W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 21 maart 2019, 21:27

380/420/500 of 560?

Hier kun je over van alles en nog wat kletsen omtrend de W126.
Leuk filmpje met een W126? Of met de W126 iets leuks mee gemaakt?
Plaats het hier!
(Geen vragen over de W126)

Moderators: Neerven, Bram Jansen

380/420/500 of 560?

Berichtdoor ChrisMB » 31 dec 2015, 17:37

Zoals de titel het al bijna verklapt..
Ik ben op zoek naar een SEC, heb totaal geen haast en wil me goed inlezen.. Nou heb ik al heel veel gevonden over het type 1 en type 2.. Mijn voorkeur gaat toch uit na een type 2!
Nu is mijn vraag, wat is het grote verschil tussen de 380/420/500/560 het vermogen natuurlijk, is dit goed te merken? Mijn voorkeur gaat ook uit naar een 500 omdat ik dit meer zo in de volksmond hoor, ah 500SEC!

Weet iemand iets moois en goed te koop?
Ik heb ongeveer een budget van < 5k voor de aanschaf, is dit rieel of moet ik dit opkrikken?

Groet
ChrisMB
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 30 dec 2015, 03:47
Woonplaats: Hengelo
Roepnaam: Chris
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1980
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Mini Cooper S JCW - 211PK


Re: 380/420/500 of 560?

Berichtdoor RD500SEC » 31 dec 2015, 18:32

Geen haast is een goed uitgangspunt!
Type 2 zijn er vanaf laat 85.
T/m 87 kan de auto in de overgangsregeling voor de belasting, '88 en later zijn volledig belast, deze zullen voordeliger in aanschaf zijn.
Het vermogen ontloopt in veel gevallen niet zo veel, het koppel maakt het verschil.
Een 380 vind je niet als type 2, een 420 is de opvolger en redelijk zeldzaam.
De 500 zul je het meest aantreffen, deze is er in verschillende vermogens, al dan niet met kat.
Amerikaanse uitvoeringen zijn door de emissie eisen aldaar tammer, een Amerikaanse 560 heeft vrijwel hetzelfde vermogen als een Europese 420. Het koppel ligt wel aanzienlijk hoger.
Een 560 is voorzien van veel standaard extra's, een 500 heeft vaak wat minder aan boord, maar is zeker geen stakker qua uitrusting. De 560 is zeker in de 300pk versie een vlotte wagen, maar vraagt daar wat extra brandstof voor terug.
Met je budget moet je wel uitkomen naar mijn idee, zeker als je er zelf nog wat aan wilt doen.
Met vriendelijke groet, Richard
Avatar gebruiker
RD500SEC
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1176
Geregistreerd: 03 aug 2011, 21:47
Woonplaats: Gem. Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 190E 2.6 aut.


Re: 380/420/500 of 560?

Berichtdoor Leeflang » 31 dec 2015, 22:48

Het lijkt mij stug dat je voor minder dan 5000 een goede SEC vindt.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6190
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: 380/420/500 of 560?

Berichtdoor Weizengelb » 01 jan 2016, 12:06

Tja, 2 jaar geleden toen ik naar mijn W126 op zoek was kon ik deze 500SEC kopen voor 2750 euro.

Even niet gelet op de Velgen en witte achterlichten (is natuurlijk makkelijk terug te wisselen) was dit een hele harde en nette auto. (de laatste eigenaar in NL heeft hem denk ik niet zo lang gehad).

Helaas zocht ik toch echt een 4 deurs maar ik had deze SEC toch bijna gekocht omdat hij echt zoo netjes was!

Maar ja, wee zijn alweer 2 jaar verder en dit soort koopjes zijn nu vast al verdwenen...
Ik zou toch proberen de beste auto te kopen, al is hij wat duurder, is uiteindelijk toch goedkoper!

Succes!
Math
SEC.jpg
Avatar gebruiker
Weizengelb
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 296
Geregistreerd: 20 okt 2013, 13:06
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam: Math
Type wagen: 500SE
Bouwjaar: 1982
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: w110


Re: 380/420/500 of 560?

Berichtdoor Munnitara » 01 jan 2016, 12:25

Tja dit is wat Leeflang bedoelt denk ik.
1 foto geeft al veel aan wat er mis is met deze wagen.
Het kost dan vaak vele naken het aankoop bedrag om deze is goede staat te brengen.
Vergis je niet het gaat heel hard en er komen veel onvoorziene kosten bij.
Een goede SEC kost denk ik het drie dubbele.
Avatar gebruiker
Munnitara
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 474
Geregistreerd: 29 sep 2012, 14:29
Woonplaats: Amsterdam
Roepnaam: Peter
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: S500 1999


Re: 380/420/500 of 560?

Berichtdoor Wimada » 01 jan 2016, 12:39

Die Witte SEC is toch van een forummer geweest,waren 2 broers of zo?

Mooie bak zeg !
Gr. Wim.

Vroeger had ik een hekel aan trouwfeesten met familie, elke keer weer ooms en tantes die me
een por in mijn zij gaven en zeiden: nu jij he?
Ze zijn ermee opgehouden toen ik bij hen hetzelfde deed op begrafenissen!
Avatar gebruiker
Wimada
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 3705
Geregistreerd: 10 maart 2009, 23:12
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Roepnaam: Wim
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Nieuwer
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W201 190E classic 1993


Re: 380/420/500 of 560?

Berichtdoor Munnitara » 01 jan 2016, 12:49

Kijk maar eens goed onder het achterlicht.
Vergroot naar eens uit tevens bumperchroom
Avatar gebruiker
Munnitara
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 474
Geregistreerd: 29 sep 2012, 14:29
Woonplaats: Amsterdam
Roepnaam: Peter
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: S500 1999


Re: 380/420/500 of 560?

Berichtdoor ChrisMB » 01 jan 2016, 16:29

Bedankt voor de reacties! Mijn bedoeling is eigenlijk een SEC te kopen met een harde body en motorisch in orde dit is toch wel mijn zwakke punt! Daardoor zou ik de auto in stappen kunnen restaureren en blijven rijden na mijn mening! Het is ook niet zo dat als er iets gebeurd ik het niet kan betalen, maar als ik voor 15k een SEC koop ga ik er vanuit dat deze goed is.. Dan heb ik er zelf niet meer zoveel aan te doen en dat vind ik ook jammer!

Ik zou bijvoorbeeld het ene jaar de assen eronder weg halen volledig restaureren en het jaar erop de hele motor bijvoorbeeld zo alles is stapjes!
ChrisMB
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 30 dec 2015, 03:47
Woonplaats: Hengelo
Roepnaam: Chris
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1980
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Mini Cooper S JCW - 211PK


Re: 380/420/500 of 560?

Berichtdoor Weizengelb » 02 jan 2016, 20:32

Nou, ik durf te beweren dat deze witte SEC goed was, ik zou hem gekocht hebben (had ik ook bijna gedaan).

De Carrosserie was echt netjes en origineel, zo in alle hoeken.
Het leek of de wagen altijd in een verwarmde garage gestaan had tot misschien voor 1 jaar, nu stond hij buiten.
Onder de achterlichten was niks te zien hoor. Je kunt wat roest spiegeling in de bumper zien, dat zit niet op het chroom maar dan op de rand erboven. Bumper eraf en schoonmaken.
achterlicht.jpg
spatbord.jpg
hoekmotorruimte3.jpg
hoek2motorruimte.jpg


Maar ja, hij is nu toch weg, maar de nieuwe eigenaar zal er echt geen slechte Auto aan hebben.
Avatar gebruiker
Weizengelb
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 296
Geregistreerd: 20 okt 2013, 13:06
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam: Math
Type wagen: 500SE
Bouwjaar: 1982
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: w110


Re: 380/420/500 of 560?

Berichtdoor Munnitara » 02 jan 2016, 20:47

Heeft nu geen zin meer maar;

Roest laat het tipje van van de ijsberg zien en geloof me de berg eronder is vele male groter.
Avatar gebruiker
Munnitara
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 474
Geregistreerd: 29 sep 2012, 14:29
Woonplaats: Amsterdam
Roepnaam: Peter
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: S500 1999


Re: 380/420/500 of 560?

Berichtdoor ChrisMB » 02 jan 2016, 21:09

Ik zie op autoweek dat een 380 voorwielaandrijving heeft?? Lijkt me sterk??
Is de 380 met opties nog veel minder uitgebreid?
ChrisMB
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 30 dec 2015, 03:47
Woonplaats: Hengelo
Roepnaam: Chris
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1980
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Mini Cooper S JCW - 211PK


Re: 380/420/500 of 560?

Berichtdoor Leeflang » 02 jan 2016, 22:31

Alle W126's hebben achterwielaandrijving.
De 380 en 500 resp. de 420 en 500 hebben dezelfde standaarduitrusting, alleen een andere motor (en versnellingsbak).
Informatie over de standaarduitrusting van de verschillende modellen is te vinden in de prijslijsten-t6006.html
N.B. de 500 is er in serie 1, t/m 1985 en serie 2, vanaf 1986 (ongeveer), de 380 is altijd serie 1, 420 en 560 zijn altijd serie 2.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6190
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: 380/420/500 of 560?

Berichtdoor ChrisMB » 02 jan 2016, 23:08

Bedankt! Zit er veel verschil in kwaliteit van de motor en bak? Welke is het sterkst, of heeft er een veel problemen?
ChrisMB
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 30 dec 2015, 03:47
Woonplaats: Hengelo
Roepnaam: Chris
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1980
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Mini Cooper S JCW - 211PK


Re: 380/420/500 of 560?

Berichtdoor Leeflang » 03 jan 2016, 01:45

Alle die het tot nu toe overleefd hebben zijn 25 tot 35 jaar oud, ze lijken mij kwalitatief gelijkwaardig.
Veel onderdelen zijn dan ook hetzelfde.

De andere "sterkte" kent wel verschillen, van 204 pk tot 300 pk en van 299 Nm tot 455 Nm, acceleratie tot 100 km/u van 9,3 tot 6,9 seconden, topsnelheid van 205 km/u tot (begrensd) 250 km/u, ze kunnen dus allemaal gemakkelijk meekomen met het huidige verkeer en als het moet het gros ver achter zich laten.
De 500 heeft het gunstigste differentieel om rustig mee te toeren (bij 130 km/u een kleine 2400 toeren, de 560 ruim 2700, de 380 en 420 ruim 2600).
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6190
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: 380/420/500 of 560?

Berichtdoor ChrisMB » 03 jan 2016, 12:56

Oké, ik heb een mini eerste generatie (R53) dit is een Cooper S die zit bij 140 op 38/3900 tpm! Dan is 2700 al relax :D
ChrisMB
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 30 dec 2015, 03:47
Woonplaats: Hengelo
Roepnaam: Chris
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1980
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Mini Cooper S JCW - 211PK


Keer terug naar W126 - Van alles wat....

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten