Hoi beste forum leden...
Ik heb meerdere problemen met mijn automaatbak.
Het gaat om een bak van een om603 turbo dizel automaat.
Auto schakeld 1-2 2-3 3-4 naar boven perfect je voelt niks. Terug 4-3 gaat ook vlekkeloos maar 3-2 schokt die heftig.
Als ik in de 4 zit en snelheid verminder dan blijft mijn versnellinh gewoon in de 4 pas al ik halfvol gas geef dan gaat die naar de 3 of 2 indien lage snelheid.
Bowden kabel heb ik heel strak en los geprobeerd maar het terug schakelen gaat niet vlekkeloos. Als ik onder de 20 rijd dan schakeld die wel automatisch naar de 1 of 2.
Dit probleem is al zeker 5 jaar aan de gang en ik onderdruk dit een beetje door met mijn gaspedaal te spelen.
Ook speelt het volgende probleem zich af, sinds dat ik de auto heb. In de 3 of 4 versnelling als ik weining snelheid heb en mijn toerental onder de 1300 rpm is dan zakt mijn toerental naar 700 rpm wanner ik geen gas geef, het lijkt dan net of de auto in zijn N staat. Zodra ik een beetje gas geef pakt die gelijk op zonder stoten of rare trillingen.
Laats had ik mijn k1 piston veertje kapot deze heb ik vervangen door een tweedehands veertje. Ik heb ook gelijk mijn automaat brein uitelkaar gehaald en alle veertjes en pistons met remreiniger schoon gemaakt.
Automaat bak olie wordt elke jaar ververst.
Bowden kabel en vacuüm is afgesteld.
Probleem 1: is eigenlijk dat hij niet zelfstandig wilt terug schakelen en met gas geven schakeld die wel terug maar bonkt en schiet die van de 3 naar 2.
Probleem 2 : auto lijkt alsof die uit de versnelling gaat bij lage snelheid in de 3 en 4 versnelling. Bij beetje gas pakt die gelijk op en je merkt hier niks van ik zie dit op de toerenteller gebeuren en natuurlijk ook waarneembar gevoelsmatig.
Graag jullie reacties. heb ik een andere automaatbrein nodig of kan ik dit probleem oplossen door bepaalde pistons te vervangen. Het 2. Probleem kan dit aan mijn koppelomvormer liggen.
Kan ik een automaatbrein van een andere model gebruiken bijvoorbeeld van een non turbo model welke in de 2 wegrijd.
Deze 2 problemen spelen zich al meer dan 5 jaar voort en verergeren niet