Ik weet dat er al veel over het afstellen van de automatische versnellingsbak is geschreven, maar een paar dingen zijn mij nog niet helemaal duidelijk.
Als ik het goed begrijp zijn er in feite maar twee "knoppen" waar je aan kunt draaien bij onze automatische versnellingsbakken. De eerste is dat schuifje onder de motorkap waarmee je, via het stellen van de bowdenkabel, het moment van schakelen voor alle versnellingen tegelijk kunt vervroegen of vertragen.
De tweede knop is het afstellen van de vacuümmodulator op de bak zelf. Daarmee kun je de bak ofwel iets ruwer/bonkiger laten schakelen, dan wel iets rustiger met iets meer "slip".
Mijn bak (type 722.310) is zeer recent gereviseerd. Wat mij nu opvalt is dat, als die nog koud is, hij bij lagere versnellingen wat ruw schakelt van 1 naar 2 en bij 2 naar 3 en vooral bij 3 naar 4 juist wat slipt. Dat wil zeggen: kortstondig wat hoger toerental van de motor, alsof de automaat de koppeling als het ware te laat laat opkomen.
Dit merkte ik al bij de testrit die ik samen met de monteur maakte. Die vertelde mij dat je bij onze bakken altijd een afruil hebt tussen bonkig schakelen in de lage versnellingen en slip in de hogere versnellingen. Maar hij vertelde mij ook dat onze bakken net Zwitserse horloges zijn: ze zijn perfect schakelend te krijgen, maar dan ben je wel even bezig.
Mijn vraag is nu: zijn er dan toch nog meer knoppen waar je aan kunt draaien? Of zie ik nog iets anders over het hoofd wat het schakelgedrag kan beïnvloeden? Hardyschijven zijn prima, daar zal het niet aan kunnen liggen. En verder ga ik er vanuit dat alle slijtageonderdelen van mijn bak vervangen zijn bij de revisie.
Als de boel warm is, speelt het overigens allemaal wat minder. Dan valt me juist weer op dat het schakelgedrag wat (willekeurig) lijkt te wisselen. De ene keer weer wat bonkiger, dan andere keer weer met wat meer slip. Voor de revisie was dit alles niet het geval.
Een en ander, meer algemeen punt dat ik nog niet helemaal begrijp is wanneer de automaat 'besluit' te schakelen. Kick down snap ik, maar waarom schakelt hij later als je veel gas geeft? Is dat simpelweg gerelateerd aan de stand van het gaspedaal? Zoiets als: bij half gas geven schakelt hij altijd bij 3000 toeren en bij driekwart gas bij 4000 toeren? Of zijn er daarbij nog meer parameters in het spel?