door Nimbus71 » 02 maart 2011, 11:01
Allen hartelijk dank voor jullie reacties/tips en bijlagen.
Hierbij nog de respons van Vlieger. Ik laat jullie weten wat het uiteindelijke probleem is.
Niels
Jouw probleempje kan 2 oorzaken hebben;
1e een uitwendige of inwendige lekkage van de voorpoot links voor of
2e een veerbol links voor, waar te weinig druk in zit.
Als de wagen links voor zakt, dan gaat links achter ook iets lager liggen, daar hoef je je geen zorgen over te maken.
Als je telkens olie moet bijvullen, kan dat duiden op een uitwendige lekkage van de veerpoot links voor of het lek raken van veerbollen.
De olie die in het veersysteem moet is: hydrauliek olie type ZH-M.
Mercedes-nr. A 000 989 91 03 10.
Punt 1 controleren is het eenvoudigste.
Als de veerpoot uitwendig lekt kan je dat zien als je onder de wagen kijkt.
De veerpoot is dan nat van de olie. Controleer dan ook even links-achter.
Lekt de veerpoot inwendig, controleer dit als volgt.
Breng de vering op rijhoogte en zet dan de knop in de S-stand (middelste stand).
Aan de veerpoot zit een doorzichtig slangetje van ca 25-30 cm lang, let op dat je deze niet knikt.
Koppel dit slangetje los, aan de zijde van de metalen leiding en hang het slangetje in een maatbeker.
Na 4 uur mag er maximaal 2 cm3 olie in de maatbeker gelopen zijn en na 12 uur maximaal 6 cm3.
Is dat beduidend meer aan cm3, dan lekt de veerpoot inwendig.
Punt 2 de druk in de veerbol testen, is een tijdrovende bezigheid.
Maar globaal kan je ervan uitgaan dat als de vering van de wagen hard geworden is, of aan het verharden is, dat één of meerdere veerbollen hun druk van 57 Bar verloren hebben.
De centrale veerbol (zit linksvoor) heeft een druk van 75 Bar en deze dient als reserve druk voor de 4 veerbollen. Als de druk in de centrale veerbol te laag is, brandt het lampje op je dashboard.