In m'n 260SE uit 86 zit een Wisi AA85MW6 electrische antenne. Deze is helaas krom en niet meer operationeel. Na wat speurwerk kwam ik er achter dat het een simpel klusje zou zijn om 'm te demonteren en het uitschuifbare gedeelte te vervangen. Dit onderdeel zou immers nog gewoon te koop zijn bij de dealer. De prijs zou ergens tegen de 35 euro (niet geverifieerd) liggen. Na het apparaat gedemonteerd te hebben en opengemaakt (1 roestige schroef gebroken) zag ik drek en ellende op me afkomen. Na alles even met een kwastje en wat terpentine schoongemaakt te hebben zag het er allemaal een stuk prettiger uit. Nu nog op zoek naar het te vervangen onderdeel zijnde de spriet.
IMG_2264.JPG
Tijdens wat google werk kwam ik via een forum een andere interessante link tegen. Een link naar Conrad die een complete Hirschmann electrische antenne verkoopt (link: http://shop.conrad.nl/auto/multimedia/a ... 19288.html). De zgn HIT AUTA 2040. Volgens het forum een perfect apparaat en zou er zo in te plaatsen zijn. Bovendien is het uitschuifbare deel (de spriet) daar ook los te koop. Dus mocht m'n antenne een keer afbreken dan kan ik daar terecht voor het vervangende onderdeel.
Nu heb ik twee opties, een nieuwe spriet in m'n originele antenne of een hele nieuwe. Ik heb de keus gemaakt voor de nieuwe. Voor een prijs van 49,99 zonder verzendkosten vanwege het gebruik van Ideal. Na een paar dagen keurig thuisbezorgd.
IMG_2289.JPG
De nieuwe antenne paste keurig in het gat en kan mooi aangedraaid worden in de juiste hoek ten opzichte van het schuin aflopende achterspatbord. Het bijgeleverde montagebeugeltje is prima bruikbaar om de antenne aan het chassis te bevestigen. Dus qua montage geen enkel probleem.
Voor de aansluiting heb ik de mazzel dat er al een motor antenne in zat dus de bedrading ligt al in de auto. In dit geval dus enkel de beschikbare draden aan de antenne draden 'knopen'.
Na enig zoekwerk kwam ik erachter dat de kabelverdeling vanuit de Mercedes is:
Mercedes rood/wit = plus
Mercedes blauw = antenne control input
Mercedes bruin = massa
Na even de antenne handleiding bestudeerd te hebben kom ik op de volgende aansluiting:
-antenne rood naar MB rood/wit (bijgeleverde zekering heb ik er tussen gezet)
-antenne wit naar MB blauw
-antenne zwart naar chassis (MB bruin heb ik niet gebruikt maar had volgens mij ook gekund)
Alles even zoals hierboven Quick-and-dirty aangesloten om het geheel te testen.
Nu het contact aan, er gebeurd nog niets, nu de radio aan, en daar gaat i ..... wow.
Naar beneden gaat ook als ik het contact of de radio uit zet. Perfect!
Nu even slikken en de bestaande stekkertjes eraf knippen (let op, er staat spanning op), draadjes op lengte maken en nieuwe kabelstekkertjes eraan.
Nog even met een tie-ripje bij elkaar binden en klaar is kees.
IMG_2290.JPG
IMG_2291.JPG
Klusje geklaard. (31-mei-2011)