Naar aanleiding van een mail die ik naar Den Haag verstuurd heb, kreeg ik het volgende antwoord:
Geachte heer Liska,
Dank voor uw mail aan D66. Ik begrijp uw zorgen met betrekking tot het afschaffen van de motorrijtuigenbelasting (hierna: mrb) vrijstelling voor oldtimers en de financiële gevolgen die dit meebrengt.
Het klopt dat D66 de mrb-vrijstelling voor oldtimers wil afschaffen. D66 is voorstander van het principe de gebruiker/vervuiler betaalt. In die zin is het vreemd dat er door oldtimers wel van de weg gebruik wordt gemaakt, maar geen mrb wordt betaald. Wel wil D66 dat de hoogte van de mrb wordt bepaald op basis van het aantal gereden kilometers. Wij zijn ons er van bewust dat oldtimers een geheel ander rijgedrag hebben dan de gemiddelde auto: veel minder kilometers en buiten de spits. In ons voorstel zouden deze oldtimers dan ook minder mrb betalen.
We vinden het jammer dat het overleg tussen Weekers, ANWB, Bovag en andere verenigingen is mislukt. De staatssecretaris gaat nu een brief schrijven met zeven varianten waarin mensen die een klein aantal dagen per jaar rijden worden ontzien. Voor D66 is het belangrijk dat die groep wel wordt uitgezonderd.
Ik zal uw punten doorsturen naar de beleidsmedewerker, zodat dat meegenomen kan worden.
Ik hoop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.
Met vriendelijke groet,
============================
Tweede Kamerfractie D66
Publieksvoorlichting
Postbus 20018
2500 EA 's-Gravenhage
e-mail:
d66@tweedekamer.nl internet:
www.d66.nl ===========================
Ik wilde jullie dit toch even laten weten, misschien hebben meerdere mensen dezelfde mail gehad..............