door GuusT » 28 jul 2012, 16:31
Als je leiding bevriest heb je iets te veel gas in het systeem , heel simpel even nippeltje op de dikke leiding dopje er af , zit een autoventiel onder , puntje van ventiel indrukken en wat gas laten ontsnappen , geen zorg , 1.3 kg is vloeibaar freon en geeft heeel erg veel GAS , dus je kunt er gerust wat uit laten lopen,
Dus heel simpel , AC aan ventilator halve speed , kijk naar de dikke leiding vlakbij de compressor zit een blank stuk.
Dit gaat dus bevriezen als er IETS te veel in zit.
Wacht tot het aan vriest , laat dan voorzichtig wat gas uit dat ventiel. beetje bij beetje , 10 SEC open en weer kijken.
Na elke keer aflaten minimaal 2 minuten wachten en kijken wat de leiding doet , als de hoeveelheid gas goed is dan mag deze leiding NAT worden , nee MOET nat worden maar niet aanvriezen.
Als hij daar aanvriest doet hij dat in de verdamper [ kachelunit ] ook en kan de ventilator en er geen lucht meer doorheen blazen en krijg je dus het effect van < heel even goed koud en dat word minder naarmate het verder dichtvriest.
Overigens , is dat laatste ook mogelijk als er te weinig gas in zit , word hij ook heel even koud maar daarna niet meer.
Maar goed , met geduld en goed kijken laat je het gas een beetje af , steeds tussendoor even kijken en voelen aan de leiding .
GuusT