W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 24 sep 2017, 21:29

Benzinepomp 260SE

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderators: Neerven, Bram Jansen

Benzinepomp 260SE

Berichtdoor Dompie » 11 apr 2017, 17:03

Beste W126 liefhebbers,
ik heb eens een vraagje,
onlangs heb ik nog een 2é 260SE erbij gekocht, ter vervanging van mijn W123/250. Deze heeft bijna 8 jaar stilgestaan in een loods. Dus ik wist dat er nog wel wat werk aanzat na zo lange stilstand. Motor sloeg niet aan vanwege een defecte benzinepomp. Met wat remmenreiniger liep hij direkt. Ben hem met een lepelwagen/depanneur van mijn werk gaan ophalen. Heb de benzinepomp & filter vervangen door een originele Boschpomp van Te-Taxiteile. Eerst wel de tank volledig laten leeglopen, man man wat kan dat stinken die overjaarse rotte benzine... Daarna gevuld met verse super 98 en gestart. Na een kwartiertje liep hij. Maar van in het begin maakte die nieuwe pomp veel lawaai. Veel meer dan mijn andere 260 en daar is de pomp al jaren oud van. Onderweg naar de keuring vanmiddag ben ik na 4 km stilgevallen. De pomp ging onder het rijden steeds meer en meer lawaai maken, net of er een wesp rond je oren zit.... In de tank zit meer dan 30 L benzine en ik heb daar ook nog injectorreiniger bijgedaan. Zou dat nu kunnen dat er in de tank zelf nog wat mis is, of een dichte filter? Nu start hij wel weer nadat hij wat afgekoeld is. Oja en de overspanningsrelais heb ik daarstraks met die van mijn andere gewisseld. Kreeg hem moeilijk aan de praat koud en eens hij liep was het niet van harte. ABS lampje brandde ook. Na hem te wisselen waren die problemen weg; Zal ik nog eens een nieuwe bestellen.

Groeten Dirk
Dompie
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 39
Geregistreerd: 11 apr 2016, 21:36
Woonplaats: Grobbendonk (B)
Roepnaam: Dirk
Type wagen: 260SE
Bouwjaar: 1989
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: MB 190c 1964, 250 1983, 380 SL 1984, 200 1986 (zoon) en een dagelijkse 190 D 1991


Re: Benzinepomp 260SE

Berichtdoor Douwe » 11 apr 2017, 17:34

Mogelijk is je tank vacuüm gezogen.
Of de pomp was van af het begin al niet in orde.
En loopt vast als hij heet word
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8916
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam: Douwe
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: Benzinepomp 260SE

Berichtdoor Dompie » 11 apr 2017, 18:26

Dag Douwe,
nu hij wat gestaan heeft start hij direkt. Het geluid dat de pomp maakt is net of je in een goed gesmeerd lager een volle schep grof zand kiepert. En de pomp eventjes rap wisselen met mijn andere 260 is ook niet direkt een optie. Heb al een mail naar Te-Taxiteile gestuurd. Zal even hun reaktie afwachten. Vorige jaar had ik 2 schokdempers voor de W124 voor mijn zoon besteld en na 2 maand bleek er 1 stuk. Heb hun gemaild en een week later had ik van hen een nieuwe. Ze stuurden er zelfs 2 nieuwe op... Je tip van dat vacuüm heb ik net getest. Als je de dop van de tank draait geeft hij wel een redelijke pfff. Heb hem gestart en dat ging vlot. Pomp maakt geen abnormaal geluid en dan na een klein minuutje begint hij langzaam steeds harder geluid te maken.
Groetjes Dirk
Dompie
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 39
Geregistreerd: 11 apr 2016, 21:36
Woonplaats: Grobbendonk (B)
Roepnaam: Dirk
Type wagen: 260SE
Bouwjaar: 1989
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: MB 190c 1964, 250 1983, 380 SL 1984, 200 1986 (zoon) en een dagelijkse 190 D 1991


Re: Benzinepomp 260SE

Berichtdoor Leeflang » 11 apr 2017, 18:52

Misschien heb je gewoon troep in je tank, die nu in de pomp zit.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 5838
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: Benzinepomp 260SE

Berichtdoor Dompie » 11 apr 2017, 19:50

Heb de tank volledig laten leeglopen. Buiten die verschrikkelijke stank van die rotte benzine is er geen smurrie mee uitgelopen. Was helder. De W126 heeft ook een filter in de tank zeker? Zoals bij de andere Benzen? Kan je die zo demonteren zonder de tank uit te bouwen?
Groetjes Dirk
Dompie
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 39
Geregistreerd: 11 apr 2016, 21:36
Woonplaats: Grobbendonk (B)
Roepnaam: Dirk
Type wagen: 260SE
Bouwjaar: 1989
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: MB 190c 1964, 250 1983, 380 SL 1984, 200 1986 (zoon) en een dagelijkse 190 D 1991


Re: Benzinepomp 260SE

Berichtdoor Douwe » 11 apr 2017, 20:18

Ja de zeef uit de tank is van onderuit demontabel.
Je zal wel ff de tank leeg moeten laten lopen.
De hoofdleiding vanuit de tank naar de pomp demonteren de retour leiding demonteren en dan kan je de zeef los draaien .
Je hebt hier wel een grote dop voor nodig.
De maat weet ik zo ff niet.
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8916
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam: Douwe
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: Benzinepomp 260SE

Berichtdoor Leeflang » 11 apr 2017, 20:22

Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 5838
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: Benzinepomp 260SE

Berichtdoor Dompie » 20 apr 2017, 12:57

Eergisteren de tank leeggepompt door de stekkervoet van de brandstof pomp door te verbinden. In den beginne maakte de pomp het normale, zoemende geluid. Na een tijdje begon ze meer lawaai te maken. Dan heb ik de tankdop losgenomen en dat ging met een stevige pffuuuwww. Dus daar zal het probleem zitten. De tank trekt vacuüm. Ook vanmorgen de dop losgeschroevd, en nu zat er veel overdruk op. Dus de ontluchting/beluchting van de tank is wat mis mee. Zit dat ontluchtingsventiel ergens onderaan bij de leidingen? Het ventiel zelf is nog verkrijgbaar bij MB. Kost iets van een 20€.
Groetjes Dirk
Dompie
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 39
Geregistreerd: 11 apr 2016, 21:36
Woonplaats: Grobbendonk (B)
Roepnaam: Dirk
Type wagen: 260SE
Bouwjaar: 1989
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: MB 190c 1964, 250 1983, 380 SL 1984, 200 1986 (zoon) en een dagelijkse 190 D 1991


Re: Benzinepomp 260SE

Berichtdoor Leeflang » 20 apr 2017, 13:36

Dat vind ik een beetje een voorbarige conclusie.
Als je de tank leeg pompt haal je veel sneller de benzine uit de tank dan onder normale omstandigheden, ik kan me best voorstellen dat de beluchting dat niet kan bijbenen.
Onder normale omstandigheden wordt de benzine er misschien wel net zo snel uitgepompt, maar de meeste benzine zal via de retourleiding weer terug naar de tank gaan, netto verdwijnt de benzine dus veel minder snel uit de tank.
De beluchting bestaat niet alleen uit een ventiel, van het ventiel gaat een lange leiding naar een koolstoffilter in het linker voorspatbord en dan verder naar een manchet naar de motorruimte.
Veel meer zaken dus die een vrije luchtstroom kunnen belemmeren, een belemmering die onder normale omstandigheden geen probleem zijn, maar bij leeg pompen van de tank wel.

Overdruk (30-50 mbar) in de tank is normaal.
Bij meer overdruk hoort via het ventiel en het koolstoffilter ontlucht te worden.
Als dat niet gaat, wordt bij te veel overdruk (meer dan 100-300 mbar) via de tankdop ontlucht.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 5838
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: Benzinepomp 260SE

Berichtdoor Dompie » 20 apr 2017, 14:25

Dag Leeflang,
Heb net de benzinepomp gewisseld met de nieuwe die ik in garantie gekregen heb van Te-Taxiteile. Toen de pomp er af was heb ik met perslucht in de leiding naar de tank geblazen. Om zeker te zijn dat de zeef innde tank niet verstopt zit. Daar was niks mis mee.bHeb nu wel het ontluchtingsventiel gedemonteerd. Heb het hier in de hand. Als je er in blaast richting motor moet je eerst wat druk opbouwen voor het klepje opengaat. Richting tank heeft het altijd vrije doorgang. Wist niet dat deze auto al een actief koolstoffilter had. Deze heeft nog geen katalysator.
Vriendelijke groeten Dirk
Dompie
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 39
Geregistreerd: 11 apr 2016, 21:36
Woonplaats: Grobbendonk (B)
Roepnaam: Dirk
Type wagen: 260SE
Bouwjaar: 1989
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: MB 190c 1964, 250 1983, 380 SL 1984, 200 1986 (zoon) en een dagelijkse 190 D 1991


Re: Benzinepomp 260SE

Berichtdoor Dompie » 20 apr 2017, 14:30

Oja, de tankdop heeft geen ontluchting. Aan de binnenkant staat "ohne luftung" Heb er al wel eens aan gedacht om er een fijn gaatje in te boren. Heb nog wel een oude liggen. Maar heb het liefst dat het origineel werkt.
Dompie
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 39
Geregistreerd: 11 apr 2016, 21:36
Woonplaats: Grobbendonk (B)
Roepnaam: Dirk
Type wagen: 260SE
Bouwjaar: 1989
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: MB 190c 1964, 250 1983, 380 SL 1984, 200 1986 (zoon) en een dagelijkse 190 D 1991


Re: Benzinepomp 260SE

Berichtdoor Leeflang » 20 apr 2017, 16:02

Het filter heeft op zich niets met de katalysator te maken, behalve dan dat het ook ten gunste van het milieu dient.

Het ventiel lijkt dus wel in orde, lucht uit de tank moet bij 30-50 mbar overdruk ontsnappen, lucht richting tank moet al bij 1-16 mbar onderdruk toestromen.

"Ohne Lüftung" zegt niet veel, in principe hoort de tankdop ook niet te luchten, alleen als echt te veel overdruk ontstaat.
De juiste tankdop heeft onderdeelnummer 1244700005, nieuwprijs bij Mercedes ca. 25 euro.
Een gaatje boren is inderdaad een verkeerde actie, dat is symptoombestrijding in plaats van probleemoplossing.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 5838
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: Benzinepomp 260SE

Berichtdoor Leeflang » 20 apr 2017, 16:05

Ik heb even gekeken, op mijn tankdop staat ook "Ohne Lüftung" en tevens het juiste nummer "124 470 00 05".
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 5838
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: Benzinepomp 260SE

Berichtdoor Dompie » 20 apr 2017, 17:24

Op mijn tankdop staat geen onderdeel nummer. Op onze 190 D en mijn ándere 260SE dan weer wel. Momenteel zit er terug benzine in en loopt hij weer. Maar het euvel is nog niet weg. Na 5 minuten maakt de pomp meer lawaai. Denk dat ik de tank toch eens ga demonteren...
Dompie
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 39
Geregistreerd: 11 apr 2016, 21:36
Woonplaats: Grobbendonk (B)
Roepnaam: Dirk
Type wagen: 260SE
Bouwjaar: 1989
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: MB 190c 1964, 250 1983, 380 SL 1984, 200 1986 (zoon) en een dagelijkse 190 D 1991


Re: Benzinepomp 260SE

Berichtdoor Leeflang » 20 apr 2017, 18:09

Probeer het eens met het ventiel alleen aan de tank aangesloten, niet aan de leiding naar het koolstoffilter.
Als het dan wel goed gaat, zit er mogelijk een verstopping in die leiding of in het filter.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 5838
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: Benzinepomp 260SE

Berichtdoor Douwe » 20 apr 2017, 22:11

Controleer eens je filtertje in de wartel van de spinnenkop.
Mogelijk zit deze bijna dicht en krijgt zo de pomp extra tegen druk
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8916
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam: Douwe
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: Benzinepomp 260SE

Berichtdoor turbopapa » 20 apr 2017, 23:28

Als het filter in de tank vervuilt is spuit je dat niet zomaar met perslucht schoon.
Is echt erg hardnekkig.
Filter eruit en bekijk die maar eens.
Zelfde gehad bij mijn vorige Benz.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
turbopapa
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 160
Geregistreerd: 25 jan 2017, 12:16
Roepnaam: jeroen
Type wagen: 280S
Bouwjaar: Ouder
LPG: Nee


Re: Benzinepomp 260SE

Berichtdoor Dompie » 21 apr 2017, 23:20

Aan Douwe,
Zit dat filtertje in de aanvoer leiding van de spinnekop?
Grt dirk
Dompie
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 39
Geregistreerd: 11 apr 2016, 21:36
Woonplaats: Grobbendonk (B)
Roepnaam: Dirk
Type wagen: 260SE
Bouwjaar: 1989
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: MB 190c 1964, 250 1983, 380 SL 1984, 200 1986 (zoon) en een dagelijkse 190 D 1991


Re: Benzinepomp 260SE

Berichtdoor Douwe » 22 apr 2017, 08:11

Ja daar waar de pers brandstof leiding aan de spinnenkop gemonteerd word zit een zeefje in.
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8916
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam: Douwe
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: Benzinepomp 260SE

Berichtdoor Dompie » 22 apr 2017, 23:07

Bedankt dan zal ik dat ook eens controleren.
Grt Dirk
Dompie
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 39
Geregistreerd: 11 apr 2016, 21:36
Woonplaats: Grobbendonk (B)
Roepnaam: Dirk
Type wagen: 260SE
Bouwjaar: 1989
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: MB 190c 1964, 250 1983, 380 SL 1984, 200 1986 (zoon) en een dagelijkse 190 D 1991

Volgende

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten