
heb bij mij een dikke strip met slechts één 12mmgat gemaakt en die stevig op mijn naaf gebout.
Wat inderdaad niet in de video voor komt is dat je eerst die borging moet terug tikken.
Ook het los slaan van de naaf uit het lager [ op de schijf slaan] is niet echt bevorderlijk voor je schijf.
ik heb mijn naaf los getrokken met een slagtrekker en geloof mij , die heb je echt nodig.
s (11).JPG
En om de ring achterop de naaf[ binnenzijde ] los te maken is na het weg tikken van de borging [ voorzichtig weg tikken met een doorslag of een plat stuk ijzer ] kun je met een hele dun geslepen bijteltje . klein plat kantje er aan slijpen ,de ring zo los tikken.
Zonder veel kracht en iets te beschadigen.
Mocht je dat achterwiellager gaan vervangen , bestel dan een compleet reparatie set , er zijn 2 sets in de handel . 1. met alleen de lagers en keerringen en 2 , daarbij ook nog nieuwe borgmoer , bout en conische ring om as in naaf vast te zetten.
Dus echt nummer 2 bestellen want dan kun je jezelf veroorloven wat minder voorzichtig met die borgmoer om te gaan.
Ik zelf heb deze sleutel [ hangt al 15 jaar aan de muur ] op maat geslepen en heel simpel de
moer daar mee los gedraaid.
En dan nog iets, met het vervangen van mijn achterwiel lager bleek niet het lager alleen de boosdoener maar ook mijn naafstuk zelf had speling , volgens mij is dat alleen van toepassing bij de 500 en 560 , maar ik moest mijn hele naaf uitwisselen.
Kon nergens een enkele naaf kopen dus bij van Lent in Nieuw leusen een complete achtertriangel gekocht .
Zag het echt niet zitten om die hele triangel te wisselen maar hoeft ook niet.
@ Hans , je hoeft alleen het naafstuk maar van de triangel af te schroeven . het onderste draaipunt van de naaf zit met een stel conische lagers op de triangel vast .
Dus heel simpel onder de auto achterop het onderst schanier punt van de naaf zit een stalen dop,
Dop met een flinke tik los slaan , dan komt er een moer 24 voor de dag , los draaien en je pakt zo de naaf van de triangel.
Overigens is dit voor het vervangen van het lager eigenlijk het makkelijkste wat je kunt doen.
Naaf losmaken en op de werkbank of workmate op je gemak eens zien hoef je die borgmoer los kunt tikken,
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.