W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 16 feb 2019, 04:26

Zoek en orientatie tocht

Hier kun je over van alles en nog wat kletsen omtrend de W126.
Leuk filmpje met een W126? Of met de W126 iets leuks mee gemaakt?
Plaats het hier!
(Geen vragen over de W126)

Moderators: Neerven, Bram Jansen

Zoek en orientatie tocht

Berichtdoor opa lucas » 07 feb 2019, 14:54

Hallo forumleden.

OP mijn zoek en orientatie tocht heb ik een paar dingen die mij niet duidelijk zijn. is het HPF veersysteem alleen als optie geleverd en op welke modellen ?, is dit systeem alleen op een V8 560 standaard of ook als optie ? Hoe is de ervaring van leden met dit systeem, ik heb begrepen dat dit tamelijk gecompliceerd is en duur in een eventuele reparatie.

Groet uit Polen, Opa Lucas.
opa lucas
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 30 jan 2019, 11:09
Roepnaam: Lucas
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: GLK 220 CDI 4Matic 2014/ CLK 200 cabrio W208 2000


Re: Zoek en orientatie tocht

Berichtdoor BenzHans2 » 07 feb 2019, 18:38

Alle 560 uitvoeringen hebben nivoregeling. Dat was standaard. Alle overige modellen was het optioneel.
Daarnaast heb je HPF. Da's veersysteem wat op alle V8 modellen optie was. Is maar bij 3% van alle W126 'ers uitgevoerd. Was dure optie en als het werkt, zeer geweldig qua veersysteem. Bij problemen hiermee, kunnen kosten zeer hoog worden idd.
Da's voor nivoregeling minder schokkend en veel gangbaarder
Avatar gebruiker
BenzHans2
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 3562
Geregistreerd: 02 jun 2008, 22:01
Woonplaats: De Glind
Roepnaam: Hans
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Volvo V70 2.5 diesel
Dodge Durango 5.2 HEMI


Re: Zoek en orientatie tocht

Berichtdoor Vlim » 07 feb 2019, 19:01

Niet alle 560's hebben HPF. Maar de meeste wel.

Ik weet nog een leuke Zwitserse 560SEL met een beetje werk en géén HPF.

De 560SEC had wel niveauregeling op de achteras, geen HPF. 560SE volgens mij ook niet.
Avatar gebruiker
Vlim
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1790
Geregistreerd: 01 jan 2011, 16:16
Woonplaats: West-Brabant
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 280SE - 1984
500SE - 1980
400SE - 1993
230CE - 1988
CL500 - 2000


Re: Zoek en orientatie tocht

Berichtdoor Leeflang » 07 feb 2019, 21:44

BenzHans2 schreef:... HPF. Da's veersysteem wat op alle V8 modellen optie was ...

HPF was bovendien uitsluitend op SEL's leverbaar.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6169
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: Zoek en orientatie tocht

Berichtdoor opa lucas » 11 feb 2019, 11:09

Hallo medeleden van het forum,

Bedankt voor de duidelijke uitleg, dat betekent voor mij geen HPF, Hoe werkt de niveauregeling, gaat dit met een aparte pomp en is dit ook te regelen, of heeft dit een instelling wat zich aanpast aan de belasting ?
Lucas.
opa lucas
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 30 jan 2019, 11:09
Roepnaam: Lucas
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: GLK 220 CDI 4Matic 2014/ CLK 200 cabrio W208 2000


Re: Zoek en orientatie tocht

Berichtdoor BenzHans2 » 11 feb 2019, 11:20

Werkt idd met pomp, die voor op de motor zit.
Hoogte is in te stellen, maar begin bij standaard instelling. Bij zwaardere belasting zal hij weer naar standaardhoogte gaan.
Avatar gebruiker
BenzHans2
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 3562
Geregistreerd: 02 jun 2008, 22:01
Woonplaats: De Glind
Roepnaam: Hans
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Volvo V70 2.5 diesel
Dodge Durango 5.2 HEMI


Re: Zoek en orientatie tocht

Berichtdoor Leeflang » 11 feb 2019, 17:31

Om misverstanden te voorkomen; de hoogte is instelbaar, maar daarvoor moet je onder de auto zijn.
Dat doe je dus niet zomaar even voor de gein en ook niet om de auto te verlagen dan wel verhogen omdat je dat mooier vindt.
Je stelt hem op de juiste hoogte af en daarna zorgt het systeem er automatisch voor dat die hoogte gehandhaafd blijft bij zware belasting.

Een meer technische uitleg: er zit een hefboompje aan de stabilisatiestang van de achteras.
Bij belasting zakt de vering in, waardoor het hefboompje verdraaid.
Het hefboompje bedient een ventiel dat meer olie in de veerbollen toelaat, waardoor de achterkant weer omhoog komt, net zolang tot het hefboompje weer in zijn ingestelde positie staat.
Het afstellen van de juiste hoogte gebeurt door het hefboompje te verstellen.
Het geheel werkt alleen als de motor loopt, alleen dan draait ook de pomp die de olie op voldoende druk brengt om de auto omhoog te kunnen brengen.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6169
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: Zoek en orientatie tocht

Berichtdoor Crunchy » 12 feb 2019, 13:22

Rijd een auto met niveauregeling ook comfortabeler of heeft dat helemaal geen effect tov HPF?
Groetjes,

Crunchy
Avatar gebruiker
Crunchy
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 270
Geregistreerd: 28 nov 2013, 15:18
Woonplaats: Belgïe
Type wagen: 500SE
Bouwjaar: 1981
LPG: Ja


Re: Zoek en orientatie tocht

Berichtdoor BenzHans2 » 12 feb 2019, 13:48

HPF rijdt veel comfortabeler dan de normale vering.
Merk persoonlijk niet veel tussen nivoregeling en normale vering
Avatar gebruiker
BenzHans2
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 3562
Geregistreerd: 02 jun 2008, 22:01
Woonplaats: De Glind
Roepnaam: Hans
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Volvo V70 2.5 diesel
Dodge Durango 5.2 HEMI


Re: Zoek en orientatie tocht

Berichtdoor RD500SEC » 12 feb 2019, 14:39

Niveauregeling ga je waarderen als je veel met wisselende. Belasting rijdt, dan merk je duidelijk verschil met normale vering. Onder normale omstandigheden doet de niveauregeling zijn werk, hij houd de wagen op rijhoogte en je merkt niet dat het er zit.
Met vriendelijke groet, Richard
Avatar gebruiker
RD500SEC
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1166
Geregistreerd: 03 aug 2011, 21:47
Woonplaats: Gem. Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 190E 2.6 aut.


Re: Zoek en orientatie tocht

Berichtdoor opa lucas » 13 feb 2019, 14:48

Vriendelijk dank voor de uitgebreide uitleg over beide systemen,er zit veel kennis in dit forum. Het is mij nu compleet duidelijk.
Groet Lucas.
opa lucas
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 30 jan 2019, 11:09
Roepnaam: Lucas
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: GLK 220 CDI 4Matic 2014/ CLK 200 cabrio W208 2000


Re: Zoek en orientatie tocht

Berichtdoor opa lucas » 13 feb 2019, 15:14

Ik heb intussen het forum flink doorgeworsteld om zo veel mogelijk te weten te komen over de 126, wat ik nog graag wil weten is bij welke gemiddelde kilometer stand de nokkenassen en distributie ketting vervangen worden. is dat bij 150000 of is dit niet te zeggen. Uit mijn ervaring met V6 Ford motoren kwam dit weinig voor, dit waren motoren met klep stoter stangen dus een ander systeem, beneden liggende nokken as etc .Hier moest je elke 10000 km kleppen stellen. Bij de V8 van Mercedes heb je de tuimelaars direct op de nokkenas. Is dit een zwak punt in de V8, en hoe kan je deze slijtage voorkomen.Of is dit bij een hoge kilometerstand normaal,
Lucas.
opa lucas
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 30 jan 2019, 11:09
Roepnaam: Lucas
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: GLK 220 CDI 4Matic 2014/ CLK 200 cabrio W208 2000


Re: Zoek en orientatie tocht

Berichtdoor Bertorelli » 13 feb 2019, 15:23

Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Groetjes, Bert

'Mercedes-Benz Optimum aut nihil'
Afbeelding
Alle W126 links op een rijtje: http://mercedes-w126.startpagina.nl/
Avatar gebruiker
Bertorelli
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 2413
Geregistreerd: 09 dec 2009, 21:30
Woonplaats: Zeewolde
Roepnaam: Bert
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1984
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W202 C280 1995


Re: Zoek en orientatie tocht

Berichtdoor opa lucas » 13 feb 2019, 15:49

Hallo Bertorelli, bedankt voor de tip, ik zal via het ISBN nummer proberen het hier in Polen te bemachtigen.

Groet Lucas.
opa lucas
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 30 jan 2019, 11:09
Roepnaam: Lucas
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: GLK 220 CDI 4Matic 2014/ CLK 200 cabrio W208 2000


Re: Zoek en orientatie tocht

Berichtdoor RD500SEC » 13 feb 2019, 16:08

Bij de V8 van Mercedes heb je de tuimelaars direct op de nokkenas. Is dit een zwak punt in de V8, en hoe kan je deze slijtage voorkomen.Of is dit bij een hoge kilometerstand normaal,


Boven de nokkenassen zitten olieleidingen met gaatjes die de olie op de nokken sproeien. Deze leidingen zitten vast met kunststof clips, deze gaan los zitten, waardoor er gebrek aan smering ontstaat.
Tijdig vervangen van de clips en gebruik maken van goede kwaliteit olie voorkomt schade.


Kettingen worden vaak vervangen bij 200.000- 250.000 km, als na het opmeten van de rek deze buiten de specificatie valt.
Meer als 15 graden rek is vervangen, even uit het hoofd gezegd.
Met vriendelijke groet, Richard
Avatar gebruiker
RD500SEC
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1166
Geregistreerd: 03 aug 2011, 21:47
Woonplaats: Gem. Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 190E 2.6 aut.


Re: Zoek en orientatie tocht

Berichtdoor Frank117 » 13 feb 2019, 20:20

Als je kunststoffen clips van de olieleidingen vervangt, maak dan ook die leidingen zelf van binnen eens schoon. Ik heb het al meegemaakt dat de uiteinden min of meer verstopt zitten, waardoor de buitenste nokken van de nokkenas minder smering krijgen.
De gaatjes zelf controleren of ze nog goed open zijn.
Avatar gebruiker
Frank117
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 972
Geregistreerd: 25 jun 2008, 20:17
Woonplaats: Knokke, België
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W112 300SE Coupé
560SEC


Keer terug naar W126 - Van alles wat....

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten