Frank117 schreef in "
Gevraagd: div. onderdelen 560SEC":
Frank117 schreef:...
Als je nu nog de originele voorruit hebt in je auto, kan je hem eruit smelten. In de lijm zit een hittedraad verwerkt, die sluit je aan op een batterijlader. Een uurtje wachten en je haalt je ruit er zo uit.
...
Frank117 schreef:...
Ter info: de uiteinden zitten onder de linker aluminium afdeklijst aan de bestuurderskant. Even in de lijm wroeten en je vindt ze wel.
...
Frank117 schreef:...
alle W126 types hebben zo'n draad, wel enkel bij de originele (eerste montage)voorruit.
Als de ruit al eens vervangen is, vervalt die draad en wordt de vervangende ruit er gewoon ingelijmd zonder draad. En als die dan ook nog eens vervangen moet worden, heb je echt een probleem.
De ruit moet er dan uitgesneden worden met een mes en/of pianosnaar, en omdat de onderste lijmrand ongeveer 12 cm hoger zit dan de onderkant van de ruit gaat dat heeeeeeel moeilijk. Dat zal wel de reden geweest zijn dat ze bij Mercedes met die hittedraad werken, denk ik.
Nog een tip: de hittedraaduiteinden nooit rechtstreeks op de batterij aansluiten, de draad wordt onmiddelijk roodgloeiend en brandt door. En dan heb je (weeral) een probleem.
Aansluiten op een batterijlader, de stroom beperken tot 25 Amp. en geleidelijk opvoeren tot +/- 60 Amp. Neem er de tijd voor, laat de lijm op z'n gemak opwarmen, duurt gemakkelijk een uur of langer.
En dek goed je dashbord af, als je de ruit eruit haalt vallen warme lijmresten naar beneden.
...
Frank117 schreef:De originele ruit heeft een Mercedes-sterretje, ik dacht in de linker onderhoek.
Maar als de tweede ruit ook een origineel Mercedes ruit is, weet je nog niet of er zo'n draad in zit. Dan kan je het zien aan de lijmsoort: de lijm die in combinatie met een hittedraad gebruikt wordt, is zacht, je kan er stukjes aftrekken. De lijm die bij alle andere ruiten (dus zonder draad) gebruikt wordt, is veel harder, erg taai (als rubber) en kan enkel met een mes of pianosnaar losgemaakt worden.
En in "
Gevraagd: Nieuwe voorruit W126 uit 1983" schreef hij nog:
Frank117 schreef:Nog even dit: de draaduiteinden van de hittedraad kunnen bij de serie 2 ook in het midden aan de onderkant van de ruit zitten. In die ruimte waar de ruitenwissermotor zit dus.