Beste liefhebbers,
Voordat ik mijn vraag stel, een korte intro. Van huis uit ben ik een W123 liefhebber, mijn vader heeft dit type van '77 tot '95 gereden en aangezien ik zelf van '76 ben kun je gerust zeggen dat ik er mee ben opgegroeid. In '98 kocht ik mijn eerste: een 230 uit '76, orig. NL kenteken, dealeronderhouden en van 1e eigenaar. Die heb ik nog steeds en die gaat nooit meer weg. Sinds 2004 heb ik voor dagelijks gebruik een 240TD uit '82. Ook 1e eigenaar, dealeronderhouden, in de afgelopen 6 jaar probleemloos 200.000km mee gereden (wel keurig iedere 10.000 een beurt, ook om de 40.000 een grote beurt).
Wat doe ik dan als 'gast' op een W126 forum? De 240TD is een heerlijke auto maar roest is een probleem. Vorig jaar veel laten lassen en spuiten en dit jaar gaat hij voor de 2e ronde. Het is alleen een jaarlijks terugkerend probleem als je 'm (zoals ik) door weer en wind gebruikt. Ik overweeg nu een W126 van het 2e type met automaat, airco en leer. Weet nu al dat het afscheid van de 240TD me zwaar gaat vallen dus voor minder neem ik geen genoegen
Vrijstelling van wegenbelasting speelt voor mij geen rol: een fraaie 300SE uit '90 of '91 zou het mooiste zijn. Via deze site heb ik de Duitse Kaufberatung gelezen (jaja alle 38 Seiten) en dat bevestigde al veel van mijn gedachten. Toch een aantal vragen aan jullie als 'gebruikers':
1. Valt het met de roestgevoeligheid van een type 2 inderdaad mee (zeker ten opzichte van een W123)?
2. Loont de investering in een Dinitrol anti-roest behandeling?
3. Is LPG G3 zonder al teveel problemen te gebruiken in een V6?
4. Is een USA uitvoering makkelijk om te bouwen naar EU uitvoering? (een 350SD is ook prima maar de bumpers zijn niet mijn smaak....een type 2 vraagt dan dezelfde kleur bumper om om te bouwen en dat kan lastig zijn denk ik?)
5. Iedere auto is anders maar ter indicatie: stel ik koop er 1 met 150.000 (werkelijke) km's en ga er 30.000 km/jaar mee rijden. Is een onderhoudsbudget van 1.500 per jaar realistisch?
Kort samengevat: ik heb een budget van plm 8k voor aanschaf van een type 2, wil 30.000/jaar op LPG (of diesel) rijden en weet dat 'klassiek' rijden een extra investering aan onderhoud vraagt.
Hartelijk dank voor jullie reacties bij voorbaat!!
Groet,
Maurice