[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Vreemd tikje : Techniek

W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 25 nov 2024, 21:54

Vreemd tikje

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Neerven

Vreemd tikje

Berichtdoor Ernst » 06 maart 2013, 00:49

Sinds kort hoor ik een tikje onder de stuurkolom van mijn 300SE uit 1985. Als de auto een redelijke afstand (meer dan 30 km) heeft gereden doet het zich voor, echter alleen als ik uitrijd of stil sta (bak in N of P) en niet met mijn voet op de rem. Als ik vervolgens optrek of accelereer is er niets te horen, maar zodra de gewenste snelheid is bereikt hoor ik het weer. Als ik het tikken hoor en rem is het geluid ook weg. De frequentie van de tikjes is niet constant, dus de ene keer sneller dan de andere. Ook het volume verschilt, de ene keer wat harder dan de andere.

Wie kan mij een suggestie doen, waar ik moet zoeken. Er is geen peil op te trekken?

Help :?

Kijkt uit naar oplossingen.
Groet,
Ernst
Ernst

Re: Vreemd tikje

Berichtdoor Neerven » 06 maart 2013, 11:17

Je geeft aan dat het weg is bij remmen. Zou ik die eerst eens bekijken of het allemaal wel gangbaar is.
Neerven
Moderator
Moderator

Roepnaam:
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor RD500SEC » 06 maart 2013, 11:45

De auto heeft het ook met stilstand, remmen lijken mij dan niet verdacht.
Bij intrappen van de rem en stilstand is het niet te horen, rem los en stilstand wel(onder andere)
Ik denk aan een vacuümklep die wat luid schakelt.
Demonteer de kap onder de stuurkolom, roep het geluid op en kijk/voel/ luister met je hoofd onder het dashboard, hand op de rem, van de rem, dan moet je het op kunnen sporen.(bak in P, denk aan de veiligheid)
Luister/ kijk/ voel ook onder de motorkap bij de rembekrachtiger en de vacuümklepjes aldaar.

Groet, Richard
RD500SEC
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Ernst » 06 maart 2013, 14:01

Beste André en Richard,

Hartelijk dank voor jullie reacties. Ik ga kijken wat ik kan vinden en zal er verslag van doen op dit forum.

Greot,
Ernst
Ernst

Berichtdoor Ernst » 25 maart 2013, 23:58

Beste André en Richard,

Het tikje is opgelost. Het bleek het rubber te zijn wat boven het rempedaal zit. Door een klein vacuüm lekje werd het rubber ingedrukt en dat veroorzaakte het tikje. Door er een gaatje in te prikken, kan er geen vacuüm worden gecreeerd en het tikken is over.

Nogmaals dank voor jullie tips.
Ernst

Keer terug naar Techniek