Zie vorige post, (bobine en ook EZL defect.)
Om de auto toch te kunnen starten/verplaatsen totdat een "nieuwe" EZL binnenkomt, dacht ik slim te zijn door naast de nieuwe bobine, ook zo'n goedkope 4 pin "EZL" van een 1985 auto tijdelijk te monteren.
Maar hoewel de auto na lang orgelen wel start, loopt ie als een krant en wil niet op toeren komen.
Alsof het ontstekingstijdstip 20 graden te laat staat of zo.
Nu is dat oudere type module "dom" natuurlijk.
Geen kenvelden intern, geen aansluitingen voor gasklepschakelaars en temperatuurvoelers en ook geen vacu├╝m aansluiting.
Dus simpel: pulsgeversignaal in = stuurpuls bobine uit.
Nu is de vraag: hoe weet de originele unit het correcte tijdstip te bepalen, als er alleen maar een pulstrein binnenkomt van de sensor boven het vliegwiel?
En met dezelfde pulstrein van de toerentalsensor, wordt in de originele dus duidelijk een veel vroeger tijdstip gerealiseerd dan met de "domme 1985" unit.
Die vier lippen op de starterkrans die voorbij komen, zien er allemaal hetzelfde uit toch?
Wie kan dit begrijpelijk uitleggen?
Heb er al met een Vakgaragist over lopen bomen, maar we komen er niet goed uit.
We missen feitelijk de nokkenassensor, die in andere set ups het exacte startmoment van een ontstekingscyclus bepaald.
Dan kunnen we het snappen, nu niet.
Hoe werkt EZL ?
Moderator: Benz-man
-
Rangeboom
- Junior Boarder

- Berichten: 37
- Lid geworden op: 29 jun 2014, 10:30
- Roepnaam: Luuk
- Type wagen: Ander type
- Bouwjaar: 1986
- LPG: Nee
- Opmerkingen / andere wagens: Mercedes R107 420SL 1986
Maserati Gransport 2006
Alfa Romeo 3.0 166 2005
Opel Senator 3.0 24v CD 1991
Opel Commodore GSE coupe '76 - Locatie: Prov. Drenthe
Hoe werkt EZL ?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
