W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 26 sep 2020, 10:11

Automaat bonkt bij terugschakelen van 3 naar 2

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderators: Neerven, Bram Jansen

Automaat bonkt bij terugschakelen van 3 naar 2

Berichtdoor w126560td » 13 sep 2020, 11:36

Hoi beste forum leden...

Ik heb meerdere problemen met mijn automaatbak.

Het gaat om een bak van een om603 turbo dizel automaat.

Auto schakeld 1-2 2-3 3-4 naar boven perfect je voelt niks. Terug 4-3 gaat ook vlekkeloos maar 3-2 schokt die heftig.

Als ik in de 4 zit en snelheid verminder dan blijft mijn versnellinh gewoon in de 4 pas al ik halfvol gas geef dan gaat die naar de 3 of 2 indien lage snelheid.

Bowden kabel heb ik heel strak en los geprobeerd maar het terug schakelen gaat niet vlekkeloos. Als ik onder de 20 rijd dan schakeld die wel automatisch naar de 1 of 2.

Dit probleem is al zeker 5 jaar aan de gang en ik onderdruk dit een beetje door met mijn gaspedaal te spelen.

Ook speelt het volgende probleem zich af, sinds dat ik de auto heb. In de 3 of 4 versnelling als ik weining snelheid heb en mijn toerental onder de 1300 rpm is dan zakt mijn toerental naar 700 rpm wanner ik geen gas geef, het lijkt dan net of de auto in zijn N staat. Zodra ik een beetje gas geef pakt die gelijk op zonder stoten of rare trillingen.

Laats had ik mijn k1 piston veertje kapot deze heb ik vervangen door een tweedehands veertje. Ik heb ook gelijk mijn automaat brein uitelkaar gehaald en alle veertjes en pistons met remreiniger schoon gemaakt.

Automaat bak olie wordt elke jaar ververst.
Bowden kabel en vacuüm is afgesteld.

Probleem 1: is eigenlijk dat hij niet zelfstandig wilt terug schakelen en met gas geven schakeld die wel terug maar bonkt en schiet die van de 3 naar 2.

Probleem 2 : auto lijkt alsof die uit de versnelling gaat bij lage snelheid in de 3 en 4 versnelling. Bij beetje gas pakt die gelijk op en je merkt hier niks van ik zie dit op de toerenteller gebeuren en natuurlijk ook waarneembar gevoelsmatig.

Graag jullie reacties. heb ik een andere automaatbrein nodig of kan ik dit probleem oplossen door bepaalde pistons te vervangen. Het 2. Probleem kan dit aan mijn koppelomvormer liggen.


Kan ik een automaatbrein van een andere model gebruiken bijvoorbeeld van een non turbo model welke in de 2 wegrijd.

Deze 2 problemen spelen zich al meer dan 5 jaar voort en verergeren niet
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
w126560td
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 403
Geregistreerd: 07 nov 2015, 01:15
Roepnaam: GTT
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W210 E270 CDI avantgarde Select 2000
BMW E39 530d M pakket 1999
BMW E46 320d Ac schnitzer pakket 1999
Mercedes W126 380SEL 1982 (500 blok)
Subaru Impreza GTT 555 320PK
Audi A3


Re: Automaat bonkt bij terugschakelen van 3 naar 2

Berichtdoor joostbart » 14 sep 2020, 16:42

beste w126560td,

een goede behandeling begint bij een goede diagnose. Wat ik niet zo goed uit je verhaal kan opmaken is wat je allemaal getest hebt. Ik neem gemakshalve aan dat je de juiste (originele MB) olie gebruikt en dat de bak precies goed gevuld is.
Vervolgens speelt de afstelling van het vacuüm samen met de Bowden kabel de belangrijkste rol bij het schakelen.
Heb je getest of je überhaupt voldoende vacuüm hebt, zonder lekken? vacuümpomp kan kapot zijn.
Heb je getest of de vacuümdruk op de bak de goede waarde heeft? (slangetje kan verstopt of los zitten).
Heeft de bak de juiste oliedrukken? Dit kun je afstellen met de vacuummodulator. De vacuummodulator zelf kan ook kapot zijn en is eenvoudig te vervangen, zeker vergeleken met het demonteren van het brein.
Over het afstellen van de automaat kun je uitgebreide How-to's vinden op deze website.
joostbart
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 09 jun 2018, 22:27
Roepnaam: Joost
Type wagen: 380SE
Bouwjaar: 1981
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W202 C180, W212 E400


