W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 16 jun 2019, 13:40

Werking en afstelling automaat

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderators: Neerven, Bram Jansen

Werking en afstelling automaat

Berichtdoor Machiel » 23 mei 2019, 16:52

Ik weet dat er al veel over het afstellen van de automatische versnellingsbak is geschreven, maar een paar dingen zijn mij nog niet helemaal duidelijk.

Als ik het goed begrijp zijn er in feite maar twee "knoppen" waar je aan kunt draaien bij onze automatische versnellingsbakken. De eerste is dat schuifje onder de motorkap waarmee je, via het stellen van de bowdenkabel, het moment van schakelen voor alle versnellingen tegelijk kunt vervroegen of vertragen.

De tweede knop is het afstellen van de vacuümmodulator op de bak zelf. Daarmee kun je de bak ofwel iets ruwer/bonkiger laten schakelen, dan wel iets rustiger met iets meer "slip".

Mijn bak (type 722.310) is zeer recent gereviseerd. Wat mij nu opvalt is dat, als die nog koud is, hij bij lagere versnellingen wat ruw schakelt van 1 naar 2 en bij 2 naar 3 en vooral bij 3 naar 4 juist wat slipt. Dat wil zeggen: kortstondig wat hoger toerental van de motor, alsof de automaat de koppeling als het ware te laat laat opkomen.

Dit merkte ik al bij de testrit die ik samen met de monteur maakte. Die vertelde mij dat je bij onze bakken altijd een afruil hebt tussen bonkig schakelen in de lage versnellingen en slip in de hogere versnellingen. Maar hij vertelde mij ook dat onze bakken net Zwitserse horloges zijn: ze zijn perfect schakelend te krijgen, maar dan ben je wel even bezig.

Mijn vraag is nu: zijn er dan toch nog meer knoppen waar je aan kunt draaien? Of zie ik nog iets anders over het hoofd wat het schakelgedrag kan beïnvloeden? Hardyschijven zijn prima, daar zal het niet aan kunnen liggen. En verder ga ik er vanuit dat alle slijtageonderdelen van mijn bak vervangen zijn bij de revisie.

Als de boel warm is, speelt het overigens allemaal wat minder. Dan valt me juist weer op dat het schakelgedrag wat (willekeurig) lijkt te wisselen. De ene keer weer wat bonkiger, dan andere keer weer met wat meer slip. Voor de revisie was dit alles niet het geval.

Een en ander, meer algemeen punt dat ik nog niet helemaal begrijp is wanneer de automaat 'besluit' te schakelen. Kick down snap ik, maar waarom schakelt hij later als je veel gas geeft? Is dat simpelweg gerelateerd aan de stand van het gaspedaal? Zoiets als: bij half gas geven schakelt hij altijd bij 3000 toeren en bij driekwart gas bij 4000 toeren? Of zijn er daarbij nog meer parameters in het spel?
Avatar gebruiker
Machiel
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 396
Geregistreerd: 22 jan 2014, 18:13
Woonplaats: Prov. Zuid Holland
Roepnaam: Machiel
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: BMW 525i (1994)


Re: Werking en afstelling automaat

Berichtdoor BenzHans2 » 23 mei 2019, 17:24

Zorg eerst voor juiste afstelling bowdenkabel.
Bij rustig optrekken moet het schakelmoment op 1500-1600 toeren liggen.
Daarna pas vacuüm aanpassen om mooier te laten schakelen.
Avatar gebruiker
BenzHans2
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 3627
Geregistreerd: 02 jun 2008, 22:01
Woonplaats: De Glind
Roepnaam: Hans
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Volvo V70 2.5 diesel
Dodge Durango 5.2 HEMI


Re: Werking en afstelling automaat

Berichtdoor RD500SEC » 24 mei 2019, 12:13

Een en ander, meer algemeen punt dat ik nog niet helemaal begrijp is wanneer de automaat 'besluit' te schakelen.


De stand van het gaspedaal, dus de stand van de bowdenkabel bepaalt het moment van schakelen.

Ik weet niet wat de klachten voor de revisie waren, maar als je na de revisie niet tevreden bent met het schakelgedrag, zou ik dit zeker voorleggen aan het bedrijf die de revisie heeft uitgevoerd, zeker als er nu, na de revisie problemen optreden die er eerder niet waren.
Met vriendelijke groet, Richard
Avatar gebruiker
RD500SEC
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1216
Geregistreerd: 03 aug 2011, 21:47
Woonplaats: Gem. Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 190E 2.6 aut.


Re: Werking en afstelling automaat

Berichtdoor Machiel » 24 mei 2019, 14:49

Mijn enige echte klacht vóór de revisie was een lekkage. Eerder hadden de heren van de hobbyhut al vastgesteld dat het hoogstwaarschijnlijk de keerring tussen motor en blok was.

Net weer een stukje gereden. Ik kan het niet anders omschrijven dan onregelmatig schakelgedrag. Soms onmerkbaar en zo zacht als boter, soms wat bonkig en soms met wat slip. Dat laatste daarnet alleen bij 2 naar 3. Wel is de bak veel stiller geworden dan voor de revisie.

Ik kijk het nog even aan. Ik mag nog gewoon terugkomen bij het bedrijf om de afstelling te laten aanpassen. Ik was vooral benieuwd wat er nog meer is af te stellen, behalve de bowdenkabel en de vacüummodulator (en zonder de bak er onderuit te halen).
Avatar gebruiker
Machiel
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 396
Geregistreerd: 22 jan 2014, 18:13
Woonplaats: Prov. Zuid Holland
Roepnaam: Machiel
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: BMW 525i (1994)


Re: Werking en afstelling automaat

Berichtdoor BenzHans2 » 24 mei 2019, 16:41

2-3 kan de K1 piston veroorzaken.
Hebben ze die vervangen voor de modificatie?
Avatar gebruiker
BenzHans2
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 3627
Geregistreerd: 02 jun 2008, 22:01
Woonplaats: De Glind
Roepnaam: Hans
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Volvo V70 2.5 diesel
Dodge Durango 5.2 HEMI


Re: Werking en afstelling automaat

Berichtdoor Machiel » 24 mei 2019, 21:55

Dat ga ik in ieder geval nog eens even navragen voor de zekerheid. Maar goed te weten dat die piston gerelateerd kan zijn aan 2-3. Kan ik weer iets gerichter zoeken.
Avatar gebruiker
Machiel
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 396
Geregistreerd: 22 jan 2014, 18:13
Woonplaats: Prov. Zuid Holland
Roepnaam: Machiel
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: BMW 525i (1994)


Re: Werking en afstelling automaat

Berichtdoor Machiel » 29 mei 2019, 10:29

Alle pistons zijn vervangen bij de revisie.

Ik ga volgende week nog een keer terug naar het revisiebedrijf voor een betere afstelling. De bowdenkabel staat volgens mij wel goed. Hij schakelt inderdaad rond de 1500 tot 1600 toeren bij rustig wegrijden.

Dus dan hoop ik maar dat het een kwestie is van het precies afstellen van de bakdruk. Ik vind op het www echter twee verschillende waarden voor de juiste bakdruk bij een 722.310: 3.7 bar en 3.9 bar. Weet iemand hier wat de juiste waarde is? Ik kan me voorstellen dat dit vrij nauw luistert.
Avatar gebruiker
Machiel
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 396
Geregistreerd: 22 jan 2014, 18:13
Woonplaats: Prov. Zuid Holland
Roepnaam: Machiel
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: BMW 525i (1994)


Re: Werking en afstelling automaat

Berichtdoor Leeflang » 29 mei 2019, 12:43

Geen van beide:

722310.gif
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6247
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: Werking en afstelling automaat

Berichtdoor BenzHans2 » 29 mei 2019, 14:40

Dus groene modulator en 4 bar.
Geen rode
Avatar gebruiker
BenzHans2
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 3627
Geregistreerd: 02 jun 2008, 22:01
Woonplaats: De Glind
Roepnaam: Hans
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Volvo V70 2.5 diesel
Dodge Durango 5.2 HEMI


Re: Werking en afstelling automaat

Berichtdoor Machiel » 29 mei 2019, 22:37

Hartelijk dank! Deze informatie neem ik mee volgende week.
Avatar gebruiker
Machiel
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 396
Geregistreerd: 22 jan 2014, 18:13
Woonplaats: Prov. Zuid Holland
Roepnaam: Machiel
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: BMW 525i (1994)


Re: Werking en afstelling automaat

Berichtdoor Machiel » 07 jun 2019, 09:16

Update: gisteren teruggegaan naar het revisiebedrijf. De pistons zelf blijken niet vervangen, alleen de keerringetjes ervan. Valt me een beetje tegen voor een volledige revisie.

Maar het goede nieuws is dat de bak nu wel weer goed schakelt. De monteur heeft de bakdruk iets verhoogd en dat lijkt voldoende om het slippen van met name zijn twee naar zijn drie te voorkomen. Ik heb hem alleen nog niet koud kunnen testen, maar ik heb goede hoop dat het hiermee is opgelost.
Avatar gebruiker
Machiel
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 396
Geregistreerd: 22 jan 2014, 18:13
Woonplaats: Prov. Zuid Holland
Roepnaam: Machiel
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: BMW 525i (1994)


Re: Werking en afstelling automaat

Berichtdoor RD500SEC » 07 jun 2019, 15:49

Update: gisteren teruggegaan naar het revisiebedrijf. De pistons zelf blijken niet vervangen, alleen de keerringetjes ervan. Valt me een beetje tegen voor een volledige revisie.


De keerringen zijn onderhevig aan slijtage, de pistons zelf eigenlijk niet, dus in dat licht bekeken valt het te verdedigen.
Maar goed om te horen dat met een kleine ingreep je problemen verdwenen (lijken) te zijn.
Met vriendelijke groet, Richard
Avatar gebruiker
RD500SEC
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1216
Geregistreerd: 03 aug 2011, 21:47
Woonplaats: Gem. Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 190E 2.6 aut.


Re: Werking en afstelling automaat

Berichtdoor BenzHans2 » 07 jun 2019, 17:55

De piston kun je beter vervangen.
De veren hebben na 30 niet meer dezelfde kwaliteit.
Daarnaast is er voor de K1 een modificatie leverbaar.
Avatar gebruiker
BenzHans2
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 3627
Geregistreerd: 02 jun 2008, 22:01
Woonplaats: De Glind
Roepnaam: Hans
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Volvo V70 2.5 diesel
Dodge Durango 5.2 HEMI


Re: Werking en afstelling automaat

Berichtdoor Machiel » 07 jun 2019, 22:49

Juist vanwege die modificatie had ik verwacht dat in ieder geval die K1 vervangen zou worden. Ik kwam er zelf helaas pas achter dat er een modificatie was nadat de revisie al was uitgevoerd. Pas toen deed zich immers het probleem voor tussen 2 en 3. Maar een revisiebedrijf zou toch moeten weten dat er een modificatie is?

Nog een vraag over dat eventuele vervangen: Mercedes zegt dat je alleen je ATF peilstok mag afnemen met een pluisvrije doek. De geringste vervuiling van de ATF zou problemen kunnen geven in je bak. Betekent dat dat je dus nooit je ATF uit je bak opnieuw kunt gebruiken? Wat er nu in zit is nog knettervers; zonde om dat al weer te moeten vervangen als ik de pistons zou vernieuwen.
Avatar gebruiker
Machiel
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 396
Geregistreerd: 22 jan 2014, 18:13
Woonplaats: Prov. Zuid Holland
Roepnaam: Machiel
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: BMW 525i (1994)


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten