Dag allemaal,
Na een periode van een aantal jaren, eindelijk weer aan de 420SL begonnen.
Motor en bak nieuw afgedicht, diverse zaken vervangen, motor/bak terug in de auto.
Vloeistoffen erop, accu vol, starten.....niet aanslaan.
Kijken bij ontsteking......oetl#l.....bobine kabel lag los, niet in bobine gestoken.
2e poging....niks.
Onderzoek: geen vonk.
Scoop op bdp gever: keurig puls.
Stekker module gemeten, alle verbindingen ok, 12 volt aanwezig, massa en verbinding naar pen 15 bobine ok.
Bobine gemeten: primair ca 0.6 ohm, maar secundair open!
Bobine gesneuveld dus.
Vanmorgen bij Marcel Kappen nieuwe bobine gehaald.
Gemonteerd, niet aanslaan.
Tijdens starten scoop op schakeldraad vanaf module aan bobine: schakelt tijdens starten niet naar massa.
Dus geen vonk.
Ergo: bobine defect, module defect.
Module wellicht opgeblazen door open hpogspanningsaansluiting?
Best gek, dan moet in de primaire winding van de bobine een rare piek zijn ontstaan, waar de module niet tegen kan.
Maar dan gaat die ook stuk, als de bobinekabel ooit slecht wordt en zou gaan onderbreken.
Tricky.
Nu zoektocht naar module.
Heeft iemand hier er nog een liggen?
Voor de vroegere modellen is er inmiddels een goedkope vervanging aftermarket, maar voor de latere autos met de 2e stekker voor de extra sensoren dus niet helaas.
Hoor graag jullie reactie.
Type : 003 545 9232
Ontstekingsmodule 420 defect door open contact?
Moderator: Benz-man
-
Rangeboom
- Junior Boarder

- Berichten: 35
- Lid geworden op: 29 jun 2014, 10:30
- Roepnaam: Luuk
- Type wagen: Ander type
- Bouwjaar: 1986
- LPG: Nee
- Opmerkingen / andere wagens: Mercedes R107 420SL 1986
Maserati Gransport 2006
Alfa Romeo 3.0 166 2005
Opel Senator 3.0 24v CD 1991
Opel Commodore GSE coupe '76 - Locatie: Prov. Drenthe
