W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 13 nov 2018, 23:23

Waar op te letten als je een 126 wilt kopen

Klusje te doen? Kijk hier hoe het moet.
Dit is dus NIET de plek om vragen te stellen!!!

Moderators: Neerven, Bram Jansen

Re: Waar op te letten als je een 126 wilt kopen

Berichtdoor BenzHans2 » 08 jan 2012, 16:21

Waar ik de komende tijd zeker op zou letten is het chassisnr.
Afgelopen weken krijgen we steeds meer Benzen, die gewoon duidelijk gekat zijn.

Gistermorgen hadden we een 500SE uit eind 86 in de werkplaats.
Deze had echter ABS/ASR en dat is eigenlijk niet mogelijk.
Je moet wel een supertalent zijn om dit achteraf in te bouwen.

We hebben het chassisnr. gecheckt en die bleek van een Engelse 500SE af te komen.
Na de nr's van het type en uitvoering hoort een 1 te staan voor Europese Benzen.
Hier stond echter een 2. De huidige eigenaar wist hier natuurlijk niks van.
Hij zal zeker contact met de verkoper opnemen en uitleg vragen, want die heeft hem enkele dagen voor verkoop naar de RDW gehad.

Ik ga de naam niet vermelden van de verkoper, maar waarschijnlijk leest hij dit ook.

Wees dus alert op deze mogelijke narigheid.
Avatar gebruiker
BenzHans2
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 3544
Geregistreerd: 02 jun 2008, 22:01
Woonplaats: De Glind
Roepnaam: Hans
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Volvo V70 2.5 diesel
Dodge Durango 5.2 HEMI


Re: Waar op te letten als je een 126 wilt kopen

Berichtdoor Binsbergen » 08 jan 2012, 17:35

Aanhakend op bovenstaande

Simpel voorbeeldje:
Een type 1 kan onmogelijk een schuif-/ kanteldak hebben
Zit dat in de auto en staat ie te koop als 80 tot 85 (type 1)... Laten staan, want omgekat!
Altijd leuk... Een type 1 500 met een 300pk 560 ECE motor.
Avatar gebruiker
Binsbergen
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1593
Geregistreerd: 28 jul 2010, 09:16
Woonplaats: NW Veluwe
Roepnaam: Remco
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: Range Rover TDV6
Mercedes S211 320CDI
Hobby: Alfa Romeo 164 3.0 V6 Super
Hobby: Pontiac Fiero V6 (nu met V8 350 motor)
Hobby: Peugeot 405 MI-16 type 1


Re: Waar op te letten als je een 126 wilt kopen

Berichtdoor Happysurfer » 08 jan 2012, 18:36

Wat ik er van wil zeggen is als het om geld gaat is er niks zo slecht als de mens en zal bijna iedereen die je een W126 wil verkopen je voor liegen om er beter van te worden .

De beste manier is een goede monteur mee te nemen en nog beter een aankoop keuren bij een Mercedes dealer kost de wereld niet en scheelt je een hoop gezeur en je weet hoe of wat en ga er van uit dat de meeste W126 op zijn of afgetrapt succes :arrow: :idea:
Avatar gebruiker
Happysurfer
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 884
Geregistreerd: 19 aug 2010, 00:34
Woonplaats: Nieuwegein
Roepnaam: Frits
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1984
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W107 560SL
Berlingo


Kaufberatung W126

Berichtdoor Wasibi » 16 jan 2012, 19:16

Kaufberatung_MercedesBenz_W126.pdf
Van het Sternzeit forum.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Grolsch en Guinnes beer expert. ;-)
Avatar gebruiker
Wasibi
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1235
Geregistreerd: 25 sep 2009, 01:04
Woonplaats: Middelburg
Roepnaam: Alex
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1984
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W123 300D (3.6 AMG) 1977
W123 250 1976
Triumph Spitfire 1973


Re: Kaufberatung W126

Berichtdoor Leeflang » 04 feb 2013, 20:19

Nog één: http://www.traeume-wagen.de/kaufberatung/kaufberatung-mercedes-c126-s-klasse-coupe-sec-das-coupe-mit-dem-verwohn-aroma/

En voor het geval de link ooit niet meer mocht werken, een afdruk van hetzelfde artikel:
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6138
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: Waar op te letten als je een 126 wilt kopen

Berichtdoor Leeflang » 26 feb 2013, 18:04

Een iets beter leesbare vertaling dan die Coco lang geleden plaatste van de W126 koopgids van Tilman Pietzsch, waarvan het Duitstalige origineel te vinden is op http://www.das-coupe.de/kaufberatung


W126 koopgids
  1. Marktsituatie
  2. Leverbaarheid van onderdelen
  3. Motoren
  4. Technische zwakke punten
  5. Aandrijving
  6. Chassis en remmen
  7. De carrosserie
  8. Interieur
  9. Ausstattung en Elektrotechniek
  10. Katalysatoren
  11. LPG / gas
  12. Download van de koopgids in PDF-formaat
  13. Juridische informatie over de koopgids


Marktsituatie
Hoewel er vandaag de dag nog steeds relatief veel W126's op de markt zijn, wordt het steeds moeilijker een net exemplaar te vinden. Enerzijds is de meerderheid van de ooit zeer luxe auto's in de afgelopen jaren slecht of zelfs helemaal niet onderhouden, anderzijds treden er door de tand des tijds ook bij de W126 toenemend schade door roest en ook elektronische problemen op.

Ook mag men niet uit het oog verliezen dat de W126 al een oud ontwerp is en dat de term oldtimer toenemend van toepassing wordt in plaats van youngtimer. Toch zijn er met wat geduld zeker nog vrijwel roestvrije exemplaren te vinden, die ook perfect in te zetten zijn voor dagelijks gebruik, terwijl bij andere merken vaak toch al uitgebreide las- en restauratie werkzaamheden nodig zijn.

Goedkoop is het onderhoud van een W126 echter niet. De vroege modellen (serie 1, tot 1985) kunnen vanwege de mechanische brandstofinjectie niet eenvoudig aangepast worden naar de Euro 2 milieu norm, dat betekent [in Duitsland] dat de fiscus voor de auto's met grote cilinderinhoud een flinke rekening presenteert. Ook aan het brandstofverbruik is te merken dat de W126 een zware auto is met een bijbehorende sterke motor. Realistische verbruikscijfers liggen gemiddelde, afhankelijk van de motor en rijgedrag, tussen 13 en 17 liter per 100 km.

De aankoopprijzen variëren van een paar honderd tot meer dan € 10.000 en niet altijd geldt dat duurdere auto's ook beter zijn. Technisch bruikbare voertuigen zijn er al voor slechts € 3.000, maar dan kun je nog eens minstens eenzelfde bedrag aan rekeningen verwachten voor het wegwerken van achterstallig onderhoud. Voor een coupé zonder achterstallig onderhoud en zonder optische gebreken zijn prijzen van meer dan € 10.000 zeker realistisch.

Classic Data taxaties (bedragen van 2008):
Code: Selecteer alles
        |        Toestand
 Model  |   5   |   4   |    3   |   2
--------|-------|-------|--------|--------
 380SEC | 1.400 | 4.700 |  8.900 | 14.500
 560SEL | 1.300 | 5.300 | 11.000 | 16.500
 560SEC | 1.800 | 7.000 | 13.000 | 22.000
[Toestand 1 is zo goed als (of nog beter dan) nieuw. Ongerestaureerd of perfect gerestaureerd.
Toestand 2 is goed, zonder gebreken, lichte (!) gebruikssporen. Origineel of vakkundig en uitgebreid gerestaureerd, geen ontbrekende onderdelen, geen niet originele onderdelen (tenzij de wet anders vereist).
Toestand 3 is met normale gebruikssporen, eventueel kleine gebreken, maar geheel rijklaar en geen doorgeroeste plekken. Niet mooi, maar klaar voor gebruik.
Toestand 4 is versleten, slechts beperkt direct bruikbaar, onmiddellijk onderhoud noodzakelijk, kleine of iets grotere doorgeroeste plekken, gedeeltelijk gerestaureerd, eenvoudig te repareren of restaureren.
Toestand 5 is niet rijklaar, slecht gerestaureerd, gedeeltelijk of geheel gedemonteerd, grote investering noodzakelijk, ontbrekende onderdelen.]



Leverbaarheid van onderdelen
Een ander kosten aspect is de aanschaf van onderdelen. Zeker sinds 2006 worden de klanten steeds weer verrast aan de onderdelen balie. Sommige onderdelen hebben zijn in slechts twee jaar, meer dan 200 % in prijs gestegen, andere onderdelen hebben een lange levertijd of zijn helemaal niet meer nieuw leverbaar. Dan kunnen we alleen maar hopen dat het Mercedes-Benz Classic Center de levering van zulke onderdelen op zich neemt.

De leverbaarheid van onderdelen voor de W126 is op zulke uitzonderingen na nog steeds prima voor goed onderhoud. Alle belangrijke onderdelen zijn ofwel op voorraad ofwel binnen een paar dagen leverbaar. Helaas zijn er wel meer problemen met slechte kwaliteit. Een originele Mercedes-Benz verpakking staat niet langer garant voor hoogwaardige inhoud en derden bieden vaak zelfs betere kwaliteit tegen lagere prijzen.


Motoren
De keuze aan motoren was tot de "Modellpflege" in 1985 vrij overzichtelijk: Voor de sedans was er de bekende M110 zescilinder 2,8 liter motor met carburateurs of het mechanische Bosch K-Jetronic brandstofinjectie systeem. Het aanbod werd aangevuld met twee V8-motor met aluminium blok en K-Jetronic, de M116 met 3,8 liter cilinderinhoud en de M117 met 5 liter cilinderinhoud. Beide motoren waren leverbaar in zowel de coupés als de sedans.

Bij de "Modellpflege" kwamen er fundamenteel nieuwe en gewijzigde motoren. Allen waren uitgerust met een elektronisch ondersteunde KE-Jetronic, die echter bij uitvallen van de elektronica terugvallen op een mechanische noodloop. Er was geen carburateur versie meer beschikbaar. Ook in deze tweede serie waren de zescilinder motoren voorbehouden aan de sedans. De nieuwe M103 was er in 2,6 en 3,0 liter uitvoering. De gewijzigde M116 kreeg een cilinderinhoud van 4,2 liter in plaats van 3,8 liter en bij de M117 kwam er in aanvulling op de beproefde 5,0 liter versie ook variant met een indrukwekkende 5,6 liter cilinderinhoud.

Eerste of tweede serie: met uitzondering van de zeldzame 280S, die [in Duitsland] vanwege de carburateur pas met een oldtimer kenteken weer interessant is, is geen van de motorvarianten een slechte keuze. Iedere versie heeft zijn eigen voordelen. De V8-motoren voor de "Modellpflege", hadden aanvankelijk weliswaar slecht geharde nokkenassen, maar dat probleem moet niet overdreven worden. Na vervanging van de nokkenassen kan hij weer jaren mee, en op de andere modellen van na 1985 zitten weer zeer dure ontstekingsmodules, die na twee decennia vaak ook wel het einde van hun leven bereikt hebben. Maar met de juiste zorg kunnen alle motoren een kilometerstand van 500.000 kilometer of meer bereiken als ze regelmatig worden onderhouden.

Een geval apart zijn de dieselmotoren, omdat ze niet werden verkocht op de Europese markt. In de VS en Japan was vanaf 1980 de OM617, een 5 cilinder diesel motor met 3,0 liter cilinderinhoud beschikbaar. Later kwam er in de VS de OM603, een 6 cilinder diesel met 3,0 en later 3,5 liter cilinderinhoud. De motoren hebben indirect injectie en een turbo. Ze zijn niet te vergelijken met een moderne, rustige, sportieve diesel, maar staan bekend om hun robuuste constructie en duurzaamheid. Het aantal re-imports is niet zeer hoog, zodat de zoektocht naar een goed aanbod lang kan duren.

Benzinemotoren tot 1985:
Code: Selecteer alles
Motor   Periode Vorm Inhoud Vermogen (kW/pk) Modellen
110.924 1979-85  R6  2746cc     115/156      280S
110.987 1979-85  R6  2746cc     136/185      280SE, SEL
116.961 1980-81  V8  3818cc     160/218      380SE, SEL, SEC
116.963 1981-85  V8  3839cc     150/204      380SE, SEL, SEC
117.961 1980-81  V8  4973cc     177/240      500SE, SEL, SEC
117.963 1981-85  V8  4973cc     170/231      500SE, SEL, SEC

Benzinemotoren vanaf 1985:
Code: Selecteer alles
Motor   Periode Vorm Inhoud Vermogen (kW/pk) Modellen
103.941 1985-91  R6  2599cc   122/166 (RÜF)  260SE
                              118/160 (KAT)
103.981 1985-91  R6  2962cc   138/188 (RÜF)  300SE, SEL
                              132/180 (KAT)
116.965 1985-91  V8  4196cc   160/218 (RÜF)  420SE, SEL, SEC
                              150/204 (KAT)
                              165/224 (KAT*)
117.965 1985-91  V8  4973cc   180/245 (RÜF)  500SE, SEL, SEC
                              164/223 (KAT)
                              195/265 (RÜF*)
                              185/252 (KAT*)
117.968 1985-91  V8  5543cc   220/300 (ECE)  560SE, SEL, SEC
                              200/272 (RÜF)
                              178/242 (KAT)
                              220/300 (RÜF*)
                              205/279 (KAT*)
* vanaf 1987

Dieselmotoren:
Code: Selecteer alles
Motor   Periode Vorm Inhoud Vermogen (kW/pk) Modellen
617.951 1980-85  R5  2998cc      92/120      300SD
603.961 1985-87  R6  2996cc     107/145      300SDL
603.970 1990-91  R6  3449cc     100/136      350SD, SDL


Technische zwakke punten
Een lage kilometerstand is niet altijd wenselijk. Typische slijtage onderdelen zijn de distributie ketting, ketting geleiders, klepsteel afdichtingen en klepgeleiders. Motoren met een kilometerstand tussen 200.000 en 300.000 kilometers hebben vaak al vervanging van dergelijke onderdelen achter de rug en kunnen weer jaren zorgeloos rondrijden. Ook als de injectoren of hydraulische klepstoters al vervangen zijn kan dat zeer in de kosten schelen, in het bijzonder bij een V8. Dergelijke werkzaamheden moeten dan wel door de verkoper met rekeningen bewezen kunnen worden.

Bij de V8-motoren tot 1985 (380 en 500) is ook interessant om te weten of de nokkenassen en tuimelaars al zijn vervangen. Als bij koude motor een helder metalen getik te horen, dan wijst dit op oude hydraulische klepstoters, die verantwoordelijk zijn voor het compenseren van de klepspeling. Als het geluid na een paar minuten niet verdwijnt, is vervangen van de klepstoters aan te raden. Luider en droger klapperen duidt op ingesleten nokkenassen en tuimelaars.

Op zijn minst voor de veiligheid moet het brandstofsysteem onder de loep genomen worden. De elektro-hydraulische regelaar op de brandstofverdeler (spinnenkop) van de KE-Jetronic kan gaan lekken. Lekkende brandstof kan in het ergste geval op de hete motor in brand raken. Ook kritisch zijn de langs de bodem van het voertuig verlopende rem- en brandstofleidingen. Ook al zien ze er vaak over de gehele zichtbare lengte goed uit, kan het er onder het rubber van de beugels anders uitzien. Vocht kan er op die verborgen plekjes voor zorgen dat de stalen leidingen doorroesten zodat ze gaan lekken.


Aandrijving
Hoewel met het juiste onderhoud de automatische transmissie een lang leven beschoren is, is toch keer op keer te merken dat die werd ontworpen voor langeafstandsritten. Bij auto's die voornamelijk in de stad gebruikt zijn, zijn versleten rembanden en koppelingen niet abnormaal. Dit betreft met name het schakelen van de tweede naar de derde versnelling. Een lichte verhoging van het toerental tijdens het overschakelen (slippen) is een vooraankondiging van een reparatie in de nabije toekomst. Hetzelfde geldt voor harde, klappende overschakelingen. Mogelijk is dan het slippen van de versnellingsbak gemaskeerd door de modulatiedruk te verhogen.

Vreemd schakelgedrag hoeft niet altijd te duiden op een defecte versnellingsbak. Soms melden W126 rijders schakelproblemen, ondanks een juist peil van de versnellingsbakolie. Typische symptomen zijn onder meer dat ondanks een hoog toerental van de motor tijdens grote verandering van de belasting de versnellingsbak terugschakelt (kick-down effect) en schijnbaar slechts met tegenzin weer naar een hogere versnelling wil. Blijkbaar zijn de automatische versnellingsbakken gevoelig voor verschillende merken olie, zelfs als die aan de specificaties voldoen.

Wie heeft de mogelijkheid om de proefrit te combineren met bezoekje aan een garage met brug of smeerput moet een kijkje nemen onder het rubberen dopje op de druk modulator. Als de modulator lekt is, is daar versnellingsbakolie te zien. De olie wordt door een vacuümslang door de motor aangezogen en verbrand. Een andere indicatie daarvoor is dat het oliepeil van de versnellingsbak daalt, terwijl er geen lekkage te zien is. De modulator is snel en goedkoop te vervangen, een dergelijk defect hoeft dus niet per se de koop in de weg te staan.

Sporen van olie uit de behuizing van de koppelomvormer tussen de motor en de versnellingsbak zijn niet ongewoon. Bij auto's die vaak en lang stil staan komt vaak wat lekkage voor via de voorste keerring van de versnellingsbak. Ook de achterste krukaskeerring kan vaak in de loop der jaren gaan lekken. In beide gevallen moet voor het vervangen van de keerring de versnellingsbak geheel uitgebouwd worden. In geval van twijfel is het daarom aan te raden om beide keerringen tegelijk te vervangen.

De hardy schijven aan beide uiteinden van de aandrijfas van de W126 zijn gemaakt van rubber. Na twee decennia zijn die vaak broos en gebarsten. Als bij rijden op de snelweg een diepe brom te horen is, die niet goed gelokaliseerd kan worden, is dat meestal een indicatie van versleten of defecte hardy schijven of een versleten tussenlager.

Het differentieel van de W126 heeft een neiging tot zweten. Licht lekken van de keerringen is weliswaar als normaal te beschouwen, toch moet regelmatig worden gecontroleerd om het oliepeil in het differentieel nog voldoende is. Doordat er al weinig olie in zit, kun je je niet veroorloven er veel van te verliezen. Een licht gejank dat afhankelijk is van de belasting, bij snelheden in de buurt van 100 km/u duidt op beginnende slijtage, maar dat is slechts een akoestisch probleem. Zo'n differentieel kan nog steeds een paar honderd duizend kilometer meegaan.


Chassis en remmen
Het uitgekiende onderstel, mits in goede staat, zorgt bij de W126 voor maximaal comfort en een veilige wegligging, maar vooral brede banden zorgen voor verhoogde slijtage van de toch al zwaar belaste onderdelen. Het vervangen van defecte fuseekogels en reactie armen is aardig wat werk en kost ook nogal wat. Duidelijke tekenen van slijtage aan de vooras zijn knakkende geluiden tijdens het remmen of bij het schuin oprijden van stoepranden. Bekijk in ieder geval de rubbers van de fuseekogels, die beschermen het lagervet. Als de rubbers kapot zijn duurt het niet lang tot de kogels ook kapot gaan.

De stuurgeometrie neigt door de hoge mechanische belasting ook tot verslijten. Stuurkogels en de lagers van de stuurarm zijn typische zwakke plekken, maar ze zijn gemakkelijk op te lossen. Het wordt duurder als het stuurhuis speling vertoont. Weliswaar kan het een klein beetje bijgesteld worden, maar als de speling te groot is helpt alleen een professionele revisie. Aangezien het stuurhuis niet zelden de neiging tot lekken heeft, moet dat ook op olieverlies gecontroleerd worden.

De achteras is meestal probleemloos. Na vele jaren, kunnen de zogenaamde landmijnen, die de wielophanging van de carrosserie isoleren, broos worden en begin te klapperen. De verbindingsstangen en rubbers van de achterste stabilisator ook de neiging te verslijten, maar die zijn goedkoop te vervangen. Zo af en toe worden onderhand ook versleten bussen van de onderste draagarm gemeld.

De remmen van de W126 geven ook in extreme situaties een hoog veiligheidsniveau. Een intact remsysteem zorgt er voor dat de auto netjes spoort, ook bij vertraging vanaf hoge snelheid. Zo niet, dan kunnen er veel defecten zijn, zoals bijvoorbeeld klemmende remzuigers of verouderde remblokken. De voorste remschijven kunnen bij de W126 helaas zeer gemakkelijk vervormen. Een paar keer hard remmen kan er al voor zorgen dat de schijven oververhit raken en daarna permanent aanlopen en trillen. Veel bezitters monteren daarom schijven van andere aanbieders. Veel geprezen zijn de remschijven van Zimmermann of de Power Disc van ATE, maar die lijken niet meer verkrijgbaar te zijn.

Een technisch hoogstandje is de tegen meerprijs leverbare hydro-pneumatische vering. Dat geeft een rijcomfort dat maatgevend was voor die tijd. Mocht je geïnteresseerd zijn in die optie, besef dan wel dat gebreken aan de hydro-pneumatische vering tot aanzienlijke reparatiekosten kunnen leiden. De meeste onderdelen zijn extreem duur en een aantal onderdelen is niet meer nieuw verkrijgbaar.


De carrosserie
Hoewel de zelfdragende carrosserie van de W126 voor zijn tijd solide en duurzaam geconstrueerd is, knaagt aan velen al de tand des tijds. De typische zwakke punten zijn echter te overzien en doorgaans, zij het soms met niet echt lage kosten, goed te repareren.

Bijzonder kwetsbaar is de rand onder de achterruit, aangezien de de achterruit bij de W126 niet gelijmd is, maar in een rubber profiel gemonteerd zit. Het rubber lubbert in de loop der jaren uit door weersomstandigheden en het gewicht van de (vooral bij de coupé) grote achterruit, zodat vocht kan binnendringen. De roest begint eerst verstopt het staal aan te tasten, tot het uiteindelijk onder het rubber tevoorschijn komt. Als de roest al zichtbaar is, is de plaat onder het rubber al hopeloos verrot. Het is daarom belangrijk om het plaatwerk vanaf de onderkant te bekijken. Met een spiegel kan het bedreigde gebied vanuit de kofferbak geïnspecteerd worden.

Een andere indicatie van een versleten achterruit rubber zijn melkachtige stukken in de onderste hoeken van de achterruit. In geval van twijfel is verwijderen van de achterruit voor een grondig onderzoek van het frame aan te bevelen. Zelfs als het frame nog in goede staat verkeert worden met een nieuw achterruit rubber problemen voor de komende jaren voorkomen.

Ook gevoelig voor corrosie is het chassis rondom de voorwielophanging. Daarbij horen de montagepunten voor de lagerstoelen van de reactiestangen, maar ook de ophangpunten van de onderste draagarm. Verraderlijk, vaak al opengebarsten bobbels in de bodembescherming zijn tekenen van roestinfiltratie. Als de verkoper het toestaat zouden die blaren open gestoken moeten worden om het plaatwerk eronder te inspecteren. Aangezien het dragende delen betreft, moet laswerk worden uitgevoerd door een vakman.

Helaas zijn sommige van de typische roestplekken niet gemakkelijk te ontdekken. Daarbij hoort de water opvangbak onder de voorruit. De toestand daarvan is pas te zien na verwijderen van de plastic kap onder de ruitenwissers. In beide hoeken kunnen zich in de loop der jaren rotte bladeren verzamelen, die het vocht als een spons vasthouden. In de voorste wielkasten zijn aan de onderkanten van de A-stijlen ook vaak vochtige plekken te vinden, die pas na het verwijderen van de plastic bekleding in de wielkasten zichtbaar zijn.

Ook achter de kunststof panelen aan de zijkanten van de auto kan gemakkelijk roest ontstaan als door onjuiste montage of door schurende werking van de panelen op lange termijn de lak beschadigd is. De roest begint bijna altijd bij de bevestigingsgaten voor de panelen, dus ze zijn al zeer ver gevorderd als ze boven de beplanking tevoorschijn komen. Omdat bij de tweede serie de dorpels ook bekleed zijn, moet ook daar met verborgen corrosie rekening gehouden worden. Werp in ieder geval een blik achter de kapjes van de krik steunpunten.

De bakken aan de zijkanten van de kofferbak zijn ook gevoelig voor corrosie, zeker als de rubberen afdekking tussen de achterbumper en de wielkasten (ook wel 'bananen' genoemd) verloren zijn gegaan of na een reparatie niet teruggeplaatst zijn. Die zorgen ervoor dat spatwater van de wielen niet tussen de bumper en carrosserie kan komen. Roest aan die bakken kan echter ook ontstaan zijn als gevolg van een kop-staartbotsing in het verleden. Aangezien de bumper lichte aanrijdingen meestal zonder zichtbare schade overleeft, blijven beschadigingen van het plaatwerk daarachter vaak lange tijd onopgemerkt.

De oude wijsheid dat chroom versieringen op de auto bijna net zo duur als goud zijn, geldt helaas ook voor de W126. Daarom moet het chroom van de bumpers niet alleen van boven worden onderzocht. De verchroomde strips roesten vanaf de onderkant door. Zijn aan de bovenkant blaasjes te zien dan is het al te laat. Oppervlakteroest aan de onderkant is in de meeste gevallen al aanwezig, maar kan effectief worden aangepakt.


Interieur
Voor zover een net interieur op prijs gesteld wordt, moet daar bij de aanschaf op worden gelet. Veel bekledingsstoffen en houten onderdelen zijn niet meer nieuw verkrijgbaar en de weinige beschikbare onderdelen kosten soms astronomische bedragen.

Helaas zijn de houten panelen vaak in slechte staat, omdat zonlicht en weersomstandigheden de laklaag hebben aangetast. Maar ook de fineer lagen kunnen van elkaar loslaten, omdat tussen de houtlagen een dunne laag aluminium zit die een zwak punt in het geheel vormt. Dit betreft voornamelijk de gebogen onderdelen, zoals de driedelige houten strip op het dashboard.

Stuurwiel en versnellingspook gaan niet echt kapot, maar hun toestand geven vaak een goede indicatie van de geloofwaardigheid van de kilometerstand. Als bij een auto met 100.000 kilometer op de teller het stuur vettig is met kale plekken, waarbij de structuur nog nauwelijks herkenbaar is, is achterdocht op zijn plaats. Het tapijt onder het gaspedaal en de linkerkant van de bestuurdersstoel hebben ook vaak slijtagesporen, maar ze zijn te zeer van de keuze van schoeisel en kleding van de vorige berijders afhankelijk om zinvolle aanwijzingen te vormen.

Het interieur wordt in de meeste kleuren beschouwd als robuust, maar blauwe dashboards hebben de neiging om scheuren bij de de voorruit ventilatie te vertonen. Dit probleem is niet noodzakelijkerwijs typisch voor Mercedes-Benz, maar is ook te zien bij vele andere automerken.

Een blik omhoog kan doorgaans geen kwaad. Niet zelden laat bij de W126 de stof en het kunstleer van de bekleding van de voorgevormde hemel los. Een ervaren stoffeerder kan dat wel weer lijmen, maar dat kost wel nogal wat moeite en dus geld.


Opties en elektrische installatie
Voor de W126 werd een scala aan optionele extra's aangeboden en het merendeel van de kopers van toen had een voorkeur voor goed uitgeruste voertuigen. Zogenaamde boekhouder uitvoeringen, waarvan de uitrusting is beperkt tot een absoluut minimum, hebben hun eigen charme, maar zijn bij de W126 een uitzondering.

Niet alleen de werking van de airconditioning of klimaatbeheersing moeten worden gecontroleerd. Ook van belang is of het al is gevuld met een goedgekeurd koelmiddel en wat er bij een eventuele ombouw aangepast is. Als alleen het R12 koelmiddel is vervangen door R134a, zijn problemen onvermijdelijk. De minerale olie van de oude R12 koelmiddel is niet compatibel met de synthetische olie voor R134a. Als het systeem niet ten minste grondig is gespoeld, reageren overblijfselen van de oude olie met de nieuwe en tast de O-ringen van de installatie. Bij een echt professionele aanpak wordt het systeem gedemonteerd, worden de leidingen individueel gespoeld, worden de droger, het expansie ventiel en alle pakkingen vervangen en vullen het daarna pas met het nieuwe koelmiddel.

De elektronica van de cruise control heeft, net als andere elektronische modules, veelal te lijden van kapotte condensatoren. Als de cruise control op hobbels of kuilen de snelheid verhoogt, is vervanging of revisie van de module door een specialist noodzakelijk. Aangezien het verouderingsprobleem van de elektronica modules steeds belangrijker wordt, zijn er echter steeds meer bedrijven die zich specialiseren in de revisie.

Als de lampjes voor ABS en ASR na het starten van de motor niet uitgaan, is dat in de meeste gevallen een indicatie van een lage accuspanning. Oorzaak daarvan is meestal de dynamo, waarvan de koolborstels versleten zijn. De spanningsregelaar met de koolborstels kan eenvoudig en goedkoop worden vervangen, maar er moet ook worden onderzocht of er geen andere gebreken zijn.

Dat geldt onder andere voor de sleepring waar de koolborstels tegenaan zitten. Als die niet meer glad is, zal de de nieuwe spanningsregelaar al gauw weer de geest geven.

De oorzaak van een permanent brandend of knipperend ABS lampje kan ook een smerige of defecte wielsensoren zijn. Op de magnetische sensoren kan zich metaalslijpsel ophopen, wat leidt tot storingen. De vooras heeft een sensor direct bij beide wielnaven, terwijl aan de achterzijde één sensor in het differentieel huis zit.

De elektrische schuifdak kan gaan lekken en is ook een gebied dat gevoelig is voor roest. Lekkages kunnen optreden op de naad tussen het bak en het dak, wanneer de afdichting broos is geworden. De afvoer slangen kunnen broos en lek geworden zijn met als gevolg dat het water al ergens in de A- of C-stijlen uit de slang komt in plaats van aan het einde van de slang. Een blik onder de tapijten in de voetenruimte voorin en onder de bekleding van de bakken aan de zijkanten van de kofferbak geeft uitsluitsel.

Een klemmend of versleten schuifmechanisme is niet ongewoon na jaren van gebruik. Vaak is de oorzaak gelegen in gebrek aan onderhoud en smering. Bij auto's met donkere lak zijn soms krassen in de langsrichting van het dak paneel te zien. Dit is te wijten aan een isolatie mat die aan het dak geplakt zat, maar waarvan de lijm door hitte en leeftijd losgelaten heeft.

Het mechaniek van de ramen is stevig en duurzaam. De enige slijtende deel dat het melden waard is, is het glij blokje dat zorgt voor de overdracht van de kracht van de arm op de ruit. Dit blokje kan breken of vastlopen. Voor het vervangen moet het complete mechanisme uitgebouwd worden, maar het onderdeel kost maar weinig.


Katalysatoren
Aangezien de meeste W126's grote motoren hebben, is de vraag van de milieuklasse [in Duitsland] van wezenlijk belang, zolang de auto nog niet van een oldtimer kenteken kan worden voorzien. Mercedes-Benz leverde weliswaar al vroeg katalysatoren, maar niet iedereen heeft toentertijd gebruik gemaakt van deze optie.

Behalve voor de 280S kunnen alle modellen alsnog voorzien worden van een katalysator. De bekendste leveranciers zijn Wurm en GAT. Er zijn echter grote verschillen tussen de verschillende modellen afhankelijk van kenmerken van de auto. Voertuigen met mechanische injectie tot en met 1985 kunnen hooguit worden opgewaardeerd tot de Euro2 norm als al een Wurm katalysator is geïnstalleerd. Alle zes cilinders vanaf 1985 en de 500's tot 1985 kunnen worden opgewaardeerd tot D3, de 560's zelfs tot D4.

Bij de modellen van de eerste serie, moet men wel vooraf uitrekenen of het nog rendabel is. Veel van die auto's kunnen over een paar jaar op een oldtimerkenteken gezet worden en dan niet meer profiteren van het lagere belastingtarief.


LPG / gas
Bij de W126 wordt vaak een gas installatie ingebouwd. Dat kan interessant zijn voor wie redelijk wat kilometers maakt, omdat de kosten vaak al binnen een paar tientallen duizenden kilometers terugverdiend zijn. Bij een professionele inbouw hoeven geen technische nadelen te worden gevreesd. Alleen de ruimte in de kofferbak wordt verkleind door de gastank, tenzij je kiest voor een kleinere op de plaats van het reservewiel.

Er zijn echter veel zwarte schapen onder de inbouwers. Wie beknibbelt op de inbouwkosten kan slecht stationair gedrag, backfires en soortgelijke problemen verwachten, maar stelt ook zichzelf en anderen aan onnodige risico's bloot. Voordat u een ombouw dus naar een gerenommeerde inbouwer.

Wie echter in de W126 als toekomstige oldtimer geïnteresseerd is, moet daar goed over nadenken. Wat voor een doorsnee auto een waarde verhogende optie is, is voor een klassieker een waarde vermindering vanwege de afwijking van het origineel en is mogelijk ook een reden om het

felbegeerde [Duitse] oldtimer kenteken te weigeren. Weer uitbouwen zonder sporen achter te laten vereist een aanzienlijke inspanning, omdat gaten en uitsparingen in het plaatwerk weer dicht gelast en minsten ten dele opnieuw gespoten moeten worden.


Download van de koopgids in PDF-formaat
De [Duitse] koopgids kan in PDF-formaat gedownload worden van http://www.das-coupe.de/temp/w126-kaufberatung.pdf


Juridische informatie over de koopgids
§ 1) Er kan geen aanspraak op volledigheid of nauwkeurigheid gemaakt worden. Ik aanvaard geen enkele aansprakelijkheid voor schade als gevolg van fouten of vergissingen in de koopgids.

§ 2) De koopgids is gratis en mag ook alleen zo verder doorgegeven worden. Het is niet toegestaan geld te vragen voor de koopgids.

§ 3) Het gebruik van de koopgids is uitsluitend toegestaan ​​voor persoonlijk gebruik.

§ 4) De koopgids is auteursrechtelijk beschermd. Een publicatie van de koopgids onder andere naam is niet toegestaan. Dit geldt ook voor fragmenten of gewijzigde vormen van de koopgids.

§ 5) Een koppeling naar de online koopgids of de koopgids in PDF-formaat is toegestaan. Het is ook toegestaan​​, de koopgids elders in PDF-formaat als gratis download aan te bieden, maar dit wordt niet aanbevolen, omdat de koopgids van tijd tot tijd wordt gecorrigeerd en verbeterd.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6138
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: Waar op te letten als je een 126 wilt kopen

Berichtdoor MstrBrwsr » 27 feb 2013, 00:37

aha, stel dat in het kader van het harmoniseren van europese wetten de nieuwe oldtimer regeling naar duits model zou worden ingericht, dan moeten we hier ook rekening houden met katalysatoren en het eventueel uitbouwen van LPG installaties zonder sporen achter te laten. Ik zou iig nog even tot na de pasen wachten....( of juist nu een hele goeie deal sluiten natuurlijk)
Avatar gebruiker
MstrBrwsr
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 72
Geregistreerd: 09 maart 2010, 00:51
Woonplaats: Beverwijk
Type wagen: 380SE
Bouwjaar: 1980
LPG: Nee


Re: Waar op te letten als je een 126 wilt kopen

Berichtdoor Leeflang » 27 feb 2013, 00:53

Ik denk dat een discussie van eventuele wetswijzigingen beter buiten dit topic, waar het gaat over "Waar op te letten als je een 126 wilt kopen", gevoerd kan worden.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6138
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor

Vorige

Keer terug naar How-to

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast