[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
waarom bougies op 0.6mm? : Techniek

W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 25 nov 2024, 23:57

waarom bougies op 0.6mm?

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Neerven

waarom bougies op 0.6mm?

Berichtdoor MTW-FM » 03 maart 2013, 00:15

Overal lees,en hoor je dat de afstand tussen de elektrodes van de bougie 0,6mm moet zijn,maar waarom is dit eigenlijk?
en wat gebeurt er,of is er kans van, als deze afstand groter of kleiner is?
kleiner lijkt me dat de verbranding schraler word,maar dit is niet om te compenseren qua mengsel,het mengsel word immers aangepast op het totale verbrandingsproces.....weet iemand dit ook?
Avatar gebruiker
MTW-FM
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 538
Geregistreerd: 08 jun 2010, 17:40
Woonplaats: Hoogeveen
Roepnaam:
Type wagen: 500SE
Bouwjaar: 1982
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re: waarom bougies op 0.6mm?

Berichtdoor Wasibi » 03 maart 2013, 01:25

Hoe groter de afstand hoe hoger de ionisatiespanning.

De vonk springt over bij voldoende spanning en de bobine ontlaad dan bij een lagere spanning, de vonk "brand" dan even.
Het mengsel heeft grote invloed op het overspringen van de vonk. LPG ioniseert veel slechter als benzine.

Het verkleinen van de elektrodenafstand verlaagd de benodigde ionisatiespanning voor vonkoverslag, de brandtijd verkort meen ik eveneens. Het verkleinen van deze afstand is een compromis.
Speciale LPG bougies hebben hetzelfde effect zonder de elektrodeafstand te verkleinen.

De hoge ionisatiespanning sloopt de isolatie van de bougiekabels en bobine sneller. Daarom moet men op LPG eerder de ontstekingsdelen vervangen.

Het overspringen van de vonk in de verdeler in de buitenlucht gaat makkelijk, dit heeft amper invloed op de vonkenergie.

Verbranding wordt niet schraler, hoogstens on-vollediger omdat er wel eens een missfire / niet ontstoken cyclus tussen zit. Brandstof gaat dan door de pijp naar buiten.
Grolsch en Guinnes beer expert. ;-)
Avatar gebruiker
Wasibi
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: 25 sep 2009, 01:04
Woonplaats: Middelburg
Roepnaam:
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1984
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re: waarom bougies op 0.6mm?

Berichtdoor DeKramer » 03 maart 2013, 13:21

Kijk dat is nou eens een duidelijk verhaal waar de burger iets aan heeft, Alex bedankt voor de uitleg.
Beter duur dan niet te koop !!!
Avatar gebruiker
DeKramer
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 477
Geregistreerd: 21 dec 2008, 23:16
Woonplaats: Vroomshoop
Roepnaam:
Type wagen: 280SE
Bouwjaar: 1982
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re: waarom bougies op 0.6mm?

Berichtdoor MTW-FM » 03 maart 2013, 15:37

dus de standaard afstand moet dus verlaagd worden naar 0,6mm, om te zorgen voor een lagere ionisatiespannig,waardoor er dan 'sneller' verbrand kan worden? En om slijtage aan ontstekingsdelen te verminderen?

Maar heeft het dan verder geen effect op het lopen, of starten van de auto op LPG?
Avatar gebruiker
MTW-FM
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 538
Geregistreerd: 08 jun 2010, 17:40
Woonplaats: Hoogeveen
Roepnaam:
Type wagen: 500SE
Bouwjaar: 1982
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re: waarom bougies op 0.6mm?

Berichtdoor Wasibi » 03 maart 2013, 18:13

Een sterke vonk is nodig om het mengsel goed te ontsteken, hiervoor is een grotere electrodenafstand wenselijk.
Probleem is dat de soort brandstof (LPG) invloed heeft op het ioniseren van het mengsel tussen de electroden.

Dit is voordat de vonk overspringt. Is de afstand TE groot voor het mengsel dan is de kans dat de vonk niet overspringt of ergens anders overspringt (door de isolatie) groot.

Te klein is de kans dat de vonk overspringt groot maar de sterkte van de vonk minder en de kans dat het mengsel goed wordt ontstoken weer kleiner.

Een compromis dus.

Wel een leuk stukje over elektriciteit door lucht en ionistie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Bliksem
Grolsch en Guinnes beer expert. ;-)
Avatar gebruiker
Wasibi
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: 25 sep 2009, 01:04
Woonplaats: Middelburg
Roepnaam:
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1984
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re: waarom bougies op 0.6mm?

Berichtdoor MTW-FM » 03 maart 2013, 20:20

oke,dat is duidelijk,zal dat stukje op wikipedia eens even lezen.
Avatar gebruiker
MTW-FM
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 538
Geregistreerd: 08 jun 2010, 17:40
Woonplaats: Hoogeveen
Roepnaam:
Type wagen: 500SE
Bouwjaar: 1982
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten

cron