W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 24 jan 2020, 03:28

260SE - slecht warm starten

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderators: Neerven, Bram Jansen

260SE - slecht warm starten

Berichtdoor KlaasCA » 03 okt 2019, 19:56

Ik ondervind steeds vaker problemen om te starten na een rit.
Motor warm dus en dan durft ie soms heel slecht aanslaan.
Koude start gaat goed, stationair toerental is OK.
CO is ongeveer een half jaar geleden gesteld (was daarop afgekeurd) en zit net onder de 1%
Benzinepomp & filter zijn ook een half jaar geleden vervangen.
Na het forum even door te nemen lijkt de accumulator een van de hoofdverdachten.

Heb reeds begrepen dat de accumulator zich boven het benzinefilter bevindt.
Heeft er iemand toevallig een tekening en part nr ter beschikking.
Ik las ook dat je de accumulator kan testen op goede werking door toevoerleiding af te knijpen en los te koppelen, vervolgens starten. Indien er benzine uit komt dan is ie lek.
Doe je deze test best bij warme motor of gaat de test ook op bij koude motor? Of maakt dit niet uit?

En voor mijn eigen begrip (excuses voor de onwetendheid) :
Waar heeft de defecte accumulator enkel een slechte invloed op de warme start en niet op de koude start(vlotte) koude start?

Er van uitgaande dat de accumulator aan vervanging toe is : toevallig iemand een goeie gebruikte in de verkoop (idealiter wijde omgeving Gent)?

Mvg

Klaas
KlaasCA
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 72
Geregistreerd: 23 feb 2015, 16:58
Roepnaam: Klaas
Type wagen: 260SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee


Re: 260SE - slecht warm starten

Berichtdoor KlaasCA » 03 okt 2019, 20:29

Ondertussen nog wat verder gelezen en vermoedelijk gevonden waarom het koud wel goed gaat. Dan zorgt de koudestartinjector voor (extra) benzine)?

Verder ook verwijzingen naar het brandstofrelais en dit evt eens proberen door te verbinden.
Ik vindt verschillende klemmen terug in verschillende onderwerpen (7 & 8 of 30 & 87)
Welke klemmen dienen door te verbonden worden bij een 260SE met M103 motor?
Als ik het goed begrijp relais er uit en dan twee klemmen doorverbinden.

Alvast bedankt

Klaas
KlaasCA
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 72
Geregistreerd: 23 feb 2015, 16:58
Roepnaam: Klaas
Type wagen: 260SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee


Re: 260SE - slecht warm starten

Berichtdoor Leeflang » 03 okt 2019, 21:44

Van links naar rechts: de accumulator, het filter en de pomp.
bpp.jpg

Uit de achterkant van de accumulator (rode pijl, dat is de terugvoerleiding, niet de toevoer) mag geen benzine komen (hooguit de hoeveelheid die er in past, een half glaasje dus), het slangetje wel afsluiten als je dat van de accumulator afhaalt, dat slangetje gaat terug naar de tank, daar kan dus wel benzine uit blijven stromen.

Door warmte kunnen er dampbellen in de brandstofleidingen ontstaan, die leiden tot een onderbroken brandstoftoevoer.
De accumulator zorgt ervoor dat de brandstofleidingen een tijdlang een bepaalde druk vasthouden, zodat de vorming van de dampbellen wordt voorkomen.
Bij afkoeling verdwijnen die bellen weer, bij een koude auto heb je er dus geen last van.

De koude start injector spuit inderdaad wat extra benzine in als de motor koud is.
Als de motor koud is condenseert een deel van de ingespoten benzine nevel aan de nog koude wanden van het spruitstuk en van de cilinders.
Door dan wat extra benzine in te spuiten wordt dat effect tenietgedaan.

7 en 8 zijn nummers van de pootjes van het relais, 87 en 30 zijn algemeen geldende aanduidingen voor elektrische aansluitingen in auto's; 30 is constante plus, 87 is een uitgangscontact van een relais.
Pootje 7 heeft aanduiding 87, pootje 8 is 30.
Op sommige relais zijn die aanduidingen terug te vinden, op andere alleen genummerde pootjes.

Ja, relais er uit en dan de gaten waar pootjes 7 (87) en 8 (30) in gaan met elkaar verbinden.
Maar als hij uiteindelijk wel start, kun je dat wel achterwege laten, dan werkt het relais gewoon naar behoren.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6360
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: 260SE - slecht warm starten

Berichtdoor KlaasCA » 04 okt 2019, 12:02

Dat is een zeer duidelijke uitleg, waarvoor dank!
Kan een lekkende accumulator ook de oorzaak zijn van slecht 'oppakken' wanneer je flink gas bij geeft?
Dus dat ie even inhoudt alvorens op het gaspedaal te reageren.

Iemand een part nr of referentie ter beschikking?

Mvg

Klaas
KlaasCA
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 72
Geregistreerd: 23 feb 2015, 16:58
Roepnaam: Klaas
Type wagen: 260SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee


Re: 260SE - slecht warm starten

Berichtdoor Vlim » 04 okt 2019, 12:21

Kijk ook naar het brandstofpomprelais zelf.

Een matige warme start is bij de M103 standaard aanwezig, bekend probleem.
Avatar gebruiker
Vlim
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1985
Geregistreerd: 01 jan 2011, 16:16
Woonplaats: West-Brabant
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560SEL - 1985
400SE - 1993
SLK 230k - 1998
CL500 - 2000


Re: 260SE - slecht warm starten

Berichtdoor KlaasCA » 04 okt 2019, 14:14

Brandstofpomprelais = brandstofrelais (die dicht bij de ruitenwissermotor zit) ?
Of is dit nog een ander relais?

Ik moet zeggen dat de warme start vroeger vrij vlot ging maar de laatste weken is het steil achteruit gegaan.

Mvg

Klaas
KlaasCA
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 72
Geregistreerd: 23 feb 2015, 16:58
Roepnaam: Klaas
Type wagen: 260SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee


Re: 260SE - slecht warm starten

Berichtdoor BenzHans2 » 04 okt 2019, 15:06

Vorige week temp sensor vervangen bij een 300 met slechte warme start. Hier werd ook bij warme start koudestartventiel geactiveerd.
Da's dus ook mogelijkheid
Avatar gebruiker
BenzHans2
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 3721
Geregistreerd: 02 jun 2008, 22:01
Woonplaats: De Glind
Roepnaam: Hans
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W211 350 Combi
Dodge Durango 5.2 HEMI
W114 230/6 ambulance
W126 560SEL 1988


Re: 260SE - slecht warm starten

Berichtdoor KlaasCA » 05 okt 2019, 13:54

Net de accumulator gecheckt.
Ik heb de auto kleine 5 minuten laten stationair draaien, de accumulator blijft druppelen uit de retourleiding (ongeveer elke 3 seconden).
Accumulator te vervangen neem ik aan?

Mvg

Klaas
KlaasCA
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 72
Geregistreerd: 23 feb 2015, 16:58
Roepnaam: Klaas
Type wagen: 260SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee


Re: 260SE - slecht warm starten

Berichtdoor KlaasCA » 26 okt 2019, 20:25

Accumulator deze middag vervangen door een nieuwe.
Deze druppelt (logischerwijze) niet, maar tijdens testrit enkele keren stilgevallen met warme motor (na ongeveer 10km op de snelweg).
Open ik even een andere topic voor
KlaasCA
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 72
Geregistreerd: 23 feb 2015, 16:58
Roepnaam: Klaas
Type wagen: 260SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten