W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 23 apr 2019, 11:03

Alarm en plaats relais

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderators: Neerven, Bram Jansen

Alarm en plaats relais

Berichtdoor RVermeer » 07 apr 2019, 14:56

Vannacht ging plots het (fabrieks) alarm vam mijn 500SE (type 1) af. Het ging onregelmatig en stopte weer spontaan.
Er was geen duidelijke oorzaak voor. Twee uur later gebeurde het weer.
Na de tweede keer heb ik de auto van het slot gehaald, met het idee dat dan het alarm wel uitgeschakeld zou zijn en ben weer naar bed gegaan.
Vanochtend hoorde ik hem weer spontaan afgaan, terwijl de auto dus niet op slot stond.
Vraag 1 is: waardoor kan een alarm spontaan afgaan?
Vraag 2 is: is het normaal dat het alarm ook af kan gaan als de auto niet op slot staat.

En vraag 3 is van een heel andere aard.
Ik heb naar aanleiding van het bovenstaande alle zekeringen en alle contacten die het alarm kunnen activeren nagelopen. Geen zichtbare problemen gevonden daarmee. Er lijkt geen zekering te zijn voor het alarm. Klopt dat ?
En toen viel me op dat in de zekeringskast er een lege plaats voor een relais is. Alles werkt in de auto, dus het is geen gemis. Maat ik vraag me toch af wat daarmee verbonden had kunnen zijn. Eén mogelijkheid is dat er misschien vroeger een standkachel in heeft gezeten. Maar dat weet ik dus niet zeker.
zie foto: Op het stickertje staat BBB. Onder het relais erboven zit een stickertje met AAA erop en onder het onderste staat CCC.
Zekeringskast 500SE.JPG
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
"Ik wil nog niet dood in een Benz gezien worden, wel levend!"
RVermeer
Senior Boarder
Senior Boarder

Roepnaam: Raymond
Type wagen: 500SE
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee

Re: Alarm en plaats relais

Berichtdoor Vlim » 07 apr 2019, 19:16

De originele alarmmodule zit onder het voeteneind van de passagier.
Mat weghalen, dan zie je een kunststof afdekplaat. Die zit met 1 plastic schroef vast.

Daarachter vind je o.a. de alarmmodule. Grijs geval, langwerpig.

Vaak is het de wegsleepbeveiliging die kapot gaat en (vals) alarm geeft. Die zit in de kofferbak verstopt, bij de tank aan de linkerzijde.

Simpele (tijdelijke) oplossing is de stekkerverbindingen van de alarmclaxon (onder de motorkap, net voor het expansievatje) los te halen.
Vlim
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Type wagen: 500SEL
Opmerkingen / andere wagens: 560SEL - 1985
400SE - 1993
SLK 230k - 1998
CL500 - 2000

Berichtdoor Leeflang » 08 apr 2019, 13:39

1. Door een kapotte schakelaar, beschadigde bekabeling, smerige of niet goed zittende stekkers, fout in de alarmmodule (b.v. slechte soldeerverbinding) ...

2. Lijkt me niet.

3. Relais A(AA) is voor de koplampwissers, B(BB) en C(CC) zijn voor de elektrische fan (alleen bij airco).
Daarbij is C voor halve snelheid, als de druk of temperatuur van het airco koelmiddel te hoog wordt en B voor hoge snelheid als de (motor)koelvloeistof temperatuur boven 100 graden komt.
Dat laatste komt vrijwel nooit voor, mogelijk is het relais verwijderd omdat de temperatuursensor kapot is en de fan daardoor altijd op volle snelheid draait, of was er een van de andere relais kapot en is dat simpelweg vervangen door het vrijwel nooit gebruikte relais B.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Type wagen: 380SEC
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor

Berichtdoor RVermeer » 11 apr 2019, 12:36

Ik kon een paar dagen niet op het forum komen. Dat is weer gefikst.
Dus een kleine update.

Bedankt voor de tips.
Drie dagen terug ging het alarm opeens weer af. Ook toen ik de vergrendeling en de deur open had ging het alarm gewoon door.
Ik heb in het verleden een keer gehad dat er iets met het achterklepslot niet lekker werkte.
Dus ik heb dat los gemaakt. Vond niets bijzonders en heb de boel weer in elkaar gezet.
Daarna heb ik geen probleem meer gehoord. Het kan zijn dat het er wel was, maar ik er niet was om het te horen.
We zullen zien/horen.

Bedankt ook voor de uitleg van het relais. Dat verklaart ook waarom de auto vorig jaar, toen het zo heet was, in de file oververhitte. De ventilator werkte dus gewoon niet goed in die situatie.
Ik heb even de A op de B plek gezet om te zien of de ventilator dan op volle toeren zou gaan draaien. Maar dat was niet het geval. Dus de temperatuurschakelaar zal weg goed zijn. Even een nieuw relais halen en alles is weer zoals het hoort.

Mocht het alarm toch weer kuren geven, dan ga ik verder met de regelunit en de weegsleepsensor. Kun je aan die laatste nog testen of die goed werkt of niet? Uh, zonder de wagen weg te slepen? ;-)
RVermeer
Senior Boarder
Senior Boarder

Berichtdoor Orion » 11 apr 2019, 19:08

De regeling kost niet veel bij de mb dealer. 65 euro.
Had dezelfde klachten als jij, bleek de wegsleepsensor te zijn. Soort kwikschakelaar werking. Helaas niet meer leverbaar. Heb deze wel NOS via EBay bemachtigd. Probleem opgelost.
Grtz Orion.

Afbeelding Lucht massa meter/ Potmeter nodig? Geef me een PB.
Orion
Expert Boarder
Expert Boarder

Roepnaam: Orion
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W201 190E 2.0

Berichtdoor RVermeer » 11 apr 2019, 19:19

Bij de MB dealer weten ze de prijzen inmiddels ook wel op te drijven.
Dinsdag gebeld voor een relais: "heeft u die op voorraad en wat kost die?"Antwoord: "Hebben we genoeg op voorraad en kost 2 tientjes. " Ga ik vandaag erheen, krijg ik te horen: "moet ik bestellen, we hebben er nog 1 in Amsterdam, kost 40 euro." Dat is pas inflatie!
Ik heb bedankt. Ik bestel er wel 1 bij 'steronderdelen'. Daar kost ie met verzendkosten 22 euro.
RVermeer
Senior Boarder
Senior Boarder

Keer terug naar Techniek