W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 22 feb 2020, 11:51

Vragen over aanschaf W126 type 2

Dit is het deelforum voor gasten, hier kunnen gasten van zich laten horen als het aanmelden problemen geeft, of als het gaat om vragen over het lidmaatschap. Let op: Dit is -geen- plaats voor technische onderwerpen of te koop aangeb./gevraagd zaken! Dit zal worden verwijderd.

Moderators: Neerven, Bram Jansen

Vragen over aanschaf W126 type 2

Berichtdoor Maurice » 30 jul 2010, 09:09

Beste liefhebbers,

Voordat ik mijn vraag stel, een korte intro. Van huis uit ben ik een W123 liefhebber, mijn vader heeft dit type van '77 tot '95 gereden en aangezien ik zelf van '76 ben kun je gerust zeggen dat ik er mee ben opgegroeid. In '98 kocht ik mijn eerste: een 230 uit '76, orig. NL kenteken, dealeronderhouden en van 1e eigenaar. Die heb ik nog steeds en die gaat nooit meer weg. Sinds 2004 heb ik voor dagelijks gebruik een 240TD uit '82. Ook 1e eigenaar, dealeronderhouden, in de afgelopen 6 jaar probleemloos 200.000km mee gereden (wel keurig iedere 10.000 een beurt, ook om de 40.000 een grote beurt).

Wat doe ik dan als 'gast' op een W126 forum? De 240TD is een heerlijke auto maar roest is een probleem. Vorig jaar veel laten lassen en spuiten en dit jaar gaat hij voor de 2e ronde. Het is alleen een jaarlijks terugkerend probleem als je 'm (zoals ik) door weer en wind gebruikt. Ik overweeg nu een W126 van het 2e type met automaat, airco en leer. Weet nu al dat het afscheid van de 240TD me zwaar gaat vallen dus voor minder neem ik geen genoegen ;-)

Vrijstelling van wegenbelasting speelt voor mij geen rol: een fraaie 300SE uit '90 of '91 zou het mooiste zijn. Via deze site heb ik de Duitse Kaufberatung gelezen (jaja alle 38 Seiten) en dat bevestigde al veel van mijn gedachten. Toch een aantal vragen aan jullie als 'gebruikers':

1. Valt het met de roestgevoeligheid van een type 2 inderdaad mee (zeker ten opzichte van een W123)?
2. Loont de investering in een Dinitrol anti-roest behandeling?
3. Is LPG G3 zonder al teveel problemen te gebruiken in een V6?
4. Is een USA uitvoering makkelijk om te bouwen naar EU uitvoering? (een 350SD is ook prima maar de bumpers zijn niet mijn smaak....een type 2 vraagt dan dezelfde kleur bumper om om te bouwen en dat kan lastig zijn denk ik?)
5. Iedere auto is anders maar ter indicatie: stel ik koop er 1 met 150.000 (werkelijke) km's en ga er 30.000 km/jaar mee rijden. Is een onderhoudsbudget van 1.500 per jaar realistisch?

Kort samengevat: ik heb een budget van plm 8k voor aanschaf van een type 2, wil 30.000/jaar op LPG (of diesel) rijden en weet dat 'klassiek' rijden een extra investering aan onderhoud vraagt.

Hartelijk dank voor jullie reacties bij voorbaat!!

Groet,
Maurice
Maurice
 


Re: Vragen over aanschaf W126 type 2

Berichtdoor Vlieger » 30 jul 2010, 12:36

Maurice, het roesten van een W126 kan hetzelfde zijn als van de W123.
Het ligt eraan of de auto altijd buiten gestaan heeft.
De W126 type 2 hebben allemaal een antiroest behandeling af fabriek gehad.
Als er geen schade of laswerk heeft plaatsgevonden, is die behandeling na 25 jaar nog steeds afdoende.
Met een Dinitrol behandeling moet je voorzichtig zijn, er is sprake geweest dat deze behandeling de fabrieks behandeling heeft aangetast. Dus eerst een en ander goed uitzoeken.
LPG gebruiken in een V8 (V6 bestaat niet, wel een lijn motor) gaat wel, maar er zijn ook veel rijders die er problemen mee hebben.
Een 6 cilinder (lijn motor) heeft minder problemen met LPG.
Om dit voor jezelf te bepalen, kan je het beste op het forum de LPG rubriek lezen.

Een USA uitvoering is makkelijk om te bouwen naar een Europese uitvoering.
Kwestie van andere bumpers, teller en koplampen.

De onderhoudskosten lopen erg uit een. Als de wagen door de vorige eigenaar(s) goed is onderhouden en/of als je zelf het nodige kunt, vallen de kosten mee en moet je met € 1500,- /j. makkelijk uit komen.
Maar koop je een wagen met achterstallig onderhoud, dan heb je de eerste jaren dat bedrag heel hard nodig.
Avatar gebruiker
Vlieger
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1310
Geregistreerd: 14 sep 2009, 14:41
Woonplaats: Venlo
Roepnaam: Rob
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 500SEL 1983
W123 200 1982
W123 300TD 1982
W114 250CE 1970
Audi A4 Quattro


Re: Vragen over aanschaf W126 type 2

Berichtdoor Gast » 30 jul 2010, 13:32

Dank voor je reactie!

Het Dinitrol verhaal is goed om te weten, het LPG stuk zal ik op het forum eens goed doornemen want ik hoor daar inderdaad verschillende geluiden over. Een 6-cilinder (lijn inderdaad) heeft ook mijn voorkeur, V8 is mooi natuurlijk maar gezien mijn huidige 72pk diesel is het al een sprong vooruit.

Op naar een schadevrij en roestvrij exemplaar dus!

Groet,
Maurice
Gast
 


Re: Vragen over aanschaf W126 type 2

Berichtdoor Martien » 30 jul 2010, 15:17

Hallo Maurice,

zie ook in de rubriek algemeen het topic "wat zijn de onderhoudskosten van een W126" misschien dat je daar nog iets wijzer van word.

Gr. Martien.
zorg goed voor jezelf, een ander doet het toch niet!
Martien
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 315
Geregistreerd: 02 aug 2008, 17:06
Woonplaats: Geldrop
Roepnaam: Martien
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Skoda Octavia combi 2.0 TDI


Re: Vragen over aanschaf W126 type 2

Berichtdoor Sterretje1968 » 31 jul 2010, 01:08

Hallo Maurice,

Hiervoor is het gastendeel niet bedoeld.
Je kan jezelf registreren, jezelf daarna even voorstellen en dan je bericht in het juiste forumonderdeel plaatsen.
Succes.

Groetjes, Rene. (beheerder)
Groetjes, Rene.
Avatar gebruiker
Sterretje1968
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 5206
Geregistreerd: 05 jun 2008, 21:51
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam: Rene
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee


Keer terug naar Forum voor Gasten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten