Ik lees hier weer veel ongefundamenteerde uitspraken en het betoog van Wasibi is daar een schitterend voorbeeld van. Ik werk zelf in de energiesector en ben goed op de hoogte. Je gaat transport van elektrische energie meeberekenen in de verliezen en het rendement. Maar nergens zie ik de transportverliezen van ons zwarte goedje dat nota benen kilometers onder de grond in verre staten als Saoudi Arabie en Libie uit de grond moet gehaald worden en vervolgens getransporteerd moet worden naar een benzine station achter jouw hoek. Waar zijn die berekeningen meegenomen? Ik zie alleen maar het rendement van de motor terug bij de benzine dan wel diesel varianten van ons mobiele verkeer. En was het nu eens zo dat de benzine uit de grond kwam en vervolgens rechtstreeks je benzine tank in ging maar neen, daar gaat ook een heel chemisch proces met reststoffen aan vooraf. Waar heb je die rendementsverliezen berekend?
Verder is het inderdaad zo dat we veel energie helaas nog opwekken met kolen- en daarbij dus vervuilende centrales, echter zoals je wellicht weet worden deze vervuilende stoffen in de centrale opgevangen en verwerkt. Het grote voordeel is dat je maar 1 keer een afval en scheidingsinstallatie moet bouwen op 1 centrale plek in plaats van op elke auto (roetfilters en katalysatoren). Verder zijn we heel erg bezig om in Nederland het energienet slim te maken zodat Decentrale Opwek via zonnepanelen bij de mensen thuis, door warmte kracht centrales of bij grote tuinders middels een biovergister mogelijk te maken en dan wordt onze electriciteitsvoorziening zowiezo veel milieuvriendelijker.
Dan het eeuwige geneuzel over de actieradius van een elektrische auto. We zijn pak hem beet de laatste 5 jaar serieus bezig met het ontwikkelen van betere batterijen (die overigens geheel biologisch afbreekbaar zijn en waar we dus geen zware metalen meer in hebben zitten). Aan de benzine cq. diesel motor zijn we 100 jaar bezig geweest om deze te verbeteren. De ontwikkelingen gaan snel, wij hebben twee electrische Tesla's rijden in ons bedrijf voor promotiedoeleinden. Geen enkele benzinevariant kan deze auto's bij houden (neen ook geen Ferrari) en ze hebben een actieradius van 350 kilometer bij normaal gebruik. We rijden immers niet allemaal als Jeremy Clarkson over 's Heerens wegen. Over nog eens tien jaar zijn batterijen zo ontwikkeld dat we dezelfde actieradius kunnen waarmaken als benzine auto's. Met een heel hoog rendement en met milieuvriendelijke opwek.
Wie kan daar nu nog iets op tegen hebben?
We zullen trouwens wel moeten want zoals iedereen vast weet is het Zwarte Goedje niet oneindig voorradig en er moet maar eens ergens een conflictje optreden in een Moslim land (stabiliteit is daar een ongekende luxe) en de benzineprijzen vliegen de lucht in. Ik betaalde vanochtend weeral bijna 1,7 euro voor een litertje benzine.
Voor de topic starter. Laat je niet ontmoedigen. Het is perfect mogelijk. Wij laten onze E Volkswagen Golf ombouwen in Duitsland. Het kan allemaal perfect. Alleen zal je even tegen de gevestigde orde moeten opboksen
.