Re: Automaat bonkt bij terugschakelen van 3 naar 2

Berichtdoor Gerko » 14 sep 2020, 21:17

Wat ik heb meegemaakt bij een W124 250TD was dat de EGR regelklep vacuüm lekte waardoor de rest van de vacuüm gestuurde dingen niet voldoende vacuüm had, de bak schakelde dus ook niet goed. Dit kun je testen met een vacuüm hand pompje. Al veel problemen mee kunnen opsporen! Je kan namelijk ook zelf iets op vacuüm zetten met zo'n pompje en controleren of er geen lekkage is.
Ik ben niks nieuwsgierig, maar ik wil gewoon alles weten!
Avatar gebruiker
Gerko
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 727
Geregistreerd: 21 aug 2012, 12:45
Woonplaats: Veluwe
Roepnaam: Gerko
Type wagen: 300SDL
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Mazda 5 1.8 16v 2005 gezinsauto
Renault Kangoo 1.4, past brommer achterin :-)
Tomos 2L custom 1964
Puch M50 racing in restauratie
Puch MS50V sport 1972 (project)
Puch M50 SE opknapper
Puch VZ50R 1972


Re: Automaat bonkt bij terugschakelen van 3 naar 2

Berichtdoor RD500SEC » 14 sep 2020, 22:40

Heb je het slangetje waar je gaatjes in hebt geprikt om het vacuüm van de bak af te stellen inmiddels vervangen?
Met vriendelijke groet, Richard
Avatar gebruiker
RD500SEC
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1322
Geregistreerd: 03 aug 2011, 21:47
Woonplaats: Gem. Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 190E 2.6 aut.


Re: Automaat bonkt bij terugschakelen van 3 naar 2

Berichtdoor w126560td » 14 sep 2020, 23:06

Deze is inmiddels vervangen, we praten allemaal over vacuüm, bak schakeld boter zacht in alle versnellingen op en neer behalve van 3 naar 2 bonkt die, als het aan de vacuüm afstelling moet liggen zou die ook opwaards of van 4-3 terug moeten bonken lijkt mij.

Auto wilt niet zelfstandig terug schakelen wanneer ik meer als half gas geef bij lage snelheid schakeld die terug en 3-2 bonkt die, van 4-3 boter zacht en opwaards altijd boterzacht.

ATF dexron 2 (mobil 220) is volgens handleiding bijgevuld.
w126560td
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 403
Geregistreerd: 07 nov 2015, 01:15
Roepnaam: GTT
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W210 E270 CDI avantgarde Select 2000
BMW E39 530d M pakket 1999
BMW E46 320d Ac schnitzer pakket 1999
Mercedes W126 380SEL 1982 (500 blok)
Subaru Impreza GTT 555 320PK
Audi A3


Re: Automaat bonkt bij terugschakelen van 3 naar 2

Berichtdoor w126560td » 23 sep 2020, 00:19

Ik heb is de bowden kabel flink los gedraaid, hij schakeld nu bij 2000.rpm lijkt mij voldoende voor een diesel. Het terug losser zetten van bowden kabel heeft flink verschil gemaakt bij het terug schakelen van 3 naar 2. Hij bonkt bijna niet meer 80% verbetering. Hij schakeld in de andere versnelling ook beter dan eerst totaal zacht. Ik denk dat mijn bonk probleem verholpen is.

Het probleem met als ik mijn gas los laat in een bepaalde versnelling dan lijkt het net of dat die in de N gooit toerental zakt naar stationaire, klein beetjte gas en hij pakt gelijk op zonder stoten of bonken. Waardoor dit probleem verwoorzaakt wordt ben ik nog niet achter, het hoort niet zo te werken maar sinds dat ik mijn auto hebt werkt mijn automaat op deze manier. Als ik ik op hoger toerental rijd en gas loslaat dan zakt hij niet weg bijv bij 2000 rpm gas los dan blijft die wel gewoon op 2000 en loopt gelijkmatig af maar als ik hem laat dalen naar 1500 rpm dan zakt mijn toerental naar stationaire beetje gas en hij pakt gelijk. Net of je half koppeling indrukt bij een non automaat. Waar moet ik zoeken omtrent deze probleem. Ik vermoed koppelomvormer maar niemand bevestigt dit.

Auto schakeld bij veel / half gas geven soepeler dan bij weining en of kwart gaspedaal ingedrukt, dit kan evt. ook met mijn oliedruk en koppelomvormer te maken hebben, mieschien dat deze pomp niet voldoende oliedruk levert bij lage toerental....? Dit kan mieschien ook de reden zijn waarom hij bij lage toerental bij geen gas respons de auto half uit de versnelling haalt.?
w126560td
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 403
Geregistreerd: 07 nov 2015, 01:15
Roepnaam: GTT
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W210 E270 CDI avantgarde Select 2000
BMW E39 530d M pakket 1999
BMW E46 320d Ac schnitzer pakket 1999
Mercedes W126 380SEL 1982 (500 blok)
Subaru Impreza GTT 555 320PK
Audi A3


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten