Het grootste nadeel van de 6-cilinders, zowel de 280 (M110) als de 260/300 (M103) is dat ze in combinatie met een automaat op lage toeren niet al te vlot doortrekken. De handgeschakelde versies hebben daar minder last van. Zoals hier al gezegd is, zijn het motoren die op toeren lekker lopen, nadeel is dat je ook bij 120 stevig in de toeren rijdt.
Een aantal jaar geleden heb ik in mijn 260SE een 3.6 liter Brabus M103 gelegd. Die had het voordeel dat hij over de hele linie genoeg koppel had. Maar dat kwam ook met een verbruikstoename
De V8 motoren hebben hun koppel bij een wat lager toerental waardoor je zowel meer trekkracht onderin hebt, als een acceptabel (laag) toerental bij de normale snelwegsnelheden.
Qua gemiddeld verbruik zal een V8 rond de 1 op 7 zitten en een 6-cilinder rond de 1 op 10, mits alles in orde.
Ik heb met mijn 500SEL regelmatig 1 op 8 / 1 op 9 gereden, vooral Duitse snelwegen.
Het verschil tussen een 420/380 en een 500 is zo klein qua verbruik dat ik aanraad om voor een 500 te gaan. Zijn toch de betere motoren. (M117). Een 560 is leuk, maar het verbruik ligt ook een stuk hoger.
De eerste 500's (tot eind 1981) hebben meer vermogen dan de latere versies (1981-1985), maar verbruiken ook meer.
De 2e generatie 500's met KE-Jetronic en zonder al te veel Katalysatorenmeuk lopen nog beter.